"ארה"ב נוקטת צעדים נוספים נגד איראן כדי להרגיע ישראל"

"ניו יורק טיימס": ממשל אובמה בוחן אפשרות להצהרות נשיאותיות שיפרטו אלו צעדים איראניים יניעו את ארה"ב לנקוט פעולה צבאית ■ נבחנות פעולות חשאיות שהבית הלבן דחה בעבר

ממשל אובמה בוחן אפשרות לפרסם הצהרות נשיאותיות חדשות שיפרטו אילו צעדים של איראן יניעו את ארה"ב לנקוט פעולה צבאית נגדה. כן בוחן הממשל ייזום פעולות חשאיות נגד איראן שהבית הלבן דחה בעבר. כך מדווח היום (ב') "ניו יורק טיימס".

לפי הידיעה, כבר החליט הממשל לערוך תרגילים ימיים במפרץ הפרסי ולהציב באזור מערכות להגנה מפני טילים. כן מתכנן הבית הלבן צעדים נמרצים יותר להחנקת הכנסות איראן מנפט.

יזמות אלה נועדו להרגיע את ממשלת ישראל ולהניאה מהתקפה חד-צדדית על איראן, נוכח הצהרות בירושלים על אפשרות למהלומה ישראלית על המתקנים הגרעיניים של משטר האייתאללות. כן מכוונות יזמות אלה לאלץ את איראן לגלות יחס רציני יותר למו"מ הדיפלומטי שמתנהל עמה.

השאלה עד כמה מפורשות ומפורטות יהיו האזהרות לאיראן שישמיע אובמה היא נושא של דיונים פנימיים בממשל, אומר ה"טיימס". כמה מיועציו של אובמה טוענים, שישראל זקוקה להבטחה פומבית חזקה יותר של הנשיא שהוא יהיה מוכן לנקוט פעולה צבאית נגד איראן זמן רב לפני שאיראן תצליח לפתח נשק גרעיני. אבל בכירים אחרים בממשל טוענים, שישראל מנסה לדחוק אל אובמה לפינה ולהוציא ממנו התחייבות לפעולה צבאית שהוא אינו צריך לנקוט.

בתוך הבית הלבן יש דיונים האם אובמה צריך לבנות את אסטרטגיית המו"מ עם איראן סביב "קווים אדומים" לאיראן. עד עתה הסתפק אובמה באמירה, שארה"ב ובעלות בריתה לא יוכלו לקבל איראן גרעינית. אך אפילו אם אובמה יקבע קו אדום ברור עתה, האמינות שלו עלולה להיות מפוקפקת. לפי חישוב שערך גראהאם אליסון, מומחה לסכסוכים גרעיניים מהארווארד, התירו ארה"ב ובעלות בריתה לאיראן לחצות שבעה קווים אדומים ב-18 השנים שחלפו.

כזכור אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת הממשלה ביום א' השבוע, ש"הקהילה הבינלאומית אינה מציבה קו אדום ברור לפני איראן, ואיראן אינה רואה נחישות החלטה בינלאומית שמטרתה לשים קץ למיזם הגרעיני של טהראן.

מכל מקום, אף לא אחד מהצעדים שנוקט ממשל אובמה מתייחס למטרה המיידית של ארה"ב ובעלות בריתה: האטת קצב העבודות לפיתוח נשק גרעיני באיראן, אומר ה"טיימס". לפיכך, מתנהל דיון מתמשך בין קהילות המודיעין של ארה"ב וישראל על ייזום המשך ל"משחקים האולימפייים", מבצעי הסייבר החשאיים, שהחלו עוד בתקופת ממשל בוש וקיבלו תאוצה בממשל אובמה. מבצעים אלה אכן הצליחו לפגוע בצנטריפוגות של איראן במשך זמן מה, אך טעות בתכנית להטמעת תכניות ה"תולעים" במערכות האיראניות חשפה לפני טהראן את ההתקפה ומאז היא נקטה צעדים להתגונן מפני התקפות כאלה.

תכנית "המשחקים האולימפיים" נבחרה במקום יזמה אחרת שנבחנה בממשל בוש: התקפה על קוי החשמל שמזינים את המתקנים הגרעיניים. אובמה דחה את היזמה בטענה שהתקפות כאלה עלולות לסכן מקומות ישוב סמוכים ולפגוע באזרחים חפים מפשע.

תכניות אחרות שנדונו בעבר ועתה עלו שוב על השולחן מתמקדות במטרות אחרות בשרשרת הפיתוח הגרעיני, החל במתקנים שמייצרים חומרי גלם וכלה במתקני טילים. במפעל טילים אחד היתה התפוצצות אשתקד והיו חשדות שידה של ישראל בדבר.

הצעה אחרת שמסתובבת עתה בושינגטון היא להנחית מהלומה צבאית "חשאית" על מתקן גרעיני, כמו ההתקפה של ישראל על כור גרעיני סורי ב-2007. ישראל מעולם לא הודתה שידה במעל, ובגלל ההשפלה שגרמה ההתקפה לדמשק, לא נקט משטר אסד שום פעולת גמול.

פקיד אמריקני אמר, שהתקפה כזו תקנה לכל היותר רק כמה שנים, אם כי הוא לא הודה שארה"ב או ישראל בוחנות אופציה כזו.

החודש עומדות ארה"ב ו-25 מדינות אחרות לערוך את התרגיל הגדול ביותר אי פעם לפינוי מוקשים ימיים במפרץ הפרסי. גורמים צבאיים אמריקניים אומרים, שהתרגיל נועד להפגין את אחדות הדעים בקואליציה הבינלאומית נגד איראן. התרגיל מתואר גם כצעד הגנתי שתכליתו למנוע מחיל היום האיראני למקש את הגישה למצרי הורמוז