חברת בסט ביי נקלעה לקשיים; ביקשה דחיית תשלומים מספקים

מנכ"ל פישמן רשתות: "אנחנו לא מייצרים מספיק תזרים כדי לשלם התחייבויות"

חברת בסט ביי נקלעה לקשיים תזרימיים, שבעקבותיהם דרשה דחיית תשלומים מהספקים. בסט ביי, שנמצאת בבעלות פישמן רשתות (50%) וחברת ניופאן (50%), מפעילה 28 חנויות למכירת מוצרי חשמל, מחציתן ברשת בסט ביי ומחציתן ברשת ביג בוקס. החברה מעסיקה כ-200 עובדים.

לדברי אירי שחר, מנכ"ל פישמן רשתות, "בסט ביי נמצאת בקשיים. אנחנו לא מייצרים מספיק תזרים כדי לשלם התחייבויות. ביקשנו דחיית תשלומים מספקים. זה משהו שקורה לא מעט בריטייל גם בחברות יותר טובות. יש לי מעט מדי סחורה בחנויות. בוודאי שלא סחורה מספקת. חלק מהסחורה הטובה והרלוונטית לא נמצאת. יש לנו 200 עובדים שאני צריך לדאוג להם ואין לי איך".

ניופאן נכנסה לשותפות בחברת בסט ביי בשנת 2009 והגדילה את חלקה ל-50% מהמניות. ואולם, מאוחר יותר, ניופאן ביצעה עסקה נוספת במסגרתה היא רכשה את השליטה (70%) בחברת מיני ליין, יחד עם חברת ניופאן אלייד אחזקות ואיש העסקים אבי אשר. מיני ליין מחזיקה ברשת מוצרי החשמל א.ל.מ.

הממונה על ההגבלים העסקיים, שאישר את מיזוג מיני ליין וניופאן, התנה את המיזוג במכירת חלקה של ניופאן בבסט ביי, התניה שמנעה מניופאן לרכוש את יתרת המניות בבסט ביי, כפי שתוכנן במקור.

בהתייחס למכירת מניות ניופאן בבסט ביי, אומרים בניופאן כי הם עושים מאמצים כבירים למכור את המניות. שחר מאשר כי בחלקם מדובר במגעים מתקדמים ולא מן הנמנע כי החברה בכללותה תימכר.

שחר אומר עוד כי העדיפות שהחברה נתנה לניופאן דווקא הייתה לה לרועץ. "המצב שבסט ביי נקלעה אליו במהלך השותפות הוא לא מצב טוב. החברה העדיפה את ניופאן על פני ספקים אחרים, ומכירות ניופאן היו מעל שליש ממכירות הרשת. ספקים שפעם היו שליש מהרשת הפסיקו לעבוד עם הרשת, כמו חברת תדיראן שלא עבדה עם הרשת כשנה וחצי", אומר שחר.

לדבריו, "ניסיתי להחזיר את הספקים לרשת וחלקם חזרו. אלקטרה לא הייתה מעוניינת מסיבות ברורות לחלוטין כי היא מחזיקה את מחסני חשמל, שקם אלקטריק ואייס. גם ניופאן לא הסכימה לספק סחורה לבסט ביי אם בסט ביי לא תשלם לה חוב עבר ובכך הפרה את סעיף 14 לאישור המיזוג עם מיני ליין שקבע הממונה".

זה לא לגיטימי לדרוש תשלום חוב העבר?

"ניופאן היא בעלת מניות בחברה אז מה זאת אומרת שהיא לא מספקת? בעל מניות לא יכול להתחשבן עם החברה כמו ספק רגיל. בטח לא כשהוא מחזיק 50% מהחברה. מעבר לכך, רק פישמן רשתות ערבה בבנק על מסגרת האשראי. ניופאן מחזיקה ב-50% ולא מוכן להיות ערבה בבנק. זה עבר את קץ כל הקיצים".

בסביבת ניופאן דוחים את הטענות וטוענים כי החברה מנוהלת על-ידי פישמן רשתות וכי מאז כניסתם לשותפות בבסט ביי, ניופאן השקיעה עשרות מיליוני שקלים בחברה.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"