מדוע זכה מיסז'ניקוב באות יקיר ענף מגדלי העזים והכבשים?

שר התיירות קיבל את האות מאגודת "עזיזה" ואגודת הנוקדים בישראל ■ גורמים בענף החקלאות אמרו היום ל"גלובס" שהקשר בין מיסז'ניקוב למגדלי הצאן מדיף ריח אחר

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, (ישראל ביתנו) קיבל היום (ד') את אות יקיר ענף מגדלי העזים והכבשים. האות הוענקה לו על ידי אגודת "עזיזה" המייצגת את מגדלי העזים ועל ידי אגודת הנוקדים בישראל המייצגת את מגדלי הכבשים במסגרת כנס מגדלים שקיימו הבוקר במושב ניר יפה. רק אתמול, נזכיר, מיסז'ניקוב הכחיש באירוע הרמת כוסית של התאחדות המלונות בישראל, ממצאי תחקיר שקבעו כי הוא מתהולל ושותה לשוכרה במועדונים.

מה הקשר בין שר התיירות לבין מגדלי הצאן? לדברי איציק שניידר, המשמש כמנכ"ל שתי האגודות, עזיזה והנוקדים, מפלגת ישראל ביתנו הייתה הראשונה לעמוד לצד המגדלים נגד דו"ח קדמי. "'ישראל ביתנו' הביעה עמדה נחרצת נגד דו"ח קדמי המדבר על שינוי משק החלב, בין היתר, על ידי הורדת המחיר המשולם ליצרני החלב וכתוצאה מכך לפגוע בהם. וכאות הוקרה על כך החלטנו השנה להעניק את אות יקיר הענף למיסז'ניקוב", הוא אומר.

מאידך, גורמים בענף החקלאות אמרו היום (ד') ל"גלובס" שהקשר מדיף ריח אחר. ולראיה, כך הם טוענים, במשלחת רשמית שיצאה בשבוע שעבר (בין התאריכים 3-5 בספטמבר) לבלרוס בראשותו של מיסז'ניקוב, התלוו אליו שניידר ואדם נוסף המשמש כיועץ חיצוני לאגודה. "מי אישר לאדם שאינו עובד אגודה להצטרף למשלחת?", תוהים הגורמים. שניידר בתגובה: "שנינו נסענו מתוקף תפקידנו המקצועי ועל חשבוננו. האגודה לא מימנה את הנסיעה שלנו, שהייתה חשובה מאוד לצורך קידום הקשרים ושיתופי הפעולה עם בלרוס".

אגודת הנוקדים בישראל הינה אגודה שיתופית חקלאית המייצגת את מגדלי הכבשים בישראל. האגודה קמה בשנת 1930 בשם "הנוקד" ובין מטרותיה לפתח, לייעל ולשכלל את משק הכבשים בישראל לטובת העוסקים בענף והציבור ולעודד צריכת מוצרי חלב כבשים ובשר כבש מתוצרת ישראל. באתר האינטרנט של האגודה נכתב כי היא עוסקת בקידום השיווק בארץ ובייצוא גבינות לחו"ל וכן עורכת כנסים ושותפה בעיצוב המדיניות של משרד החקלאות והגורמים החקלאיים הקשורים לענף הכבשים. וכן מספקת האגודה חומר ומידע לציבור ולמשרדי הממשלה.

אגודת "עזיזה" הוקמה כאגודה חקלאית שיתופית בשנת 1968 ע"י קבוצת מגדלים בראשה עמד אביו של רה"מ לשעבר אריק שרון מכפר מלל. האגודה יצגה את ענף העיזים במשך כל אותם שנים. ב-1993 לאחר שנים בהן האגודה התנהלה לבד, אוחדה עם אגודת הנוקדים על מנת לייעל את העלות בניהול האגודות ולייצג את ענף הצאן יחדיו. אלא שבשנת 2006 פרץ משבר והאגודות התנתקו, ואגודת "עזיזה" חזרה להיות עצמאית.

דובר שר התיירות מסר בתגובה: "מי שארגן את המשלחת העסקית לבלרוס היה מכון היצוא שקבע על פי שיקולו את הרכב חברי המשלחת ללא כל מעורבות של השר ולשכת השר".