מחלוקת בין גרמניה וצרפת פוגעת בשיחות לפיקוח על הבנקים

במהלך פגישת שרי האוצר של גוש האירו בקפרסין התגלעו מחלוקות קשות בין גרמניה וצרפת ■ גרמניה מבקשת לשמור לעצמה חלק ניכר מסמכויות הפיקוח על הבנקים שלה

מחלוקת קשה בין גרמניה וצרפת בפסגת שרי האוצר של גוש האירו שנערכת בקפריסין מונעת את המשך הדיונים על איחוד הפיקוח על הבנקים ביבשת. כשגרמניה מביעה הסתייגות מההצעה המונחת על השולחן ומבקשת לשמור לעצמה חלק מהפיקוח על הבנקים שלה.

ההצעה שהונחה על שולחן הדיונים מצד הנציבות האירופית מעניקה סמכויות פיקוח נרחבות לבנק המרכזי האירופי לפקח על כ-6,000 בנקים ברחבי אירופה ובכך בעצם לנתק את התלות של הבנקים בממשלות שלהם, מה שיקרב את אירופה צעד נוסף לקראת איחוד פיסקאלי בין המדינות.

לאחר שמומחים כלכליים הציגו בפני שרי האוצר המשתתפים בוועידה את מתווה התוכנית של הנציבות האירופית, הביעה גרמניה את התנגדותה לתוכנית וביקשה לשמור על החלק העיקרי בפיקוח על הבנקים שלה, והטילה ספקות לגבי יכולת הבנק המרכזי האירופי לפקח על כ-6,000 בנקים בו זמנית.

"הפחד שלי תמיד היה לפתח ציפיות, גם בקרב השווקים, שאף אחד לא יכול לעמוד בהם ", אמר וולפגנג שאובלה, שר האוצר הגרמני לעיתונאים כשהזהיר מפני ציפייה להקמת הפיקוח הזה לקראת סוף השנה, כפי שהציבו לעצם מנהיגי האיחוד האירופי. גורמים רשמיים בברלין טוענים שעדיף להתקדם באיטיות ביישום הרפורמות על מנת להבטיח שהמערכת החדשה תפעל ללא דופי.

מנגד היה שר האוצר הצרפתי שדחה את הטכנות של עמיתו הגרמני וטען שהשלקמת הקמת מנגנון הפיקוח עד סוף השנה הינו בהחלט יעד ריאלי וראוי ביותר ושציך לנקוט בצעדים מהירים על מנת למנוע התדרדרות נוספת במשבר.

"אנחנו יכולים, ואנחנו צריכים לפעול במהירות, אסור לנו לבזבז זמן בטיפול במשבר החובות", אמר שר האוצר הצרפתי פייר מוסקוביץ', שהוסיף כי הפיקוח צריך לחול על כולם בצורה שווה, אפילו על הבנקים בגרמניה. "המשבר בגוש האירו משפיע על כולם, גם על גרמניה. זה לא עניין של למהר, זה עניין של לעמוד בקצב גבוהה ביישום הרפורמות".