אלה האירועים שינווטו את השווקים בחודשיים הקרובים

לאחר חודש אוגוסט שקט וסוף שבוע ארוך בארה"ב לאור הלייבור דיי, מובילי המדיניות הפיננסית בעולם כולו עומדים בפני מספר אירועים מכריעים לכלכלה העולמית ■ צפו ברשימה המלאה

לאחר חודש אוגוסט שקט וסוף שבוע ארוך בארה"ב לאור הלייבור דיי, מובילי המדיניות הפיננסית בעולם כולו עומדים בפני מספר אירועים מכריעים לכלכלה העולמית - בחודשיים הקרובים.

מהחלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, דרך אישור חוקתי לקרן הייצוב ועד פסגת האיחוד האירופי - כל האירועים המשמעותיים שיתרחשו בזמן הקרוב (בעיקר) באירופה ו(גם) בארה"ב.

■ 6 בספטמבר - החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי: הבנק צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי (למרות הערכות של חלק מהכלכלנים כי יוריד את הריבית בכ-0.25% ל-0.5%), אבל גולת הכותרת היא "התוכנית הגדולה" עליה עובד יו"ר ה-ECB מריו דרגי, שבעקבותיה הוא גם צפוי להחמיץ את הכנס בג'קסון הול.

האם יכריז עליה דרגי מחר? כלכלנים רבים מעריכים כי הנגיד האירופי ימתין להתפתחויות נוספות מכיוון אירופה, ולמעשה יאכזב מחר את השווקים.

12 בספטמבר - אישור חוקתי ל-ESM בגרמניה: בית המשפט העליון בגרמניה יפסוק באופן סופי על הקמת והרחבת המנדט של מנגנון הייצוב האירופי (ה-ESM), קרן החילוץ הקבועה שנועדה להחליף את הקרן הזמנית שהוקמה ב-2009 (ה-EFSF), עם פרוץ המשבר. במסגרת הרחבת המנדט, עשוי ביהמ"ש לאשר ל-ESM לרכוש אג"ח ממשלתיות של מדינות אירופה - מה שעשוי להוות תחליף ראוי למהלך רכישות אג"ח של ה-ECB, לו מצפים בשווקים.

13 בספטמבר - החלטת הריבית של הפדרל ריזרב: ועידת השוק הפתוח של ה'פד' תתכנס ב-12 בספטמבר כאשר בידיה יהיה כבר המידע על מהלכי ה-ECB וביהמ"ש בגרמניה מתחילת החודש. ויום לאחר מכן תכריז הוועדה על החלטת הריבית לספטמבר - אשר רבים צופים כי במסגרתה תוארך מדיניות הריבית האפסית של ה'פד' בעוד כשנה, עד שנת 2015.

■ 13-14 בספטמבר - פסגת G20: מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם צפויים לדון בעיקר בעליית מחירי המזון בשבועות האחרונים, אולם לא מן הנמנע כי מנהיגי אירופה יבצעו במסגרת הפסגה ניסיון נוסף להסתייע במדינות חוץ-אירופאיות (ארה"ב, סין ויפן - למשל) כדי למנף את קרנות החילוץ ביבשת. בפסגה האחרונה, נזכיר, ניסיון כזה כמעט וצלח.

■ 14-15 בספטמבר - פסגת האיחוד האירופי: למרות כל הציפיות מהכרזות הבנקים המרכזיים החודש, ייתכן ומהלך משמעותי ראשון באירופה יגיע דווקא בפסגה הזו, לקראתה כבר הצהיר שר האוצר הספרדי לואיס דה-גואינדוס, כי שרי האירו-גרופ ידונו במהלכה על סוגיית רכישות האג"ח הממשלתיות.

טיימליין אירופה / צילום: גולדמן זאקס
 טיימליין אירופה / צילום: גולדמן זאקס