מניית היום: מזנקת 9% בעקבות הצלחת טיפול בחולה סופני

פלוריסטם מסכמת בהצלחה שלושה טיפולי חמלה בחולים עם כשל במח העצם ■ מדווחת על הזרקה מוצלחת בחולה סרטן דם במרכז הרפואי הדסה עין כרם

חברת פלוריסטם הודיעה היום (ד') כי תאי גזע מהשלייה שפיתחה הוזרקו בהצלחה בחולה שלישי בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בכך סיכמה החברה בהצלחה סדרה של שלושה טיפולי חמלה מצילי חיים שניתנו באישור ועדת הלסינקי של משרד הבריאות.

בעקבות השיפור הניכר במצבם של החולים, החליטה החברה לפתח את מחקרה בהתוויות שונות של מחלות הקשורות במח העצם ואף הודיעה בשבוע שעבר על הקמתה של וועדת מומחים שתלווה את הנושא.

בעקבות ההודעה רושמת מניית החברה עלייה חדה במחזור גבוה בבורסה.

החולה, בן 45 מרומניה שסובל מסרטן הדם (לוקמיה מלואידית חריפה) קיבל את הטיפול כמוצא אחרון ובמצב אנוש, אחרי שמח העצם שלו נהרס כתוצאה מהטיפולים ושהשתלת מח עצם מתורם שבוצעה כחמישה חודשים קודם לכן - נכשלה. בעקבות ההזרקה של תאי הגזע מהשלייה חל שינוי מהפכני לטובה בתפקודו ובמצבו הקליני והוא שוחרר מבית החולים ואף הורשה לחזור למולדתו.

יצוין, כי סוג הסרטן ממנו סבל מקשה עוד יותר על תפקוד מח העצם שכן הוא מאופיין בצמיחה מהירה של תאי דם לבנים לא תקינים שמצטברים במח העצם ומפריעים לייצור של תאי דם נורמליים. לפני ההזרקה של התאים סבל החולה מכשל חמור וממושך בתפקוד מח העצם שהביא לאיום ממשי על חייו. התאים הוזרקו לחולה בהזרקה תוך שרירית, בשתי מנות, בהפרש של שבוע זו מזו. לא נצפו תופעות לוואי מקומיות או מערכתיות בעקבות ההזרקה.

זמי אברמן, מנכ"ל פלוריסטם , אמר היום: "אנו גאים מאוד שכל העבודה הקשה, המחקרים והניסויים שערכנו בתאי הגזע מהשלייה שלנו תורמים עכשיו להצלת חייהם של חולים קשים אלה. בנוסף, משלושת הטיפולים אנו למדים שלתאי הגזע מהשלייה יש פוטנציאל לתמוך בהשתלות מח עצם מתורם זר, כמו אצל החולה הנוכחי, והן בהשתלות שמקורן בחולה עצמו כמו בחולת הסרטן עליה דיווחנו לפני כחודשיים".

את המחקר הוביל פרופ' ראובן אור, מנהל מחלקת השתלת מח עצם ומחלקת סרטן אימונולוגיה במרכז הרפואי הדסה, שקיבל אישור מיוחד מועדת הלסינקי לנסות את הטיפול בחולים אנושים, שעברו השתלות מח עצם שכשלו ואין בפניהם אפשרויות טיפול נוספות.

פרופ' אור: "בתום שלושה טיפולים מוצלחים, שבוצעו לראשונה בעולם בבית החולים הדסה כאן בישראל, אפשר להגיד שתאי הגזע מהשלייה הצילו חיי אדם. אני מאמין שהטיפול טומן בחובו תקווה גדולה למטופלים שסובלים ממצבים שונים של כשל בתפקוד מח העצם ומקווה שהתרופה, לאחר שתאושר, תהיה זמינה בהקדם לכל חולה שזקוק לה".

בשבוע שעבר הודיעה פלוריסטם כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) את המסמכים הנדרשים על מנת להעניק לתאי הגזע מהשלייה שפיתחה מעמד של תרופת יתום לטיפול באנמיה אפלסטית, לאחר שטיפלה בהצלחה בילדה בת 7 שסבלה מהמחלה. מחלת אנמיה אפלסטית הינה מחלה נדירה אך חמורה הנגרמת כתוצאה מהרס של תאי גזע במוח העצם היוצרים תאי דם (תאי גזע המטופויאטיים).

שוק השתלות מוח העצם מוערך בכ-1.3 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד.