"נשאלת השאלה: האם מישהו דואג לאזרחי ישראל?"

"ישראל יקרה לנו" בתגובה לזינוק במדד אוגוסט: "מצפים להעלאת ריבית ב-1% מייד - כדי לעצור את ההתפרצות האינפלציונית" ■ קבוצת איילון: "ב"י עשוי להחמיץ את יעד האינפלציה ויידרש לטפל בהתנפחות בועת מחירי הנדל"ן"

"צריך להעלות ריבית באופן מיידי כדי לעצור את האינפלציה", כך אומר היום (ו') אייל עופר, דובר תנועת "ישראל יקרה לנו", בתגובה למדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, שעלה ב-1%, בהשוואה לחודש יולי 2012, והגיע לרמה של 106.2 נקודות לעומת 105.1 נקודות בחודש הקודם.

עופר מציין כי "את עליית המדד אנו מרגישים כל יום בכיס. בעוד בנק ישראל שוקל להוריד ריבית - מחירי הדיור בשמיים ומחירי המזון מזנקים. הבעייה אינה רק החודש או השנה - כולנו חוסכים לפנסיה וכל מה שחסכנו בעבר נשחק החודש ב 1% ובחודש הבא ישחק שוב בגלל עליית המע"מ. על נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר מוטלת כעת החובה האישית לעצור את האינפלציה.

"האינפלציה היא מס המוטל על החסכונות של כל אדם עובד בישראל - ואפילו עליית שכר אינה מפצה על אבדן ערך הכסף שנמצא כבר בקרנות הפנסיה", כך דברי עופר. "המעמד הבינוני סובל כבר מספר שנים מעליית מחירי הדירות שגרמה מדיניות הריבית הזולה - כעת, בגלל פריצת הסכר בידי האוצר, התמ"ת והכנסת: המחירים עולים לא רק בדיור - אלא בכל תחומי המחייה.

"נשאלת השאלה: האם מישהו דואג לאזרחי ישראל? אנו מצפים להעלאת ריבית ב-1% באופן מיידי - וזאת כדי לעצור את ההתפרצות האינפלציונית. יציבות מחירים היא באחריות בנק ישראל".

עופר מבקש להדגים את עמדתו ומציין כי "אדם בן 40 המרוויח 12 אלף שקל בחודש וצבר 350 אלף שקל בקרן הפנסיה שלו הפסיד החודש 1% - כלומר 3,500 שקל מערך כספו. זה שקול להטלת מס הכנסה בסך כ-25% בנוסף על כלל המיסים שהאדם משלם. חוץ מהמע"מ (כיום 17% על ההכנסה אחרי מיסים) - האינפלציה היא המס הכבד מכל. אדם שצבר 450 אלף שקל בקרן פנסיה הפסיד החודש 4,500 שקל בגלל המדד ויפסיד סכום דומה מערך חסכונותיו בחודש הקרוב".

רונן מנחם, מנהל המחלקה לאסטרטגיה והשקעות החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ בבנק מזרחי טפחות: "מדד אוגוסט מסכל כמעט לחלוטין תרחיש של ירידת ריבית נוספת בעתיד. למען האמת, לא נופתע אם תהיינה קריאות לעליית ריבית. אמנם טרם הושגה הטבה בחו"ל והמשק בהאטה, אך המהלכים האחרונים בארה"ב, גוש האירו וסין לא מחייבים כיום ריבית כה נמוכה. המדדים הבאים יושלכו מההתרחשויות המדיניות והביטחוניות באזור ומשאלת הגשת התקציב, או הקדמת הבחירות".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "מדד חודש ספטמבר צפוי לרשום עלייה של 0.6% ובנתונים הנוכחיים קיימת הסתברות לא מבוטלת כי בנק ישראל יחמיץ את גבול יעד האינפלציה השנתי. פישר צפוי לדחות את הפחתות הריבית לשנת 2013 אז ככל הנראה יתפוגגו הלחצים האינפלציוניים במשק והשפעות העתידיות של ההאטה בצמיחה והתקררות שוק העבודה יחלו לתת אותותיהם במחירים במשק. בנק ישראל יידרש להפעיל בהקדם צעדי מקרו מייצבים לטיפול במניעת התנפחות בועת מחירי הנדל"ן. ציבור נוטלי המשכנתאות צמודות המדד לומדים עכשיו בדרך הקשה שריבית נמוכה אינה מספרת את כל הסיפור בכל האמור בנטל החזר המשכנתא".

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב לשכת העצמאים והעסקים בישראל: "על הממשלה לנקוט צעדים אקטיביים ליישום החלטה 3409 לעידוד עסקים קטנים ובינוניים, כהערכות לקראת ההאטה במשק והגידול באבטלה. העליות החדות במחירי הדלק, הסיגריות, הלחם והדיור, יובילו לצמצום בצריכה ובהכרח יפגעו בעצמאים ובעסקים קטנים שמצבם קשה גם כך. לאור זאת, אני קורא לנגיד בנק ישראל לשמור על שער ריבית מתון ולא להעלות את הריבית. הזינוק במדד אינו תוצאה של עליות בביקושים אלא נובע מהתייקרויות מחירים כתוצאה ממדיניות הממשלה שיקרה את מחירי התשומות כגון הדלק המים והחשמל כדי לממן את הגרעון בתקציב. לפיכך, מן הראוי שהממשלה תימנע מהמשך הטלת גזירות, המכבידות על הציבור וגורמות לעליות מחירים ולסכנת חריגה מיעד האינפלציה".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו: "עליית המדד החדה נתמכה בפעולות הממשלה: עליית מחירי הסיגריות, האנרגיה תרמו לעליית המחירים, בנוסף להשפעות עונתיות כגון מחירי הפירות והירקות והדיור שיחדיו מצטרפים לחגיגת האינפלציה במשק הישראלי. בתוואי האינפלציה המסתמן, יתקשה בנק ישראל להמשיך לפעול במדיניות מוניטרית מרחיבה, תוך הפחתת שער הריבית. כעת צפי האינפלציה ל-12 חודשים קדימה שוכן מעל ל-2.25%".