אילו חידושים מציגה התוכנית החדשה של הפדרל ריזרב?

ה-QE3 שהוכרזה אתמול מכילה מספר חידושים ביחס לתוכניות דומות מהעבר, ועיקרם: אי הגבלת התוכנית בזמן ובהיקף, ההכוונה אל שוק העבודה, והמצב הכלכלי הסביר

הפדרל ריזרב ענה אתמול (ה') על הציפיות בשוק כשהשיק סבב שלישי של הקלה מוניטרית (QE3), שעל פניו נראה כמו שילוב של שתי התוכניות הדומות הקודמות.

ה'פד' הבטיח לרכוש 40 מיליארד דולר של אג"ח מגובות משכנתאות (MBS) בכל חודש, תוך המשך תוכנית ה"אופריישן טוויסט", במסגרתה הוא מוכר אג"ח קצרות טווח ורוכש אג"ח ארוכות טווח, עד לסך של 85 מיליארד דולר בחודש. הרכישות יחלו כבר החודש, כאשר ה'פד' מתכנן לרכוש כבר בספטמבר אג"ח ב-23 מיליארד דולר.

אולם, התוכנית עליה הוכרז אתמול קיצונית יותר ממה שהתיאור היבש מכיל, ומהווה חידוש במדיניות של הבנק עד כה, וחידוש גם בהשוואה לתוכניות הקלה דומות בעבר.

ראשית, מדובר בתוכנית ללא היקף מקסימלי וללא מגבלת זמן, בדומה למה שחלק מהכלכלנים העריכו לפני השקת התוכנית, ובניגוד לאופן בו התנהלו תוכניות דומות בעבר. הבנק הודיע חד משמעית שהתוכנית תמשיך עד אשר התנאים הכלכליים ישתפרו, ואף הגדיל והוסיף כי ייתכן ויינקטו כלים נוספים כל עוד הכלכלה לא מתפקדת כראוי.

בנוסף, QE3 מכוונת ישירות כלפי שוק העבודה האמריקני המדשדש, שנמצא כבר חודשים ארוכים על רמת אבטלה מעל 8%. "אם התחזית של שוק העבודה לא תשתפר באופן משמעותי, הוועדה תמשיך לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות … עד ששיפור כזה יושג תוך שמירה על יציבות המחירים", כך לפי הודעת הבנק.

עד כה, אף בנק מרכזי בעולם לא השיק תוכנית דומה שקשורה קשר הדוק כל כך לשוק העבודה ולמספר המשרות בשוק. ב'פד' מעריכים כי שיעור האבטלה יירד בשיעור מתון לרמה של 7.6%-7.9% במהלך 2013 ולרמה של 6.7%-7.3% במהלך 2014. ב-2015 צפויה האבטלה להתייצב על רמה של 6% עד 6.8%, לפי הצפי של ה'פד'.

זאת ועוד, היו רבים שציפו כי ה'פד' כלל לא ישיק בתקופה הזו תוכנית רכישות שכזו, כיוון שהנתונים המאקרו-כלכליים מצביעים דווקא על מגמת שיפור. ואכן, ההודעה של הבנק הייתה דווקא יחסית חיובית בנוגע למצב הכלכלה באופן כללי, כאשר לבד משוק העבודה וסקטור ההשקעות, תחומים רבים מראים שיפור לאחרונה. אפשרות סבירה למדי לסנטימנט החיובי שהבנק מנסה להעביר היא שהוא לא מעוניין שהתוכנית תתפס כ"חבל הצלה" לכלכלה שוקעת, מה שיחבל במאמצים שלו ועשוי להביא לתוצאה הפוכה מכוונותיו. כך, התוכנית נתפסת כדבר שאמור להביא לשיפור משמעותי בכלכלה, ולא להצלה של הרגע האחרון.