בתי השקעות: הרווח המצרפי צנח במחצית ל-71 מיליון שקל

ענף הברוקרים המקומי ממשיך לסבול מירידה חדה בהכנסות וברווחים בכל מגזרי הפעילות, בגלל שחיקת דמי ניהול בכל המוצרים וירידה בשווי ובהיקף הנכסים המנוהלים ■ בינתיים, התחזיות של בתי ההשקעות לעתיד קודרות לא פחות

התוצאות בתי ההשקעות למחצית הראשונה של השנה מסבירות היטב את הרקע למיזוג בתי ההשקעות מיטבודש-איפקס, את מכירת קופות הגמל של אפסילון ואת המגעים או הגישושים שמתנהלים בין בתי השקעות נוספים. למעט פעילויות בודדות של כמה גופים, ענף הברוקרים המקומי ממשיך לסבול מירידה חדה בהכנסות וברווחים, בכל מגזרי הפעילות. באמצעות מיזוגים ורכישות, מקווים הגופים להגדיל את היקף הנכסים, להעלות בכך את ההכנסות, ובמקביל לבצע תהליכי התייעלות שיחסכו בהוצאות. כל זאת בתקווה שהסינרגיה שתתקבל מהמיזוג או מהרכישה אכן תהיה משמעותית.

הסיבות לשחיקה בתוצאות דומות לאלו שהיו ברבעונים קודמים. ירידה בדמי הניהול כמעט בכל המוצרים, עקב הרגולציה והתחרות החריפה בענף; ירידה בהיקף הנכסים המנוהלים, עקב פדיונות; ירידת שווי, עקב תשואות שליליות בשוק, למעט ברוקרים בודדים שהצליחו לגייס כספים (בעיקר ילין לפידות שבו מחזיק לידר שוקי הון 50% מהמניות); הצטמצמות פעילות הברוקראז' החוץ-בנקאי (למעט באקסלנס).

מנגד, בזכות הרבעון הראשון בבורסה, שבו נרשמו עליות שערים ברוב האפיקים, חלק מהברוקרים הצליחו לרשום רווחי נוסטרו (השקעות עצמיות).

כל אלה הביאו את ההכנסות המצרפיות של ששת בתי ההשקעות הציבוריים - אקסלנס, דש-איפקס, אי.בי.אי, לידר שוקי הון, אנליסט וכלל פיננסים (שמניותיו לא נסחרות בבורסה אך הוא הנפיק אג"ח) - ל-908 מיליון שקל, ירידה של 8% לעומת המחצית המקבילה.

הרווח הנקי המצרפי, לעומת זאת, נחתך בלא פחות מ-49%, והגיע ל-71 מיליון שקל בלבד - סכום זעום בהתחשב בעובדה שששת בתי ההשקעות מנהלים יחד יותר מ-230 מיליארד שקל.

גם התחזיות קודרות

מה שלא פחות מדאיג מתוצאות העבר, הוא מה מחכה לברוקרים בעתיד. התמונה לא נראית ורודה, וביטויים להערכות הקודרות כבר ניתן למצוא בדוחות. כך למשל, בדוחות דש-איפקס, שבשליטת אלי ברקת ובניהול עידו נויברגר, מציינים כי בעקבות תקנות דמי הניהול של האוצר בקופות הגמל צפויה ב-2013 פגיעה של 12 מיליון שקל. בדש-איפקס מציינים אובדן הכנסות צפוי נוסף, של 7 מיליון שקל, בגלל תקנות כפל דמי הניהול בתחום תעודות הסל.

התחזיות הקודרות באו לידי ביטוי גם בדוח הדירוג של מעלות לאג"ח של אי.בי.אי, שבו שונתה תחזית הדירוג לשלילית. להלן כמה מהמספרים העיקריים מהמחצית הראשונה של 2012 של ענף בתי ההשקעות.

7 מיליון שקל - זהו ההפסד המצרפי של ששת בתי ההשקעות ברבעון השני, לעומת רווח מצרפי של 67 מיליון שקל. מחצית מהגופים הציגו ברבעון הפסד - דש-איפקס (4 מיליון שקל), אי.בי.אי (6 מיליון שקל) וכלל פיננסים (21 מיליון שקל). השאר הציגו רווחים, אם כי למעט אקסלנס שבניהול עוזי דנינו, הרווחים היו זעומים (אנליסט ולידר שוקי הון), והסתכמו במיליוני שקלים בודדים.

