לא מאמינים! מדד אמון הצרכנים של ישראל ממשיך לרדת במהירות

הישראלי הפסימי לא יוכל להרשות לעצמו לנהוג בדרך אחרת מאשר צמצמום צריכתו ■ לקריאת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ממשיך לצנוח. המדד רשם באוגוסט ירידה חדה של 8.2 נקודות ל-64.8 נק' (1996 = 100 נק'), לאחר ירידה של 8.4 נק' ביולי, וירידה של 0.5 נק' ביוני. המדד נמצא עתה ברמתו הנמוכה ביותר מאז מארס 2009, ולראשונה מאז אותו חודש ירד אל מתחת ל-70 נק'.

זהו ביטוי לכך שהציבור לא נותן סיכוי רב לאפשרות שביצועי המשק ישתפרו בששת החודשים הקרובים. הציפיות של הישראלים הופכות לפסימיות יותר גם לגבי עתיד שוק העבודה ועתידם הכלכלי האישי.

המסקנה הנגזרת מכל אלה היא צפי לירידה ברורה בקצב הגידול של הצריכה הפרטית במשק הישראלי, במיוחד בסוף 2012 ובתחילת 2013, עם כל המשמעויות שיהיה להתפתחות זו על צמיחת המשק. ספק רב אם הישראלי הפסימי, המודאג, החושש מפגיעה במצבו הכלכלי יוכל להרשות לעצמו לנהוג בדרך אחרת מאשר צמצמום צריכתו.

שלושת מרכיבי הליבה של הסקר הם: 1. מהו לדעתך מצב המשק בהווה 2. מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה 3. מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?

לגבי כל שאלה אנו נוטלים את שיעור האופטימיים, גורעים ממנו את שיעור הפסימיים, ומקבלים את מה שאנו מכנים "המאזן נטו של האופטימיות". אם לדוגמה 40% ממשתתפי הסקר מעריכים שמצבם ישתפר בתוך חצי שנה, ו-50% חושבים שהוא דווקאי יורע, הרי שהמאזן נטו יעמוד על מינוס 10 נקודות אחוז (נ"א).

נציג כאן את הציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי בעתיד. המאזן נטו של הערכות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה נפל באוגוסט בלא פחות מ-14 נ"א לשפל של עשור ויותר - מינוס 14.5 נ"א. זאת לאחר ירידה של 1.9 נ"א ביולי, ושל 1.7 נ"א ביוני.

זה שנתיים שאנו מדווחים על שחיקה בביטחון הכלכלי האישי של הישראלים. ואולם מדד אוגוסט משקף פסימיות עוצמתית כמוה לא פגשנו לאחרונה. נסייג ונאמר שמדובר בנתוני חודש בודד, שעשויים להשתנות בספטמבר או באוקטובר. אך מצד שני הסקר עליו מתבסס מדד אוגוסט נערך עוד קודם לכניסתה לתוקף של העלאת המע"מ ב-1% ל-17%, וזינוק מחיר הדלק אל מעבר לרף של 8 שקלים לליטר.

את יתר הניתוחים ניתן לקרוא בחוברת המדד]