בדיקת "גלובס": רבים מהיוגורטים מכילים כמות גדולה של סוכר

"גלובס" בודק מה מסתתר מאחורי ההבטחה ליוגורט "במתיקות מעודנת", ומה הופך את משקאות הבוקר המשדרים בריאות לטעימים כל-כך

מבחינה תדמיתית, קטגוריית היוגורטים ומשקאות הבוקר היא מסוג המזונות שמבטיחים לנו תמורה גבוהה לכספנו מבחינת התועלת לגוף, אך מבדיקה של "גלובס" ושל הדיאטניות הקליניות חברות עמותת "עתיד", רונית ציוני, טל קמינסקי רוזנברג ולימור מרדי-טילבור, עולה כי בעוד שההבטחה השיווקית נמתחת על כל סוגי היוגורט, בחלק מהיוגורטים מסתתרות כמויות סוכר ששוות ערך גם לפרוסת לחם ויותר.

נתון זה בפני עצמו אינו בעייתי, מותר לאכול סוכרים. אלא שאנחנו הצרכנים כלואים במגמה שיווקית שמוכרת לנו מזונות ומשקאות מתוקים לאורך כל היום - בבוקר שוקו וקורנפלקס (בעוד שיש סוגים של דגני בוקר כל-כך עתירי סוכר עד שדיאטנים מגדירים אותם כ"ממתק"), בצהריים שניצל מהמקפיא עם הרבה קטשופ עתיר סוכר (אחרת, איך הילד יאכל?), ובערב - יוגורט עם פירות ושוב שוקו. לאורך היום אנחנו אוכלים לחם לבן, וכך, בלי ממתקים בכלל, מגיעים לכמויות עצומות של סוכר.

שם המשחק הוא מודעות. אם אנחנו מודעים לכמויות הסוכר שיש בכל מוצר, אפשר לאכול גם את היוגורט שמכיל כמויות סוכר גדולות, אבל לצדו לאכול רק מוצרי מזון אחרים הדלים בסוכר.

איך אנחנו יכולים לדעת כמה סוכרים יש במוצר? פה מתחילה הבעיה. החוק בארץ לא מחייב לציין את כמות הסוכרים. הסוכרים נכללים בספירה תחת הסעיף של פחמימות, ובמוצרי החלב הסוכרים כוללים גם את סוכר החלב שנמצא בחלב עצמו.

לכן ערכנו חישובים שבהם הורדנו את כמות סוכר החלב והסיבים התזונתיים, וגילינו את כמות הסוכר (שיכולה להגיע מהפרי עצמו ו/או מסוכר שהתווסף ליוגורט). עם זאת, מדובר באומדן, משום שהתחשיב שלנו לגבי כפיות הסוכר התייחס לשיעור של 5 גרם סוכר חלב ב-100 גרם מוצר, מבלי לדעת את הכמות המדויקת של חלבון החלב שיש בכל מוצר.

דרך נוספת לאמוד את איכותו התזונתית של המוצר היא להסתכל ברשימת המרכיבים. אם המרכיב של הסוכר רשום לפני מרכיב הפרי - המשמעות היא שיותר סוכר מגיע מתוספת חיצונית מאשר מהפרי. לכן תמיד עדיף לבחור במוצרים שמרכיב הפרי קודם לסוכר ברשימת המרכיבים.

* תגובת תנובה: "יוגורטים עם פרי ומשקאות יוגורט עם פרי מכילים בין 12 ל-19 גרם פחמימות ל-100 גרם (תלוי סוג הפרי/מוצר). הפחמימות מורכבות מלקטוז (סוכר טבעי שמקורו בחלב), מתיקות טבעית של הפרי, סיבים תזונתיים (בחלק מהמוצרים) וכן מתוספת סוכר לחיזוק הטעם. עוצמת המתיקות נקבעת על-פי טעמו של הצרכן הישראלי באמצעות סקרי טעימה. בנוסף, לבחירתו של הצרכן קיימים יוגורטים עם פרי ללא סוכר, או יוגורטים עם מתיקות מעודנת".

* תגובת שטראוס: "דנונה שטראוס שוקדת כל העת ומפתחת מגוון מוצרים מפנקים ובריאים המכילים סידן וחלבון המחזקים את ההרכב הפרויביוטי. בנוסף מוצעים לצרכן הישראלי מגוון מוצרים מופחתי סוכר ומוצרים ללא סוכר".

* תגובת טרה (מולר): "מולר מציעה מגוון רחב של מוצרים, החל מיוגורט לבן מ-100% רכיבים טבעיים ועד ליוגורט עשיר ומפנק כמולר פרופ".

