אובמה: מצרים אינה בעלת ברית של ארה"ב אבל גם לא אויב

"יש במצרים ממשלה חדשה שמנסה למצוא את דרכה" ■ הערכות בוושינגטון: הכדור בידי קהיר; מצרים תצטרך להחליט האם היא רוצה סיוע כלכלי ותנועת תיירים, או לשוב ולשקוע למצוקה כלכלית ובידוד גלובלי

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מבהיר שבשלב זה ארה"ב אינה רואה במצרים בעלת ברית. "אינני חושב שאנו רואים במצרים בעלי ברית, אך גם איננו רואים בהם אויבים", אמר אובמה בראיון לטלמונדו, ערוץ שידור אמריקני בשפה הספרדית.

הדברים נאמרו על רקע גל מהומות והפגנות אלימות נגד נציגויות אמריקניות ברחבי העולם הערבי, לרבות קהיר, בעקבות קליפ וידיאו, כנראה בהפקת גורמים אמריקניים, שמציג את הנביא מוחמד באור שלילי.

במאמץ לא לשפוך דלק על המדורה במצרים, ניסח אובמה את דבריו בזהירות רבה ובטון נייטרלי. "במצרים יש עתה ממשלה חדשה שמנסה למצוא את דרכה", אמר נשיא ארה"ב. "...המצרים אמרו את הדברים הנכונים ונקטו את הצעדים הנכונים, אך בהזדמנויות קודמות הם לא הגיבו בדרכים שעלו בקנה אחד עם האינטרסים שלנו".

באיום מרומז אמר אובמה, שהוא מצפה שמצרים תגן על הנציגויות ועל הדיפלומטים של ארה"ב במדינה. "אם המצרים ינקטו פעולות שיצביעו על כך שאין בכוונתם לקבל על עצמם את האחריות הזו, כפי שנוהגות מדינות אחרות שבהן יש לנו שגרירויות, אני חושב שעלולות להיווצר בעיות".

זה היה רמז עבה לנכונות ארה"ב להושיט למצרים סיוע כלכלי משמעותי, לרבות מחיקה של כמיליארד דולר מחובה של קהיר לארה"ב ותמיכה בבקשת מצרים לקבל הלוואה של כארבעה מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית. התנגדות אמריקנית תסגור את הברז של קרן המטבע. בקהיר ביקרה בשבוע שעבר משלחת גדולה של נציגי חברות אמריקניות שבדקו אפשרויות להשקיע במדינה.

ההערכות בוושינגטון הן שהכדור נמצא עתה בידי מצרים: ממשלתה החדשה תצטרך להחליט האם היא רוצה להיפתח למערב וליהנות מסיוע כלכלי ומחידוש תנועת התיירים למדינה, או שהיא תעדיף להחניף לפלגים האיסלמיים, מהלך שיחזיר אותה למסלול של שקיעה במצוקה כלכלית ובידוד גלובלי.