שכני מתחם סומייל בת"א פנו לביהמ"ש לביטול התוכנית

התושבים שגרים סביב מתחם סומייל עתרו לביהמ"ש בבקשה לבטל את האישור שהוענק למתחם ■ דורשים שלפני מתן האישור ייעשה סקר סביבתי במקום

תושבי רחוב בן-סרוק, הסמוך למתחם סומייל בתל-אביב, לא מוותרים על דרישתם שלא לאשר את תוכנית המתחם ללא סקר סביבתי. כ-20 תושבים הגישו עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בבקשה לבטל את החלטת ועדות התכנון לאשר את התוכנית המפורטת של המתחם.

‏העותרים הם בעלי דירות ברחוב בן-סרוק, המיוצגים בידי עורכי הדין אמיר שפיצר ומושיק שמחיוף. חלקם קשישים שמתגוררים במקום מאז הקמת המבנים לפני יותר מ-50 שנה ומעוניינים להמשיך להתגורר שם גם בעתיד.

‏עתירתם מתייחסת להחלטת הוועדה המקומית תל-אביב לאשר תוכנית מפורטת למתחם מגורים, מסחר ובילוי "אדיר-ממדים וזכויות" בחזית דירותיהם, "מרחק מטרים בודדים מהן", ללא עריכת סקר סביבתי מלא, שלטענתם "מהווה היום תנאי בסיסי לאישור תוכניות בנייה בהיקפים שכאלה".

‏כזכור, בפברואר התקבלה בוועדת הערר המחוזית מחוז תל-אביב החלטה שמאפשרת להתקדם במימוש פרויקט מתחם סומייל בחלקו הדרומי, בו צפויות להיבנות כ-500 דירות. תוכנית מתחם סומייל בכללותה מאפשרת בניית 4 מגדלי יוקרה בני 40 קומות ו-970 דירות וכן שטחי מסחר ומשרדים בשטח של כ-45 דונם.

‏דיירי רחוב בן-סרוק הגישו בפברואר בקשת רשות ערעור על החלטת ועדת הערר לאשר את התוכנית המפורטת לחלקו הדרומי של המתחם, אבל בקשתם נדחתה. בעתירתם הם מבקשים לקבוע כי התוכנית המפורטת "אינה מהווה תוכנית עיצוב ובינוי אדריכלי, כדרישת התוכנית העיקרית".

‏הם מבקשים שייערך סקר סביבתי לתוכנית ושתוצאותיו יוצגו בפניהם, דרך פרסומן להתנגדויות או שיתוף ציבור.

לטענתם, התוכנית הותירה בהם "תקווה צרה ומסויימת", בין היתר משום שנקבע בתוכנית כי היא תכלול נספח בינוי, עיצוב ופיתוח סביבתי, וכי תנאי להוצאת ההיתר הוא הכנת חוות-הדעת סביבתית.

‏"אלא שכמסתבר", הם טוענים, "לא כך נעשה. בלבול זה עלול לאפשר מצב בלתי מתקבל על הדעת, שבו בתקופה הנוכחית תאושר תוכנית שמאפשרת הוצאת היתרי בנייה בהיקפם עצומים, מבלי שתתקבל לגביהם חוות-דעת סביבתית כמשמעותה בדין".