"למלא את החלל" יכבוש את קטגוריית הסרט הזר באוסקר?

הסרט "למלא את החלל" שזוכה לתשבוחות בפסטיבל ונציה, כולל פרס השחקנית הטובה להדס ירון הצעירה, הוא נציג מושלם לזכייה בקטגוריית הסרט הזר באוסקר

הישגה המרשים בפסטיבל הסרטים בוונציה של השחקנית הישראלית הצעירה (22) הדס ירון, שקטפה את פרס השחקנית הטובה ביותר על הופעתה בסרט "למלא את החלל" של הבמאית רמה בורשטיין, מזכה אותה בשבחים מקיר לקיר. אך סביר שלפחות אדם אחד בתעשיית הקולנוע המקומית מוצא באירוע פוטנציאל בעייתי מבחינה מקצועית, גם אם הוא מפרגן אישית.

הבמאי-תסריטאי שמי זרחין, שסרטו "העולם מצחיק" הוביל עד לפני יממה במדדי ההימורים לקראת טקס פרסי אופיר שיתקיים בסוף החודש. הסרט מועמד ב-15 קטגוריות, בהן לסרט הטוב ביותר, ואם יזכה, ייצג את ישראל בטקס פרסי אוסקר 2013 בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר.

גן נעול

"למלא את החלל" סומן, מיד עם פרסום רשימת המועמדים בטקס אופיר, כמתחרה הבולט של "העולם מצחיק" עם 13 מועמדויות, בהן להדס ירון בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר, שעליה היא מתמודדת מול שרון טל, אסי לוי, אסיה נייפלד ורבקה גור. רב הסיכויים שהקרב האמיתי בקטגוריה זו יתנהל עכשיו בין לוי, כוכבת "העולם מצחיק" ושחקנית במה ומסך מנוסה ועטורת שבחים ופרסים, וירון הטירונית שמעולם לא למדה משחק באופן רשמי (פרט למגמת התיאטרון בבית הספר לאמנויות עירוני א' בתל-אביב).

מצד שני, סיטואציה שבה האקדמיה הישראלית תמנע מירון כבוד שחבר שופטי פסטיבל ונציה מצאו אותה ראויה לו - תעורר לא מעט סימני שאלה. מה גם ש"למלא את החלל" זכה בוונציה לתשומת לב גורפת ולביקורות נלהבות, המביאות אותו לטקס פרסי אופיר בעיתוי מושלם מבחינת יוצריו. לא מהנמנע שבקרב הצמוד מול סרטו של זרחין (שכבר מוצג בהצלחה באולמות הקולנוע בארץ), תטה הכף בסופו של דבר לטובת "למלא את החלל" ועוד נזכה לצפות בבמאית רמה בורשטיין צועדת בשביס גם על השטיח האדום בהוליווד. ואכן, בניגוד לדרמה הקומית הישראלית-אנושית כל-כך של שמי זרחין, "למלא את החלל" הוא נציג מושלם לפסטיבלים בינלאומיים, מעצם העובדה שהוא מאפשר הצצה לעולם הנעול של החברה החרדית.

ירון מגלמת את שירה מנדלמן, הבת הצעירה במשפחה חרדית העומדת בפני שידוך לתלמיד החכם פינחס, אך ארוסיה נדחים בעקבות מות אחותה הבכורה והאהובה אסתר. בתום השבעה מנסה המשפחה למצוא שידוך ליוחאי, האלמן הטרי (אותו מגלם יפתח קליין), ודווקא אז מתחיל להירקם קשר מהוסס בינו ובין שירה.

רמה בורשטיין, הבמאית-תסריטאית, היא בוגרת המחזור הראשון של בית הספר לקולנוע סם שפיגל. לפני 20 שנה חזרה בתשובה, אך המשיכה לעסוק בכתיבה ובבימוי. באשר להדס ירון, ההישג המקצועי שלה מרשים במיוחד אם לוקחים בחשבון את העובדה שהניסיון הקודם היחיד שלה במשחק מקצועי היה בגיל 15, אז גילמה נערה עיוורת בסרט "למראית עין" של הבמאי דני סירקין (בת דמותה הצעירה של הדמות הראשית שגילמה טלי שרון). ירון גם מנגנת בגיטרה ובפסנתר, מיוצגת בסוכנות של פרי כפרי, ולא קשה לנחש שהרזומה שלה יתמלא במהירות בעתיד הקרוב.