כחלון לחברות הסלולר: לא להגביל את תכונות הסמארטפונים

משרד התקשורת קיבל תלונות כי חלק מחברות הסלולר מגבילות את יכולות הסמארטפונים לשמש כנתב אלחוטי (WiFi) בטאבלטים או במחשבים ניידים

משרד התקשורת דורש מחברות הסלולר לא להגביל את התכונות של הסמארטפונים, ובעיקר ביכולת שלו לשמש כנתב אלחוטי (WiFi) לשימוש בטאבלטים או במחשבים ניידים. האיסור על ההגבלה כבר מופיע בחוק התקשורת, אך חלק ממפעילות הסלולר לא מקיימות אותו בפועל.

המשרד מודיע היום (ד') כי קיבל לאחרונה תלונות על כך שחלק מחברות הסלולר חוסמות או מגבילות הפעלת תכונות בסמארטפונים - מאיטות את הגלישה או גובות תשלום מיוחד על הפעלת התוכנה. מדובר ביכולות של "נקודה חמה" (Tethering) המפיצה אותות רדיו (WiFi), באופן שמאפשר שימוש במכשירים חיצוניים לו.

יישום ה-Tethering היה זמין ללקוחות הסמארטפון בישראל במשך שנים, כאשר סלקום, פרטנר ופלאפון הציעו אותו ללקוחות שלהם ללא שום בעיה. בחודשים האחרונים, מאז כניסת הוט מובייל לשוק, משהו השתנה.

הוט מובייל החליטה שהיא לא מעוניינת להציע את שירות זה ללקוחות שלה, שיוכלו ליהנות מחבילת הגלישה שהם רכשו בצורה מלאה, ולכן היא הגבילה את המהירות שלו ל-64 קילו ביט - מה שבפועל לא מאפשר ללקוחות לגלוש או לבצע פעולות שונות עם הטאבלט או הלפטופ המחובר לסמארטפון.

בפרטנר, שראו שהוט מובייל מובילה כיוון שוק שהיא יכולה להרוויח ממנו כסף, החלו לגבות מלקוחות חדשים תוספת של 20 שקל עבור המוצר הזה. אולם לאחרונה הם ביטלו את גביית התשלום הנוסף, כי הם הבינו שהלקוחות לא מוכנים לשלם תשלום נוסף על שירות שניתן להם בחינם.

הסיבה שהוט מגבילה את השימוש בשירות היא שהמשתמשים לא יוכלו לעשות שימוש עודף בחבילות הסלולר ללא הגבלה שהיא מציעה. מהוט נמסר: "טרם קיבלנו את החלטת משרד התקשורת".

משרד התקשורת קובע כי על-פי הוראות החוק, אין להגביל את התכונות או המאפיינים המובנים של ציוד סלולרי - אלא אם הדבר מתחייב לצורך ניהול תקין והוגן של הרשת הסלולרית. המשרד הורה לחברות לפעול על-פי המוגדר בחוק והודיע כי יוודא שהדברים אכן מיושמים, הלכה למעשה, באמצעות פעולות פיקוח.

חוק התקשורת קובע כי "בעל רישיון... לא יגרום להגבלה או לחסימה", והוא אינו קובע מסמרות לעניין אופן ביצוע ההגבלה או החסימה. משכך, המשרד לא קיבל טענה שהעלו חלק מן החברות, ולפיה העובדה שהחסימה נעשית במערכות בעל הרישיון ולא בציוד הקצה עצמו, מוציאה את המקרה מתחולת האמור בחוק.