חיים סבן: מדוע אצביע בעד ברק אובמה בנובמבר

המיליארדר האמריקני-ישראלי: אובמה היה יכול להדגיש טוב יותר את ידידותו לישראל, אך לפי כל קנה מידה מדיד, תמיכתו בישראל איתנה כסלע

חיים סבן, המיליארד האמריקני-ישראלי, שבאחרונה מוזכר שמו כמועמד לרכישת פארטנר, כתב היום (ד'), כי הוא "מעדיף עוד ארבע שנות תמיכה עקבית של ברק אובמה בישראל על פני הדברים הריקים המתוקים של מיט רומני", המועמד הרפובליקני לנשיאות.

סבן, ידיד אישי של בני הזוג קלינטון, שבפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ב-2008 תמך במועמדותה של הילארי קלינטון, הביע אכזבה מיחסו של אובמה לישראל בתחילת ממשלו. אבל מאז זרמו מים רבים בירקון ובפוטומאק ועתה שר סבן שיר הלל נרגש למועמד הדמוקרטי, שבו שזורים דברי ביקורת חריפים על רומני.

במאמר בעמוד אופ-אד של "ניו יורק טיימס" הוא כותב, כי "למרות שאובמה היה יכול להדגיש באופן מוצלח יותר את ידידותו לישראל, אי אפשר להכחיש שלפי כל קנה מידה מוחשי תמיכתו בביטחון ישראל וברווחתה מוצקה כסלע".

"מיט רומני טוען, שאובמה השליך את ישראל לכלבים, אבל, למעשה, הנשיא נקט צעדים מוחשיים להעצים את ביטחונה של ישראל, וזו מחויבות שלדברי אובמה 'אינה נתונה למו"מ'", כותב סבן. הוא מזכיר את החלטת אובמה לספק סיוע פיננסי וטכנולוגי למערכת "כיפת ברזל" ואת הסיוע הצבאי השנתי, בסך שלושה מיליארד דולר, שנותנת ארה"ב לישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חש הערכה אישית עמוקה לסיוע הזה, אומר הכותב.

"כאשר הנשיא ג'ורג' בוש (האב) חלק על מדיניות ההתנחלויות של ישראל, הוא איים לחסום את הערבויות להלוואות (אחת מההטבות שנותנת ארה"ב לישראל)", מוסיף סבן. "לאובמה יש חילוקי דעות משלו עם נתניהו על המתנחלים, אבל הוא מעולם לא נקט צעד כזה. להיפך, הוא הגדיל את הסיוע לישראל ופתח לה גישה לציודה הצבאי המתקדם ביותר".

"שאלו כל פקיד ישראלי בכיר שעוסק בביטחון לאומי והוא יאמר לכם שהיחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב מעולם לא היו חזקים יותר", מציין סבן.

הוא מדגיש שנוח לרומני להתעלם מהעובדה שקודמו של אובמה בבית הלבן, ג'ורג' בוש הבן, הסיט את תשומת הלב מאיראן, האיום הקיומי הגדול ביותר על ישראל, לעבר עיראק. לעומת זאת, אובמה שכנע את רוסיה וסין לתמוך בסנקציות נוקשות על משטר האייתאללות. רומני מעולם לא הסביר כיצד הוא ימנע מאיראן להניח ידיה על נשק גרעיני. אובמה, לעומתו, לא רק הצהיר שכל האופציות מונחות על השולחן, אלא גם הסיר מהשולחן את האופציה "להכיל" איראן גרעינית, כלומר להשלים עם כך שטהראן תשיג נשק גרעיני.

ונוסף לכף, אובמה פועל בעקביות נגד כל המאמצים לשלול לגיטימציה מישראל בזירה הבינלאומית, כותב סבן.

הוא ממשיך: "אז מה הנימוק נגד אובמה? שהוא לא ביקר בישראל מאז ביקורו האחרון בה, כאשר היה מועמד לנשיא? אלה שטוענים כך שכחו כנראה שבוש הבן, ידיד גדול של ישראל, לא ביקר בירושלים עד שנתו השביעית בבית הלבן".

"נכון, אובמה היה צריך לבקר בישראל, במיוחד לאחר נאומו באוניברסיטת קהיר ב-2009", כוב סבן. "הוא היה צריך להרעיף על הישראלים אהבה וחיבה במידה רבה יותר. הוא היה צריך לעשות יותר כדי לשכך את חששות ישראל מפני האפשרות שאי פעם ייבחר נשיא עם גישה שונה למזה"ת בכלל ולישראל בפרט. אובמה היה צריך להבהיר שהוא אינו הנשיא הזה".

"אבל, כפי שאמר פעם ג'ון אדאמס (נשיאה השני של ארה"ב), עובדות הן דברים עקשים. העובדות תומכות בכך שאובמה הוא תומך נאמן במדינת ישראל. אלה עובדות שאפילו 100 מיליון דולר מהבעלים של בתי הימורים לא יוכלו לסתור". סבן מציין, בגילוי נאות, שהוא תרם לקמפיינים של המפלגה הדמוקרטית במערכת בחירות הנוכחית, אבל הרבה פחות מ-100 מיליון דולר.

סבן מכהן עתה כיו"ר רשת הטלוויזיה "יוניוויז'ן" בשפה הספרדית והוא המייסד של מרכז סבן למדיניות מזרח-תיכונית במכון ברוקינגס בוושינגטון.