החוב הספרדי בשיא של 22 שנה; לגארד: "אין מו"מ על חילוץ"

עיתון הולנדי דיווח כי ספרד נמצאת בדיונים עם ה-ECB וה-IMF בנוגע לחילוץ בהיקף 300 מיליארד אירו, אולם יו"ר ה-IMF דחתה את הדברים ■ אווירה מתוחה בפסגה בקפריסין

החוב הממשלתי של ספרד עלה ל-75.9% מהתמ"ג ברבעון השני של השנה, כך לפי נתונים שפורסמו היום (ו') על ידי הבנק המרכזי הספרדי. מדובר בעלייה של 9.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ויחס החוב-תמ"ג הגבוה ביותר מזה כ-22 שנה. כלל החוב מסתכם כעת בכ-804 מיליארד אירו (כטריליון דולר) - 99 מיליארד אירו יותר מהרבעון השני של 2011.

בתוך כך, הבנק המרכזי האירופי (ECB) וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) דחו היום דיווחים כי הם נמצאים במו"מ עם ממשלת ספרד בנוגע לחילוץ. המקור לשמועה הוא עיתון הולנדי שדיווח כי ספרד נמצאת בדיונים עם הגופים הללו בנוגע לחילוץ בהיקף 300 מיליארד אירו.

יו"ר ה-IMF, כריסטין לגארד, אמרה כי "היו השערות כלשהן שמריו דרגי ואני מנהלים מו"מ עם ספרד, אך אני יכולה להבטיח לכם שאנחנו לא עושים זאת".

הממשלה בספרד נמנעת עד כה מכל תנאים נוספים לסיוע מעבר לאלו שהיא כבר מיישמת, כגון צעדי הצנע במדינה, ואילו המדינות החזקות באירופה, גרמניה ושכנותיה הצפוניות, דורשות תנאים קשים יותר עבור כל חבילת חילוץ שהיא.

ועם זאת, בכירי גוש האירו שנפגשים היום בקפריסין מבקשים הבהרות מספרד. שר האוצר הספרדי, לואיס דה-גווינדוס, הדף שאלות בנוגע לבקשה אפשרית לסיוע, ואמר כי בפגישה בקפריסין ידונו השרים בתנאים הכלליים של התערבות ה-ECB בשווקים, בהתאם לתוכנית רכישות האג"ח עליה הכריז יו"ר הבנק, מריו דרגי, לאחרונה.

שר האוצר האירי, מייקל נונאן, אמר: "אני רוצה שהם יבהירו את עמדתם מפני שזה לא הובהר לאורך הקיץ". דה-גווינדוס, מצידו, אמר כי "הרבה יותר חשוב שנעמוד ביעדי צמצום הגרעון שלנו מאשר חילוץ פוטנציאלי".