"הזהרנו שנערמים ביקושים לדירות - ועכשיו זה מתפוצץ"

מומחי נדל"ן מגיבים לנתוני משרד האוצר שהעידו על זינוק ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים ברבעון השני ■ ‎‎אלכס זבז'ינסקי: ‎‎‏"האווירה בשוק הנדל"ן מתחממת והכלים של בנק ישראל מוגבלים" ■ ‎‎ניסים בובליל: "הצעירים יורדים מהגדר"

‎‎אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות:

‎‎‏"האווירה בשוק הנדל"ן מתחממת. הגידול בכמות העסקאות ובהיקפי המשכנתאות קשור לעונתיות הביקושים ולדחיית המע"מ. אולם, אם המצב הכלכלי לא כל כך רע, כפי שעולה מנתוני האבטלה האחרונים ומנתוני הצמיחה האחרונים, העלייה בביקושים בשוק הנדל"ן עשויה להימשך גם בחודשים הבאים. מצב זה עשוי לדרוש התייחסות וצעדים ממשיים מצד קובעי המדיניות ובראשם בנק ישראל.

"בנק ישראל ציין לא פעם שהרבה מאוד משברים פיננסיים וכלכליים בעולם התחילו מהתנפחות חריגה בשוק הנדל"ן. אולם, הכלים של בנק ישראל מוגבלים יחסית וגם לא יעילים במיוחד. יש רק פתרון אחד לטווח ארוך, והוא נמצא בידי הממשלה - הגדלה משמעותית של היצע הדירות. מעניין לציין שלעומת חוסר ההיצע בשוק הנדל"ן למגורים, נראה כי בתחום הנדל"ן שלא למגורים (משרדים ומסחר) ניכר עודף היצע, שבמצב של האטה במשק עלול להוביל לירידה מהירה במחירים.

"העלייה ברכישת דירות נובעת מביקושים שלא סופקו לדירות למגורים לזוגות צעירים. מאמצע 2011 ועד הרבעון השני של 2012 הרוכשים ישבו על הגדר והמתינו לירידת מחירים. המחירים לא ירדו יותר מדי וכעת הרוכשים חזרו לשוק. סוג אחר של רוכשים הם המשקיעים, שמאוכזבים מביצועי שוק ההון, מהמשבר הכלכלי, מתופעות ה'תספורת' ומתשואה נמוכה באפיקים סולידיים, ומקווים ששוק הנדל"ן יעניק להם תשואה אטרקטיבית ובטוחה יותר".

‏‎‎ליאת דנינו ישראלי, מנכ"לית חברת התיווך אמבסדור:

‎‎‏"נתוני האוצר המצביעים על עלייה בכמות העסקאות ברבעון השני, יחווירו לעומת כמות העסקאות שנחתמו בחודש אוגוסט וטרם פורסמו. מהנתונים שבידנו, יש עלייה של 35% במספר העסקאות שנחתמו בין יולי לאוגוסט. אנשים שהתעניינו בדירות חדשות ברבעון האחרון, הקדימו את הרכישה שלהם בשל עליית המע"מ לפני כמה ימים, מדדי תשומות הבנייה שידוע כי בתקופת הקיץ, באופן מסורתי, הם גבוהים, וכן מתוך ציפייה שלא התממשה לירידת מחירים במהלך השנה האחרונה. קהל המשקיעים חזר לרכוש דירות להשקעה כתוצאה מאכזבה באפיקי ההשקעה האלטרנטיביים. המעניין הוא שבאזור המרכז, רכשו המשקיעים ברבעון האחרון דווקא דירות גדולות בנות 4-5 חדרים ולא דירות קטנות כפי שהיה בעבר".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין:

‎‎‏"אשר יגורנו בא - התרחיש מפניו הזהרנו כל השנה האחרונה, לפיו נערמים ביקושים כבושים על גדר הנדל"ן, וממתינים למימוש ההבטחות על הוזלות מחירים דרמטיות, מתפוצץ עכשיו בפני כל מי שטען שאין מחסור אמיתי בדירות ואין צורך לטפל בנושא. הממשלה אמנם הכירה בחומרת הבעיה, אבל נכשלה בשלב ייצור הפתרונות האמיתיים קצרי הטווח (דיור להשכרה למשל), שעשויים היו למנוע את המצב של היום. המגמה של חזרת הזוגות הצעירים לשוק היא מבורכת. עם זאת, חזקה על המערכת הבנקאית השומרת עליהם שלא יקחו התחייבויות שלא יוכלו לעמוד בהן בעתיד".

‎‎ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ:

‎‎‏"הנתונים מראים שהצורך בדירות הוא צורך יציב. העלייה בביקושים היום נובעת מתיקון של תקופת ההאטה בביקושים אחרי המחאה החברתית. הזוגות הצעירים שמתחתנים ונכנסים לשוק הדיור זקוקים לפתרון מגורים והיום הם יורדים מהגדר ורוכשים דירות. השינוי הוא שהם קונים כיום דירות לפי יכולתם ובצורה מושכלת יותר".