אסיפת בעלי מניות בזק אישרה חלוקת דיבידנד ב-997 מיליון שקל

בזק חילקה 10 מיליארד שקל בשנתיים וחצי; חלקו של אלוביץ, שעומד על כ-3 מיליארד שקל, החזיר לו כמעט מחצית מהשקעתו בבזק ■ פסגות: בזק תתקשה להמשיך ולחלק 100% מהרווח כדיבידנד

בחודש הבא יחגוג שאול אלוביץ' פרק זמן של שנתיים וחצי מאז רכש את השליטה בחברת התקשורת בזק . באותה הזדמנות הוא יוכל לציין הישג חסר תקדים בשוק ההון המקומי: חלוקת דיבידנד בסכום יוצא דופן של כ-10 מיליארד שקל מאז מועד הרכישה.

בסוף השבוע שעבר אישרו בעלי המניות של בזק חלוקת דיבידנד נוסף, שעליו הודיעה החברה באוגוסט. ב-10 באוקטובר ישולם הדיבידנד, בגובה 36.6 אגורות למניה, ובסך הכול 997 מיליון שקל - 100% מרווחי המחצית הראשונה של 2012.

במקביל תחולק המנה הרביעית, בסך 500 מיליון שקל, של הדיבידנד המיוחד שאינו מקיים את מבחן הרווח (כ-18.4 אגורות למניה). הדיבידנד המיוחד, בסך כולל של 3 מיליארד שקל, אושר בשנה שעברה, והוא מחולק לשש מנות.

אלוביץ' מחזיק ב-31% מבזק באמצעות חברת בי קומיוניקיישנס, וחלקו בחלוקה הקרובה יעמוד על 464 מיליון שקל. מאז רכש את השליטה, נהנה אלוביץ' מדיבידנדים בגובה של כ-3 מיליארד שקל (כולל זה שיחולק בחודש הבא), שהחזירו לו כמעט מחצית מהשקעתו בחברה.

אלוביץ' רכש את השליטה בבזק מקבוצת איפקס-סבן-ארקין תמורת 6.5 מיליארד שקל, ו-60% מהמימון לעסקה הגיעו מהלוואות. שווי ההחזקה הנוכחי שלו בבזק הוא כ-3.9 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 34% במחיר המניה מתחילת השנה.

בשיא היה אלוביץ' מורווח "על הנייר" כ-3 מיליארד שקל על עסקת בזק, אולם כיום הרווח "על הנייר" התכווץ לכ-400 מיליון שקל (כולל דיבידנדים שחולקו). עם זאת, רק לפני כמה שבועות היה אלוביץ' מופסד "על הנייר" כתוצאה מרכישת השליטה בבזק.

"לא חולב את בזק"

וכך, בעוד ש"טייקונים" אחרים מתקשים להשיג כסף להחזר חובות, לאחר שמשכו דיבידנדים בהיקף גבוה מחברות שבבעלותם, אלוביץ' נמצא במצב נוח למדי, ומדי כמה חודשים הוא מקבל סכום נאה מקופתה של בזק. האם מדובר בחלוקה שתפגע ביכולת של בזק להשקיע או להחזיר חובות בעתיד?

ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', סבור שלא: "הרושם שלי הוא שאלוביץ' לא יחלק דיבידנד על חשבון היכולת של בזק להשקיע. בזק היא נכס שמייצר מזומנים. בחברות מסוג זה ההשקעות מגיעות ל-12%-15% מהמכירות, ובבזק השיעור היה גבוה יותר ב-2011, בעקבות השקעות מסיביות ברשת החדשה של פלאפון, פריסת רשת ה-NGN והכבל התת-ימי של בזק בינלאומי.

"כביכול הייתה אמורה עכשיו להיות ירידה משמעותית בהשקעות, אבל לפני כמה ימים הודיעה בזק על תוכנית השקעה ברשת חדשה לשנים הקרובות. אי אפשר להגיד שאלוביץ' 'חולב' את בזק".

לדברי יעקובי, התזרים של בזק יכול לשרת גם את חובות החברה שפרוסים נכון. "אם נשאר חצי מיליארד שקל שאפשר לחלק כל חצי שנה כתוצאה מרווח נקי, למה לא?", אומר יעקובי.

לעומתו, האנליסטית אילנית שרף מפסגות מעריכה שיגיע שלב שבו בזק תצטרך לחלק פחות מ-100% מהרווח הנקי כדיבידנד. "בזק היא עדיין לא חברה ממונפת עד כדי כך, אך צריך לקחת בחשבון שרק לפני כמה ימים היא הודיעה על תוכנית שעשויה להגדיל את ההשקעות שלה (CapEx), ומצד שני אנו צופים ירידה בהכנסות וברווחיות", אומרת שרף. "לכן, אנו מעריכים שבעתיד תהיה פגיעה ביכולת של בזק להמשיך ולחלק 100% מהרווח כדיבידנד".

בתוך כך, בעלי המניות של בזק אישרו באסיפה בשבוע שעבר דחיית חובות של חברת הלוויין yes לבזק. yes (די.בי.אס) היא חברה בת של בזק, ולפי ההחלטה שאושרה, כל התשלומים ש-yes צריכה לשלם לבזק שמועד פירעונם בין אוגוסט 2012 ליוני 2013, יידחו בשנה וחצי.

בתקופת הדחייה התשלומים יישאו ריבית של פריים פלוס 4% בתוספת מע"מ. קרן סך התשלומים שנדחו מסתכמת ב-32.6 מיליון שקל. במחצית הראשונה של שנת 2012 הפסידה yes 171 מיליון שקל, והגירעון שלה בהון גדל ל-3.8 מיליארד שקל.