הקבינט לביטחון קואליצית נתניהו

פזר והקם מחדש ותוכיח שאתה דואג לאזרחיך יותר מאשר לצרכיך

בנימין נתניהו פיזר הבוקר (ד') את ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנקראה לדון בנושא האיראני. הנימוק של ראש הממשלה לפיזור הישיבה החשובה: "אתמול קרה דבר חמור - הדלפה מתוך דיוני הקבינט". הדלפות מתוך הגוף הזה היו תמיד ועברו ללא תגובה. מה שאומר שבעיני נתניהו ההדלפה האחרונה עברה את "הקו האדום", אם להשתמש בטרמינולוגיה מהסוגיה האיראנית.

נימוק נוסף של נתניהו לפיזור הישיבה: "יש לי אחריות כלפי אזרחי ישראל וביטחון המדינה". נשמע טוב, אבל לו נתניהו היה לוקח את האחריות הזאת ברצינות הראויה, הוא היה מפזר את הקבינט, לא את הישיבה. הבעיה איננה ישיבה כזאת או אחרת. שורש הבעיה הוא ריבוי החברים בגוף זה, האמור להיות הסודי ביותר במדינה.

ראשיתו של פורום הקבינט המדיני-ביטחוני במלחמת יום הכיפורים, אז הוא נקרא "הקבינט המלחמתי", ולאחר מכן נודע כ"מטבחון של גולדה" (מאיר, ראש הממשלה). לאחר מכן היו עוד מטבחונים בממשלות שונות.

החוק הרע והמזיק

הקבינטים הראשונים התאפיינו במיעוט משתתפים - חמישה עד שבעה. בזמנים שונים נראה היה שגם זה יותר מדי, ונוצרו מטבחונים. מה שהרס לחלוטין את המבנה הקלאסי והמתבקש של הקבינט הוא סעיף 6 לחוק הממשלה מ-2001. נקבע בו כי הקבינט יכלול את ראש הממשלה, ממלא מקומו, שר הביטחון, שר המשפטים, שר החוץ, השר לביטחון פנים ושר האוצר. שבעה שרים בסך הכל. עד כאן הכל בסדר.

שורש הרע נמצא בהמשך הסעיף: "הממשלה רשאית, לפי הצעת ראש הממשלה, להוסיף חברים לוועדה, ובלבד שמספר חבריה לא יעלה על מחצית מספרם של חברי הממשלה". כלומר, החוק מאפשר מצב שבו מספר חברי הועדה יהיה כמחצית ממספר חברי הממשלה. הממשלה, אנחנו יודעים, הולכת ותופחת כל הזמן, ואיתה הקבינט. למעשה, הקבינט של היום מורכב ממספר השרים שפעם נקראו "הממשלה".

ביטחון או קואליציה

היה ברור כאשר נחקק החוק שהוא לא נועד לשרת את ביטחון ישראל, אלא את ביטחון הקואליציה והעומד בראשה. כלומר, לאפשר להביא לקואליציה מפלגות באמצעות מינוי בקבינט. בתחילת חייו של פורום זה הקפידו שלחבריו יהיה איזה רקע ביטחוני או מדיני, ושיהיה להם רקורד מוכח של אחריות ורצינות. היום המפלגות הן שממנות את נציגיהן בקבינט. מצב שבו יש כל כך הרבה משתתפים, חלקם לא ראויים, מזמין הדלפות.

מי אחראי להדלפות?

עוד אמר נתניהו: "יש לי אחריות כלפי אזרחי ישראל וביטחון המדינה ועל כן אני מפזר את הישיבה הזו". לא, אדוני. פיזור הוא מעשה דמגוגי שאינו פותר דבר. אם יש לך אחריות, עליך לפזר את הקבינט, ולהקים אותו מחדש - לא על פי צרכים קואליציוניים, אלא ביטחוניים.

זו תהיה הוכחה שאתה דואג לאזרחיך יותר מאשר לצרכיך. כל עוד אינך עושה זאת, אתה אחראי להדלפות ולנזקיהן לא פחות מהמדליף עצמו.