למרות ירידה בהכנסות (של 16% ל-110.4 מיליון שקל), דש-איפקס הצליח להציג ברבעון רווח תפעולי של 27 מיליון שקל, אולם הפסדי נוסטרו הביאו להפסד כאמור. בכלל פיננסים ההכנסות השוטפות פשוט לא מכסות על ההוצאות, בין היתר בגלל הוצאות מימון גבוהות, ובאי.בי.אי הסיפור דומה, רק שיש להוסיף לו גם הפסדי נוסטרו.

2 זהו מספר בתי ההשקעות, מתוך חמישה (לא כולל את אנליסט, שאין לו פעילות ברוקראז') שהצליחו לייצר רווח במחצית מפעילות הברוקראז'. ליתר דיוק, רק אקסלנס באמת הצליח להרוויח באופן משמעותי מפעילות זו, ואי.בי.אי, שבניהול עדו קוק, הרוויח כ-2 מיליון שקל - פחות ממחצית מהתקופה המקבילה. אצל לידר שוקי הון, שבניהול עמית ורדי, הכנסות הברוקראז' צמחו מעט, וההפסד המגזרי צומצם, אך זאת כתוצאה מאיחוד תוצאות חברת המט"ח ILSB, שנרכשה בסוף הרבעון.

במגזר ניהול ההשקעות (תיקים, קרנות נאמנות וקופות גמל), רק בית השקעות אחד הצליח להגדיל הכנסותיו, והוא לידר שוקי הון, בזכות ילין-לפידות. ההכנסות שלו מניהול השקעות עלו ב-13%, בזכות תנופת הגיוסים שבה נמצא בית ההשקעות שבניהול דב ילין ויאיר לפידות. היקף נכסיו גדל בכ-2 מיליארד שקל לעומת סוף הרבעון השני של 2011, על רקע גיוסים לקופות וקרנות החברה.

ואולם, בדומה לאחרים, גם בילין לפידות הרווח מניהול השקעות ירד במחצית, אם כי בשיעור זעום, של 5%, ל-21 מיליון שקל. בשאר בתי ההשקעות, לא רק שההכנסות מניהול השקעות נחתכו ב-4%-19%, גם הרווחים קוצצו דרמטית, ובמקרים מסוימים ביותר מ-30% (אנליסט). הסיבה לכך היא שכל בתי ההשקעות, גם אלה שמצליחים לגייס כספים, סובלים משחיקת דמי הניהול בכל המוצרים. ישנם אף בתי השקעות שמוכרים מוצרים הפסדיים, ולכן, ככל שהם צומחים בהם יותר, כך מעמיק ההפסד שלהם.

23% זהו השיעור הממוצע של הכנסות קסם ותכלית מסך ההכנסות של בתי ההשקעות המחזיקים בחברות אלה - אקסלנס ודש-איפקס בהתאמה. קסם רשמה הכנסות של 67 מיליון שקל במחצית, שהם כ-24% מסך הכנסות אקסלנס, ותרומתה לרווח הכולל עמדה על קרוב ל-54%. קסם הרוויחה 37 מיליון שקל, בעוד שסך רווחי אקסלנס מניהול השקעות היה 68 מיליון שקל.

בתכלית נרשמו במחצית הכנסות של 50 מיליון שקל, המהווים 22% מסך ההכנסות של דש-איפקס, ורווחים של 19 מיליון שקל, שהם 30% מסך הרווחים שרשם מגזר ניהול ההשקעות.

כבר כמה רבעונים שתעודות הסל של קסם ותכלית מחפות על חולשות במגזרי פעילות אחרים של אקסלנס ודש-איפקס. למרות שתעודות סל הן מוצר גנרי, שהתחרות בו רבה ולכן דמי הניהול בו במגמת שחיקה, בהיקפי פעילות מסוימים זו פעילות רווחית ומאזנת. ניתן להניח שאם במסגרת מיזוג דש איפקס ומיטב יאושר גם מיזוג חברות תעודות הסל של שני הגופים, כולו או חלקו, פעילות תעודות הסל של הגוף הממוזג תהיה מקור רווחים עיקרי.

הכנסות ורווחי בתי השקעות
 הכנסות ורווחי בתי השקעות