מורה נבוכים: כל מה שרציתם לדעת על ה"בזוקה" של דרגי

ביום חמישי האחרון הכריז יו"ר הבנק המרכזי האירופי על ה"בזוקה" לה ציפו השווקים - תוכנית רכישות אג"ח קצרות טווח באירופה ■ כל הפרטים שכדאי להכיר על התוכנית החדשה

ביום חמישי האחרון, הכריז יו"ר הבנק המרכזי האירופי (בהתאם לציפיות) על ה"בזוקה" שלו: תוכנית רכישות אג"ח קצרות טווח באירופה, לטווח פירעון של 1 עד 3 שנים, וזאת במטרה ללחוץ כלפי מטה את תשואות האג"ח של ממשלות אירופה ה"חייבות", בדגש על איטליה וספרד.

ובכל זאת, כדי להבין את המשמעויות של התוכנית לשווקים ולכלכלה באירופה - חשוב להבין את התוכנית, אשר נקראית OMT (outright monetary transactions), לפרטי פרטים.

אז מה צריך לדעת על התוכנית?

■ המדינות המעוניינות לקבל סיוע מה-ECB, צריכות להגיש בקשה רשמית לקרנות החילוץ האירופאיות - קרן החילוץ הזמנית (EFSF) ומנגנון הייצוב (ESM) - וכן לעמוד בדרישות הרפורמות והיעדים התקציביים מטעם האיחוד האירופי. במידה ומדינה לא תעמוד בתנאים שהוכתבו לה במהלך הדרך, ה-ECB יפסיק לרכוש את איגרות החוב שלה.

■ גם קרן המטבע הבינלאומית, ה-IMF, תוכל להשתתף ברכישת איגרות החוב.

■ הרכישות עצמן יתבצעו באיגרות חוב שטווח פירעונן נע בין שנה לעד 3 שנים, אשר יעוקרו ("סטריליזציה") באופן מלא. משמעות העיקור היא שכל אירו שהבנק האירופי יעביר למשק תמורת איגרת חוב שהוא רוכש, הוא יספוג בחזרה באמצעות מרכזים הפוכים מול הבנקים באירופה - אשר יוכלו לקבל ריבית גבוהה יותר על הפיקדונות שלהם. המטרה: למנוע התפרצות אינפלציונית בעקבות התוכנית.

■ גם מדינות שמקבלות סיוע כבר כיום מאירופה, דוגמת יוון, אירלנד ופורטוגל - יוכלו להשתתף בתוכנית, במידה ויחזרו לגייס אג"ח בטווחים המדוברים בשוק המשני.

■ הבנק האירופי יוותר במסגרת הרכישות על מעמד של נושה מועדף - ובכך, יעודד את המוסדיים והמשקיעים הפרטיים לרכוש אג"ח בעצמם.

■ בנוסף, הבנק יגביר את השקיפות ויפרסם מדי שבוע דוח הכולל את היקף הרכישות, מח"מ האיגרות, המחיר שלהן והחלוקה הגיאוגרפית.