הבעלים העשירים ב-NBA (בכלל לא מחזיקים קבוצת NBA)

מישהו שמע על אוזי (79) ודניאל (68) סילנה? דייויד סטרן לא ישכח את שני האחים שב-1976 חתמו עם ה-NBA על הסכם שסידר להם עד היום 255 מיליון ד'

ב-NBA כבר זכו האחים אוזי ודניאל סילנה לכינוי "הבעלים העשירים בתולדות הליגה". קצת מוזר בהתחשב בכך שאוזי (79) ודניאל (68) לא מחזיקים בבעלות על קבוצת כדורסל מאז 1976, אין להם אולם שצריך למלא באוהדים, ואין להם שחקנים שצריך לשלם להם שכר. אז מה הסיפור?

האחים סילנה החזיקו בשנות השבעים בקבוצה בשם סט. לואיס ספיריטס ששיחקה בליגת ה-ABA המפוררת. בשנת 1976 הוחלט לאחד את הליגות המקצועניות ה-NBA וה-ABA לליגה אחת. במסגרת העסקה קלטה ה-NBA ארבע קבוצות - אינדיאנה פייסרס, ניו ג'רזי נטס, דנבר נאגטס וסן אנטוניו ספרס. שתי קבוצות לא קיבלו הצעה לעבור: סט. לואיס ספיריטס של האחים סילנה, וקנטאקי קולונלס. הבעלים של הקולונלס קיבלו פיצוי בסך 3.3 מיליון דולר מהליגה המאוחדת. האחים סילנה דחו את הפיצוי הכספי שהוצע להם, עשו לראשי הליגה המאוחדת את המוות, ובסוף חתמו על העסקה הבאה: פיצוי של 3 מיליון דולר, ובנוסף עוד 15% מסך זכויות השידור של ארבע הקבוצות שעברו ל-NBA (הפייסרס, הנטס, הנאגטס והספרס). בין היתר צוין כי "העסקה תקפה כל עוד ה-NBA תהיה קיימת".

בזמנו אף אחד לא חשב שלעסקה תהיה משמעות כלכלית גדולה. עידן זכויות השידור לא התרומם, המשחקים שודרו כמעט בחינם. ההמשך ידוע: ה-NBA החלה לעמוד על הרגליים ממש בסוף שנות השבעים עם הכניסה של לארי בירד ומג'יק ג'ונסון, זכייני השידור החלו לזרוק כסף, והאחים סילנה ראו בכל שנה את הצ'ק שלהם הולך ותופח. "כשחתמנו על ההסכם ההוא לא חשבנו שזה מה שיקרה", הודה דניאל סילנה בראיון ל"פורבס" בשנה עברה.

לפי "הניו יורק טיימס", בעונת 1980-81 - עונה הראשונה שבה זכו האחים סילנה לקבל כסף מההסכם - הצ'ק שלהם עמד על 521 אלף דולר. וכך זה הלך והתקדם. עבור עונת 2010/11 הם כבר זכו לצ'ק של 17.45 מיליון דולר. על-פי הערכות, עד היום כבר שילשלו אוזי ודניאל סילנה סכום של 255 מיליון דולר בזכות "ההסכם ההוא".

אז מה נזכרו בשני החברים האלו עכשיו? מתברר שהאחים סילנה לא מסתפקים בסכום העצום שמובטח להם. לטענתם, הנתח שלהם צריך לכלול גם את הזכויות של ה-NBA ממכירת זכויות השידור לחו"ל, ובנוסף את זכויות הניו-מדיה, ולמעשה כל זכויות שידור שנמכרות בכסף ולא להסתפק רק ב"זכויות הטלוויזיה" כפי שקובע ההסכם המקורי.

כדי לוודא שהם מקבלים שוב את החלק שמגיע להם, הם לקחו את ה-NBA לבית משפט. גם אם הפעם זה לא יעבוד, הפנסיה שלהם מסודרת בהתחשב בכך שחוזה הטלוויזיה האחרון של ה-NBA עומד על 7.4 מיליארד דולר ל-8 שנים.

אגב, המזל של האחים סילנה לא האיר פנים להם לכל אורך הדרך אחרי אותה עסקה עם ה-NBA. השניים הודו כי איבדו מיליוני דולרים בהונאת הענק של ברנרד מיידוף.