מגעים מתקדמים להקמת ארגון מתווכים ארצי

בשבועות האחרונים התקיימו פגישות בין מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון, עדינה חכם, לבין לשכת המתווכים הירושלמית במטרה לקדם את הקמתו של ארגון גג אחד של מתווכי נדל"ן

כבר תקופה ארוכה שמתווכי הנדל"ן מלינים על העובדה שלא קיים ארגון גג יציג ופעיל לכלל המתווכים ברחבי הארץ. כעת נראה שהמצב עשוי להשתנות.

ל'גלובס' נודע כי בשבועות האחרונים התקיימו פגישות בין מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון, עדינה חכם, לבין לשכת המתווכים הירושלמית שמהווה נכון להיום את הארגון היחידי הפעיל במסגרת שכזו. המטרה - לקדם את הקמתו של ארגון גג אחד של מתווכי נדל"ן בכל רחבי הארץ.

הלשכה הירושלמית שקיימת כבר כ-20 שנה מקיימת כנסים וסדנאות לחבריה אחת לחודשיים, ומתנהלת כעמותה מסודרת ודמוקרטית הכוללת כמה מאות מתווכים - חברים. בכוונת רשת אנגלו סכסון לצרף את זכיינה ללשכה ובמסגרת כוונה זו נשלחו פניות ללמעלה מ-70 זכיינים ומנהלי סניפים בכל הארץ תוך שהם נקראים לצרף את המתווכים העובדים אצלם. מדובר בכ-500 מתווכים סך הכל. עוד במסגרת הפנייה לזכיינים הונחו האחרונים לפעול לצירופם של מתווכים עמיתים משמעותיים באזורם. "בדרך זו, ניתן יהיה בפרק זמן קצר יחסית, להעמיד ארגון שבו חברים לפחות 1,500 מתווכים", אומרת חכם, "בנוסף, בכוונתנו גם לפנות לרשתות תיווך נוספות הפועלות בארץ, כגון רי/ מקס, רשף, סנצ'ורי 21, רילטי אקזקיוטיב ואחרים, בקריאה לפעול באופן דומה בקרב אנשיהם".

סגן יו"ר לשכת המתווכים בירושלים, יוסי בן חיים: "מאז נכנס לתוקפו 'חוק המתווכים למקרקעין' לפני 15 שנים, קיבלו רישיון תיווך לא פחות מ-18 אלף אנשים. גם אם לא כולם עוסקים בתיווך בפועל, עדיין מדובר באלפים רבים שאינם מאוגדים עד היום, והגיע הזמן לאחדם תחת קורת גג ארגונית-מקצועית אחת, בדומה לכל מקצוע חופשי אחר".

לדברי חכם התגובות שמתקבלות ליוזמה חיוביות והמתווכים סבורים שהגיע הזמן להקים ארגון שיסדיר את פעילות הענף. "אף פעם לא עשו את זה בצורה כזו וזה מאוד חשוב", מוסיפה חכם ואומרת, "אנחנו רוצים שיהיה גוף רציני כמו שיש לעמיתנו עורכי הדין או סוכני הביטוח. שנוכל לפעול להקשחת התנאים להצטרפות מתווכים למקצוע ולהעמיד דרישות רציניות ומקצועיות יותר מלבד מבחן המתווכים הקיים היום שאיננו מהווה חסם משמעותי. מקצוע התיווך עומד היום בפני אתגרים מורכבים, החל מתמורות טכנולוגיות ופיתוחם של לוחות אינטרנטיים חינמיים, עבור דרך הצורך, בגיבוש והחלת כללי אתיקה ובוררות פנימית למתווכים, וכלה בשינויי חקיקה הנוגעים לענף ולמקצוע כדוגמת הקמת בתי דין משמעתיים למתווכים. עם כל אלו המתווך הבודד אינו יכול להתמודד, ואין זה גם ענין לרשת משרדי תיווך, זו או אחרת, לבדה".

ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל התייחס גם הוא ליוזמה ואמר: "תמיד היינו בעד ארגון ארצי שייצג את הענף והעוסקים בו באופן מכובד. אם יהיה ניסיון אמיתי ששותפים לו גורמים ראויים, נשמח להיות שותפים לו".