"תוכנית רכישות האג"ח של ה-ECB היא רק עוד טלאי"

התוכנית החדשה שעליה הכריז בסוף השבוע יו"ר הבנק המרכזי האירופי, הקפיצה את השווקים, אולם למעשה מניות היבשת נהנות ממגמה חיובית כבר חודשים ■ מומחים משיבים: האם אירופה צפויה להמשיך להתחזק, או שמא התיקון מטה הוא רק עניין של זמן

ביום חמישי האחרון זה סוף סוף קרה: יו"ר הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, חשף את התוכנית החדשה של ה-ECB להתערבות במשבר החוב באירופה.

תוכנית ה-MOT (Monetary Outright Transactions) של דרגי, אשר זכתה בכינוי המיליטריסטי "בזוקה", כוללת רכישת איגרות חוב ממשלתיות שצפויות לפקוע במהלך 3 השנים הקרובות, וזאת במטרה לייצב את שוקי האג"ח ביבשת מוכת החובות.

כצפוי, ההכרזה הקפיצה את השווקים ברחבי העולם. אולם למעשה, נראה כי המחויבות המתמשכת, שדרגי מפגין, חיזקה את אמון השקיעים עוד קודם לכן, שכן מתחילת יוני נהנה שוק המניות האירופי מראלי של 14%.

כך למשל, הקאק הצרפתי והדאקס הגרמני הוסיפו בשלושת החודשים האחרונים 15.3% ו-17.4% בהתאמה. האם אירופה צפויה להמשיך ולהתחזק, או שמא מדובר במגמה זמנית בלבד?

בטווח הקרוב: תיקון אפשרי מטה

לפי מארק פאבר, מי שחזה את התרסקות שוק המניות ב-1987, שוקי אירופה בדרך למטה. הוא סבור, כי לאחר שנהנו ממגמת התחזקות, בשלושת החודשים הקרובים עלולות המניות האירופיות לרשום תיקון שלילי, וממליץ למשקיעים להמתין ולנצל את ירידות השערים הללו. "המניות האירופיות הן השקעה בטוחה יותר בהשוואה לנכסים אחרים באירופה. אמנם הן עלולות בקלות לאבד 10%-20% מהשיאים שנרשמו באחרונה, אך אני לא צופה שהן תגענה לשפל חדש".

פאבר מציין, כי במהלך 3-4 החודשים האחרונים הוא רכש מניות בפורטוגל, ספרד, איטליה וצרפת, ונהנה מראלי חזק. "גם אם הגרוע מכל יקרה - האירו יקרוס, וספרד ואיטליה יעזבו את הגוש למשל - אני מאמין שהשווקים במדינות אלה יתקנו עצמם כלפי מעלה בסופו של דבר".

בימים האחרונים נרשמה התחזקות של האירו מול הדולר. שער החליפין הזה, נזכיר, מהווה אינדיקציה לאופן שבו הכלכלה האירופית נתפסת בעיני המשקיעים. אולם המנתח הטכני דריל גופי מזהיר, כי התחזקות האירו מול הדולר אינה צפויה להימשך לאורך זמן.

"הציפיות לשינוי אופן הטיפול בבעיות הנובעות ממשבר החוב, מתבטאות בשווקים בעליות שערים בטווח זמן קצר יחסית, אשר לאחריהן נרשמת מגמה שלילית ארוכה יותר", הוא אומר לאתר CNBC.

גם גורו ההשקעות האמריקני ג'ק בוגל סבור, כי בעליות השערים שנרשמו באחרונה - ובפרט אלה שנרשמו אחרי הודעת דרגי - אין בשורה של ממש.

"השוק נוטה לקחת את ההכרזות האלה יותר מדי ברצינות. כשיו"ר הבנק המרכזי באירופה אומר שהוא 'יעשה את כל מה שצריך', זה בדיוק כמו שאגיד שבמשחק הגולף הבא אעשה כל מה שצריך כדי להמר על טייגר וודס. תוכנית רכישות האג"ח היא בסה"כ עוד טלאי", אומר מנכ"ל Vanguard לאתר CNBC.

מניות הדיבידנד: היציבות ביותר

בשורה התחתונה, למרות ה"בזוקה" של דרגי, בשוק מאמינים כי בתקופה הקרובה שם המשחק בבורסות אירופה צפוי להישאר תנודתיות. אך יש הסבורים כי בחלק מהמניות ביבשת קיים פוטנציאל לרווח.

ווימן גונג, מנהל בפירמת ה- Wealth Managementהאמריקנית Signature, מציע למשקיעים להתמקד במניותיהן של חברות אירופיות בעלות פעילות גלובלית, אשר מחלקות דיבידנדים בקביעות. "נכון לעכשיו, זהו הסקטור היציב ביותר בשוק המניות", אומר גונג לאתר MarketWatch. גונג מציין, כי בתיק ההשקעות שלו נמצאות בין היתר מניות אמריקניות אשר נסחרות באירופה, ביניהן חברות הטבק פיליפ מוריס ובריטיש אמריקן טבקו, ענקית המזון נסטלה, וכן חברת מוצרי הצריכה יוניליוור.

מניות דיבידנד אירופיות מומלצות
 מניות דיבידנד אירופיות מומלצות

על רקע דומה מציע וויל ג'יימס, מנהל קרן מניות אירופיות בפירמת השקעות Standard Life Investment, להשקיע במניותיהן של חברות אירופיות שמחלקות דיבידנד וצופות גידול משמעותי בהיקפו. מדובר בחברות כמו Austrian Post, שמחלקת דיבידנד שנתי של 7%, ולפי ג'יימס שיעור זה צפוי לצמוח ב-5% מדי שנה; חברת הנפט Total הצרפתית, שהודיעה על גידול של 4% בשיעור הדיבידנד השנתי שלה; וכן המתחרה האיטלקית Eni SpA, שהודיעה על גידול בשיעור של 3.5%.

"השקעה בחברה שמעניקה תשואת דיבידנד של 8% ומעלה, היא בהחלט אטרקטיבית, אולם יש לוודא כי מדובר בדיבידנדים יציבים", אומרת אנדריאה וויליאמס, מנהלת הקרן Royal London European Income. "על המשקיע לבחון את תזרים המזומנים של החברה, החוב שלה וה-Capex (הוצאות הון, ל' א'), במטרה להבטיח שהדיבידנדים שהובטחו לא ילכו לאיבוד".

וויליאמס מציינת, כי הסקטורים המועדפים עליה הם הבריאות, מדיה, תעשייה ופיננסים. מבין אלה, היא ממליצה על מניותיהן של חברות התרופות Roche ו-Novartis, שמעניקות תשואת דיבידנד של 4%-4.5%; וכן הבנקים הסקנדינביים Swedbank ו-Svenska Handelsbanken, אשר תשואת הדיבידנד שלהם עומדת על 4% ומעלה, והיא צפויה להמשיך לצמוח.