חברות השמירה: לבטל אגרה שהמשרד לביטחון פנים דורש מאיתנו

טוענות כי המשרד לביטחון פנים גובה מהן קנס בסך אלפי ומאות אלפי שקלים בכל פעם שהן מחליפות את העובד האחראי על שמירת כלי הנשק של החברה

הארגון הארצי של מפעלי השמירה הגיש לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב עתירה מינהלית כנגד המשרד לביטחון פנים, בטענה כי המשרד גובה מחברות האבטחה קנס בסך אלפי ומאות אלפי שקלים, בכל פעם שהן מחליפות את העובד האחראי על שמירת כלי הנשק שבבעלות החברה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שלמה ודוד בכור, מבקש ארגון מפעלי השמירה, ארגון מעסיקים בענף השמירה והאבטחה בו חברות כ-90 חברות שמירה ואבטחה, לבטל את הנחיית המשרד לביטחון פנים בדבר "תשלום אגרת רישיון מיוחד בחילופי גברי".

האגרה, כך נטען, נולדה לראשונה במכתבה של הממונה תחום רישוי ארגונים, שרה שושן, בנוגע ל"תשלום אגרת רישיון מיוחד", אשר לפיו החל מ-1.9.12 בכוונת המשרד לביטחון פנים להתחיל בגביית "אגרת רישיון" בשיעור של 60 שקל עבור כל כלי ירייה הרשום ברשימת הכלים של החברה, וזאת בכל פעם שיתבצעו חילופי גברי של בעל תפקיד "נושא הרישיון המיוחד" בחברת האבטחה - ובכל מקרה של חילופי גברי של בעל התפקיד.

למעשה, נטען, בכל פעם שהחברה מעוניינת לפטר עובד או שעובד חולה או נעדר זמנית, והחברה נדרשת למצוא לו מחליף, היא נאלצת לשלם את סכום האגרה החדשה, 60 שקל, כפול מספר כלי הנשק שלה.

חברות בינוניות, המחזיקות 2,500 כלי נשק לדוגמה, ייאלצו לשלם על כל החלפת עובד 150 אלף שקל.

לטענת העותרים, "הלכה למעשה מדובר בהיטל בשיעור של מאות אלפי שקלים, אשר נחת 'כרעם ביום בהיר' על החברות".

עוד נטען כי החיוב אינו חוקי ואינו הגיוני. "אין בנמצא מקרה כלשהו אחר הדומה למקרה זה, בו גוף שלטוני מחייב גורמים פרטיים בתשלום אגרה או היטל בשיעור של עשרות אם לא מאות אלפי שקלים, ורק בשל החלפת בעל תפקיד קיים בחברה", נכתב בעתירה.

בעתירה צוין כי ענף השמירה והאבטחה בארץ מונה כ-402 חברות אבטחה המעסיקות כ-100 אלף מועסקים. במצב הקיים כ-80% מהרישיונות לנשיאת כל ירייה מוחזקים בידי חברות השמירה.

לטענת העותרים, "שינוי כה קיצוני במצב הקיים עשוי להביא לכך שחברות אבטחה ייאלצו להעסיק 'בכפייה' עובדים אשר אינם מתאימים, תוך מניעת גמישות ניהולית ומבצעית הנדרשת בנסיבות העניין".

בנוסף, העותרים טוענים כי הטלת האגרה משמעה פגיעה כלכלית קשה ביותר חברות האבטחה, ועל כן "פגיעה קשה ביותר בציבור אזרחי המדינה וביטחונו האישי".