מציבה ריף גבוה: ריף כהן משיקה את אלבומה 'A Paris'

הזמרת - יוצרת ריף כהן אומרת ל"גלובס": "רק בעוד שנתיים אפשר יהיה לדעת אם זו הצלחה"

"כל ההתנהלות שלי בתחום המוזיקה נעה בין אמונה עצמית לבין חוסר ביטחון גדול", אומרת הזמרת-יוצרת ריף כהן רגע אחרי הופעתה כאמן פותח לרד הוט צ'ילי פפרס בפארק הירקון ורגע לפני שהיא משיקה את אלבום הבכורה המצוין שלה "A Paris" שהציב אותה כתגלית הלוהטת של המוזיקה הישראלית בשנה החולפת.

אז נכון, את רוב שיריה היא מבצעת בצרפתית (שלושה בעברית ואחד בנובית, ט.פ), אבל עם הצלחה לא מתווכחים בעיקר כשהיא מענגת כל-כך. מה גם שכהן הקדישה יותר מחמש שנים ליצירת האלבום, שהוקלט במימון עצמאי כמעט לחלוטין, עוד לפני שבכירי התעשייה קלטו את הפוטנציאל ופרשו עליו כנפיים מגוננות, מממנות.

"נכון שקל יותר עכשיו כשיש לי מנהלת אישית, משרד בוקינג ויחסי ציבור, ואני כבר לא צריכה להילחם על כל במה ועל הקהל", היא אומרת. "עדיין מחמיא לי בכל פעם שאני שומעת את עצמי ברדיו, אבל לדעתי רק בעוד שנתיים אפשר יהיה לדעת אם זו באמת הצלחה ומה יישאר ממנה. להגיע לתודעה זה דבר אחד, אבל לשמר את זה לטווח הארוך זה מאבק קשה אפילו יותר".

מאמינה במיזוג תרבויות

כהן, 27, נשואה, מתגוררת בשנה האחרונה בירושלים ועדיין מדברת במבטא צרפתי קל למרות שנולדה וגדלה בארץ למשפחה ממוצא טוניסאי. לפני פרסומה כסולנית הספיקה לנגן בכמה הרכבי אינדי מקומיים, להלחין פסקולים של סרטים והצגות ולהתנסות במשחק בכמה סרטים וסדרות בארץ ("פרשת השבוע") ובצרפת. את רוב הטקסטים באלבום כתבה אמה, המשוררת פטריסיה כהן, בעוד ריף מלחינה ואחראית לעיבודים.

בין לבין, הספיקה לחיות שנתיים בבית אמנים בפריז, שם גם צילמה את הקליפ לשיר הנושא מהאלבום שזכה לחצי מיליון צפיות ביוטיוב וההמשך היסטוריה.

"היצירה המשותפת עם אמי באה לשתינו בטבעיות גמורה", היא משחזרת. "יש בשפה שלה עושר פנימי עצום, ובהרבה מקרים המילים שלה התאימו כמעט בשלמות ללחנים המוכנים שכבר היו לי במגירה בלי תיאום מוקדם.

"במקביל, יש לי מאגר שירים שאני כתבתי, חלקם הוקלטו לאלבום נוסף שרציתי להוציא אבל נראה לי שאגנוז ואציע אותם למבצעים אחרים. היצירה שלי מאוד מגוונת, ומה ששומעים באלבום 'A Paris' זה רק פן אחד. יש לי שירים שאני משוכנעת שאחרים ישירו טוב ממני, כך שאין לי בעיה להציע אותם".

- האמנת ששירים בצרפתית יזכו לאהדה כזו בקרב דוברי עברית?

"הרגשתי שזו הדרך הנכונה עבורי לתעד אותם, אבל רק אחרי ש'A Paris' התחיל לצבור תאוצה, גילינו איזה פוטנציאל יש בחיבור הזה. אני מאמינה גדולה בקו סגנוני מוגדר מצד אחד, ובמיזוג תרבויות מצד שני. להגיע לצרפת עם השירים שלי ולומר: 'אני ישראלית' וגם להופיע במועדון בתל-אביב מול אנשים שאני קולטת ששרים פונטית. למדו בעל פה בלי לדעת מה המשמעות האמיתית של המילים".

- איך הגבת לבחירתך לפתוח את המופע של רד הוט צ'ילי פפרס בפארק הירקון?

"זו מחמאה גדולה. אשקר אם אגיד שאני לא מפנטזת שיהיה אולי המשך למפגש הזה, סוג של שיתוף פעולה עתידי, אבל גם אם בזה הכול נגמר - עדיין הם אישרו את הבחירה בי וזה כאילו החלפנו קריצה במסדרון. הדרך של אמנים לומר זה לזה: 'הבנתי מה הקטע שלך ואהבתי אותו'".

ריף כהן תקיים את מופע ההשקה לאלבום "A Paris" במועדון ברבי בתל-אביב מחר, חמישי, ה-20 בחודש