10 עובדות על איש העסקים המסתורי אדוארדו אלשטיין

איש העסקים החרדי אדוארדו אלשטיין, אחד היהודים הכי עשירים בארגנטינה, הוא הבעלים של חברת הנדל"ן הגדולה ביותר במדינה ושל אחת החברות החקלאיות הכי הגדולות בדרום אמריקה

1. אדוארדו אלשטיין (Eduardo Elsztain) נולד לפני 52 שנה בבואנוס איירס, ארגנטינה, למשפחה יהודית של יזמי נדל"ן. סבו, יצחק אלשטיין, שהיגר למדינה מרוסיה בעקבות המהפכה הבולשביקית, צבר נכסי מקרקעין רבים בארגנטינה ובמרוצת 1943, ימי מלה"ע השנייה, הקים את IRSA, חברת נדל"ן שברבות הימים הפכה לאחת המובילות בתחומה במדינה.

כשהיה בן 21, נאלץ אלשטיין לנטוש את לימודיו האקדמיים כדי לסייע לסבו לחלץ את החברה מהקשיים הכלכליים שאליהם נקלעה. "זה לקח לי חמש שנים, וזה היה מאוד קשה", סיפר בראיון ל"כלכליסט" שנתן בעבר על הבראת החברה המשפחתית, "אני זוכר כמה קשה זה היה, וכמה למדתי מהתהליך". אלשטיין רכש את החברה ממשפחתו תמורת מאות בודדות של אלפי דולרים, ונעזר בחברו הארגנטינאי, מרסלו מינדלין. דרך אגב, שמו האמצעי של אלשטיין הוא סרג'יו.

2. תהליך ההבראה של IRSA היה אולי קשה, אך ברבות השנים הפך למתגמל. מאוד מתגמל. IRSA נחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המובילות בארגנטינה ולגדולה במדינה לפי היקף נכסים. החברה נסחרת בבורסת ניו יורק ובבורסת בואנוס איירס לפי שווי של 397 מיליון דולר. אלשטיין, שמכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה, מחזיק ביותר ממחצית הון המניות של החברה, שבפורטפוליו שלה כלולים נכסי מקרקעין למגורים, מרכזי מסחר, קניונים, בתי מלון ועוד. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 246.3 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) של 146 מיליון דולר.

3. את ההתאוששות של IRSA חייב אלשטיין, בין השאר, ללא אחר מג'ורג' סורוס, אחד ממשקיעי הערך הגדולים בוול סטריט. אלשטיין הצעיר פגש את סורוס כשהיה בן 28, ב-1990. "איכשהו הגעתי אליו", סיפר בעבר, "דיברנו במשך שעה, ואז הוא שאל אותי: 'כמה כסף אתה חושב שאתה יכול לנהל?'. עניתי: '10 מיליון דולר'". סורוס נענה לאתגר, העביר לאלשטיין 10 מיליון דולר והפך לאחד המשקיעים הגדולים ב-IRSA. זו החלה להשקיע בשוקי ההון הבינלאומיים ואפילו בסקטור החקלאי בארגנטינה.

4. כמו במקרה של הנדל"ן, כשנכנסה לסקטור החקלאי, IRSA עשתה זאת בגדול. החברה רכשה את Cresud, מבין החברות החקלאיות הגדולות בדרום אמריקה, בעלת קרקעות חקלאיות נרחבות באזורי הפאמפס שמהן היא מפיקה תירס, סויה וחיטה, מגדלת בקר ומפיקה חלב. Cresud, בדומה ל-IRSA, נסחרת בבורסת ניו יורק ושוויה הנוכחי הוא 417 מיליון דולר.

5. אלשטיין נחשב לאחד היהודים העשירים בארגנטינה, אך שווי הונו אינו ממש ברור. ברשימת האנשים העשירים בעולם של המגזין "פורבס" הוא אינו מופיע (אנשים שהונם הוא מינימום מיליארד דולר), כך שכנראה - על בסיס שוויה של IRSA - הוא שווה מאות בודדות של מיליוני דולרים. בארגנטינה, לפחות לפי "פורבס", יש ארבעה מיליארדרים (לאו דווקא יהודים).

