המיתון באירופה מחריף למרות מאמצי הבנק המרכזי

מדד מנהלי הרכש למגזרי נותני השירותים נפל בחודש ספטמבר לשפל שלא נראה מאז ספטמבר 2009

חרף מאמצי הבנק המרכזי האירופי להוציא את אירופה מהבוץ, עם השקת תוכנית רכישות האג"ח ללא הגבלה, מדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר צנח לשפל של 39 חודשים, מה שמעיד על פסימיות בקרב החברות בגוש האירו.

מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים ירד לרמה של 46 נקודות בספטמבר לעומת 47.2 באוגוסט. אנליסטים ציפו למדד של 46.5 נק', כך שהנתון בפועל אכזב. קריאת מדד הנמוכה מ-50 נק' מעידה על התכווצות בפעילות הכלכלית, כלומר על מיתון. האירו נחלש בכ-0.4% מול הדולר לרמה של 1.3 דולרים.

נתוני המדד מראים כי כלכלות דרום אירופה, כמו איטליה וספרד, הציגו ביצועים עלובים בספטמבר, והעיקו גם על גרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש האירו. הנתונים מספקים הצדקה לתוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי, אשר הוצגה ב-6 בספטמבר, אולם התקוות כי השקת התוכנית יתרמו באופן מיידי לשיפור הסנטימנט התפוגגו היום.

"במקום שהסנטימנט ישתפר, מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים נפל לרמה הנמוכה מאז מארס 2009", אמר ל-CNBC כריס וויליאמסון, אנליסט ב-Markit. "זה מעיד על הערכה פסימית של החברות לגבי ביצועי הכלכלה ב-12 החודשים הקרובים".

וויליאמסון טוען כי מוקדם מדי לשיפור בסנטימנט וכי ייתכן שתוכנית הבנק המרכזי האירופי תשפיע בהמשך. בינתיים, החברות מיואשות משיעור אבטלה גבוה למדי של 11.2% בגוש האירו, שלפי כל התחזיות לא צפוי לרדת בקרוב.