יוגורטים במתיקות מעודנת: 2-3 כפיות סוכר לגביע

לכולם ברור שהיוגורט הלבן, שהתוספת היחידה בו היא החיידקים הידידותיים, הוא הדבר האמיתי והבריא. אבל מה עושים עם הטעם החמצמץ הזה שהצרכנים לא אוהבים?

את הפתרון מצאו היצרניות בקטגוריית היוגורטים "במתיקות מעודנת" - אחד החידושים הלשוניים והשיווקיים של התקופה האחרונה. ובמילים אחרות: יוגורט עם סוכר.

"יש אנשים רבים שההגדרה הזאת מטעה אותם", אומרת הדיאטנית טל קמינסקי רוזנברג. "15 גרם סוכר ב-100 גרם, בניכוי סוכר החלב (כ-5 גרם ל-100 גרם מוצר), הם כשתי כפיות סוכר שנמצאות ביוגורט".

ואכן, בדיקה שלנו מראה כי כמויות הסוכר שנוספו נעות בין כפית לשתיים. הגדילה לעשות טרה, ש"מולר ביאנקו" מתוצרתה מכיל 3 כפיות סוכר - שוות ערך לפרוסת לחם אחת.

יוגורטים עם פירות: 2.5-3.5 כפיות סוכר לגביע

יוגורט עם פרי מכיל אף יותר סוכר מאשר יוגורט במתיקות מעודנת, ולאו דווקא בגלל הפירות. "למרות שהצרכן מניח שהסוכרים נובעים מהפרי, לרוב מדובר גם בסוכר שמתווסף חיצונית. הדרך הטובה ביותר היא לבדוק את רשימת הרכיבים של היוגורט ולראות אם הוא מכיל תוספת סוכר", אומרת לימור מרדי-טילבור, דיאטנית ראשית של אסותא.

לדבריה, "הרכיבים כתובים בסדר יורד, מן הכמות הגדולה ביותר במוצר ועד הכמות הנמוכה ביותר. בחלק מהיוגורטים אפשר לראות את הסוכר במקום השני ברשימת הרכיבים".

היא ממליצה לרכוש יוגורט טבעי, ולמי שלא אוהב את טעמו החמצמץ - להוסיף פרי טבעי או להמתיק בכפית דבש (כ-5 גרם פחמימות).

הדיאטנית הקלינית רונית ציוני מסכימה: "עדיף להוסיף את התוספות באופן ביתי. האיכות משתפרת, הטעם טרי יותר, ויטמין ה-C שבפירות לא הולך לאיבוד, והסוכרים מגיעים רק מסוכר החלב ומהפירות עצמם - התוצאה בריאה הרבה יותר".

"מרבית הסוכר ביוגורטים עם הפרי הוא סוכר שמתווסף באופן חיצוני ולא מגיע מהפרי עצמו", אומרת הדיאטנית הקלינית טל קמינסקי רוזנברג. "החוק מתיר לכתוב את כמות הסוכרים תחת הסעיף של פחמימות, ולכן צריך להסתכל ברשימת המרכיבים: אם רכיב הפירות מגיע לפני רכיב הסוכר, רוב הסוכר מגיע מהפירות. אבל אם הסוכר מוזכר ברשימת הרכיבים לפני הפירות, מרבית הסוכר מגיע מהוספת סוכר באופן חיצוני".

משקאות בוקר, משקאות יוגורט: 4-5 כפיות סוכר לבקבוק

משקאות הבוקר הן קטגוריה צומחת שמתבססת על שוק ה-To Go. גם כאן השם מבטיח בריאות ("משקה בוקר", על משקל "דגני בוקר") או משקה יוגורט, אולם כמויות הסוכר הן גבוהות.

הנחת המוצא שלנו בבדיקה היא שלא משנה מה גודלו של הבקבוק (יש הבדלים קטנים בתכולת הבקבוקים), הצרכן ישתה את כולו בבת-אחת כמנה אחת.

במשקאות הבוקר/יוגורט, המוקש העיקרי הוא הכמות. צריך לשים לב לכמות הפחמימות בבקבוק, משום שהחישוב ל-100 גרם אינו רלוונטי.

ככלל, תכולת הסוכר במשקאות הבוקר היא גדולה למדי. חברת שטראוס שינתה הרכב של היוגורטים מבחינת העלאת כמות הסידן והורדת כמות הסוכר, ובחלק מהמקומות נכנסו כבר היוגורטים בגרסה המחודשת, אולם ככלל תכולת הסוכר במשקאות הבוקר היא גדולה למדי.