6. כיהודי שומר מצוות, אלשטיין פועל למען הקהילייה היהודית בארגנטינה ושאר יהודי העולם. אלשטיין פועל במסגרת הקונגרס היהודי העולמי, ונחשב לתומך נלהב של פרויקט "תגלית". בעברו שימש גזבר הקונגרס. כמו כן, אלשטיין כיהן כנשיא חב"ד ארגנטינה, ונחשב לאחד מחסידי התנועה הבולטים בדרום אמריקה. אתרי חדשות חרדיים טוענים כי הוא "גביר חרדי צנוע, שממעט לקחת חלק באירועי יוקרה", וכי האירועים היחידים שבהם נצפה הם אירועים מקומיים של התנועה בעולם. "הוא מנצל את הצלחתו בעסקיו להפצת היהדות", נכתב, ובאחד האתרים מתואר כיצד התעקש שסניף מקדונלדס שהוקם בקניון בארגנטינה (בבעלות IRSA), יהיה כשר למהדרין.

7. כחסיד של חב"ד בארגנטינה, אלשטיין מעורה היטב בחיי הקהילייה היהודית במדינה הדרום אמריקנית. "הוא לא מתנשא. הוא חלק מהם", סיפר עליו יהודי מקומי לאחד מאתרי החדשות החרדיים. "הוא לא אוהב פרסום, הוא אפילו נגד פרסום", אומרים עליו. אלשטיין ידוע בחיבתו לקברי צדיקים, ולא פעם הגיע לישראל כדי לפקוד כאלו. הוא נוהג לחבוש כיפה שחורה גדולה.

8. כיהודי שומר מצוות, אלשטיין מתייעץ ועם לא מעט רבנים מובילים. אחד מהם הוא הרבי מליובאוויטש (מלובביץ') ז"ל, האדמו"ר השביעי בשושלת אדמו"רי חסידות חב"ד. "אל תעשה את מה שמזיק לרוח הנפש הוא עיקרון חשוב שלימד אותי הרבי", העיד, ותיאר כיצד ייעץ לו, בפגישתם הראשונה (סמוך למפגש הראשון של אלשטיין עם סורוס), להתרחק מהשקעות בבורסה. "הבורסה, אין לה רוח הנפש. היא לוקחת מזמן השינה ולא מחזקת את הנשמה", אמר לו הרבי. אלשטיין הקשיב, מכר השקעותיו בבורסת ניו יורק ורכש נדל"ן. שבועות מאוחר יותר התמוטטה הבורסה, וערך הנדל"ן של אלשטיין גדל משמעותית.

9. כניסתו של אלשטיין להשקעה בגנדן של נוחי דנקנר אינה הפעם הראשונה שבה הוא מסייע לטייקון ישראלי. לפני 5 שנים רכשה IRSA מטאו של אילן בן דב את חלקה בבניין הליפסטיק בניו יורק, וכך הפכה לשותפה של ג'קי בן זקן, בעל השליטה במנופים פיננסיים.

10. בראיון עיתונאי שנתן בעבר ייחס אלשטיין חלק ניכר מהצלחתו לניסיון שצבר בעקבות המשברים שאליהם נקלעה מדינת הולדתו. "אנחנו בארגנטינה רגילים למצבי משבר ויודעים כיצד להגיב עליהם. יש לנו הרבה ניסיון במשברים כלכליים", סיפר, והעיד על עצמו ועל IRSA כי "יש לנו יתרון גדול, כיוון שאנחנו מאומנים בקבלת החלטות בזמן קצר. החלטות אורכות לפעמים הרבה זמן, ומי שיודע איך לעבוד יחד ולקבל החלטות כבדות משקל במהירות - מצליח".

עכשיו רק צריך לחכות ולראות אם הניסיון שצבר אלשטיין יסייע לדנקנר.