מרקוס וובר מופסד כ-450 מיליון ש' על השקעתו במנופים

3 שנים לאחר שרכש את השליטה במנופים, וובר מופסד "על הנייר" יותר מ-80% על ההשקעה - 140 מיליון דולר הפכו ל-25 מיליון דולר בלבד, שווי השוק של מניותיו בחברה ■ ומה הקשר להחמצה הגדולה של חיים רביבו?

חודש הבא "יחגוג" איש העסקים השוויצרי מרקוס וובר שלוש שנים לרכישת השליטה בחברת מנופים פיננסיים. מבדיקת הסכומים שהזרים וובר בהון ובהלוואות עולה תמונה עגומה: 140 מיליון דולר שהשקיע במנופים הפכו ל-25 מיליון דולר בלבד - שווי השוק של מניותיו בחברה (49% מההון). מדובר בהפסד "על הנייר" של יותר מ-80% על ההשקעה, כ-450 מיליון שקל - כשליש מתוך סכום זה הן הלוואות שנתן.

ככל הידוע, הובילו ההפסדים הגדולים, וחשיפת "גלובס" בחודש יולי אודות המספרים שמאחורי עסקת הקרקעות של מנופים בקזחסטן, לאווירה עכורה בין צמד בעלי המניות הגדולים בחברת ההשקעות - וובר ושותפו אברהם נניקשווילי, המחזיק ב-24% ממניות מנופים .

כפי שנחשף ב"גלובס", רכש בן דוד של נניקשווילי בשנת 2007 חלקת קרקע בבירת קזחסטן תמורת 2.6 מיליון דולר בלבד ולאחר חודש מכר אותה למנופים, אז בשליטת נניקשווילי וג'קי בן זקן, תמורת לא פחות מ-41 מיליון דולר.

אשתקד לקח וובר את מושכות הניהול במנופים ומינה מנכ"ל (יואל ביסמוט) ודירקטורים. למרות חילוקי הדעות, מצליחים בינתיים וובר ונניקשווילי לשמור על המוניטין שלהם כאנשים בעלי הון ומחויבות לעסקיהם. השניים מכניסים את היד לכיס הפרטי כשצריך, ותומכים במנופים בכל פעם שהיא נדרשה להחזיר חובות לבנקים או למחזיקי האג"ח.

חוב החברה למחזיקי האג"ח עומד על כ-135 מיליון שקל, ולמרות תמיכת הבעלים נסחרות איגרות החוב בתשואת זבל של עד 35%, המשקפת חששות עמוקים של המשקיעים. זאת, למרות שרק בחודש האחרון העמיד וובר לחברה הלוואה בסך 2 מיליון דולר לחברה, כשהוא מגדיל בכך את התחייבויותיה כלפיו ל-32 מיליון דולר. "החברה מעריכה כי אין באפשרותה להשיג מימון ממקורות אחרים ללא העמדת ביטחונות, ואין בידיה להעמיד ביטחונות כלשהם לגיוס הלוואה", נמסר ממנופים בחודש שעבר.

ההלוואה הפכה להשקעה הונית

מרקוס וובר, 57, רואה חשבון בהשכלתו, היה ונותר אלמוני מבחינת שוק ההון המקומי. פניו של המשקיע הזר במנופים נחשפו לראשונה ב"גלובס" בסוף 2009, במסגרת אסיפת בעלי מניות של החברה. על פי דיווחי מנופים, חברת ASTC שבאמצעותה ביצע וובר את השקעתו עוסקת בתחומי הטקסטיל, מסחר ונדל"ן בסינגפור, גרמניה ושוויץ.

ביולי 2008 העמיד וובר מסגרת אשראי של 25 מיליון דולר, ושנה לאחר מכן - בעיצומו של משבר האשראי העולמי שהיכה גם במנופים - הפכה ההלוואה להשקעה הונית יוצאת דופן של קרוב ל-100 מיליון דולר במניות החברה, שכאמור נשלטה אז בידי הצמד בן זקן-נניקשווילי.

למרות ביצועים עלובים למדי - הפסד מצטבר של יותר מ-450 מיליון שקל מאז 2008 (רובו כתוצאה מהשקעות נדל"ן בארה"ב), נסחרה מנופים בשוויים גבוהים אשתקד, על רקע מעורבותה בחברת חיפושי הנפט המבטיחה "שמן". את מחירי השיא ניצל ג'קי בן זקן, שבמסגרת הפרדת כוחות בין שלושת הבעלים מכר את מניותיו לוובר ונניקשווילי תמורת כ-100 מיליון שקל בסך הכול. העסקה נעשתה לפי שווי חברה של כ-845 מיליון שקל - יותר מפי 4 לעומת שוויה של מנופים היום.

מנופים עוסקת ביזמות ופיתוח נדל"ן בישראל, בנדל"ן מניב בישראל ובחו"ל, וכן מחזיקה ב-13% מחברת החיפושים שמן. לחברה מספר קרקעות בישראל שלחלקן פוטנציאל השבחה גבוה, וכן שני נכסים מניבים עיקריים: קניון "ארנה" במרינה בהרצליה ומתחם ה"סטאר סנטר" באשדוד. ארנה רשום בספרי החברה בשווי של 558 מיליון שקל והתפוסה בו עומדת על 84% בלבד. הסטאר סנטר רשום בספרי החברה בשווי של 456 מיליון שקל והתפוסה בו עומדת על 99%.

ההחמצה של חיים רביבו

לכוכב הכדורגל חיים רביבו יש היסטוריה מפוארת בכדורגל בישראל ובאירופה, אך את ההחמצה הזאת הוא לא ישכח כנראה: בספטמבר 2011 מכר שותפו לעסקים, ג'קי בן זקן, את מלוא החזקותיו בחברת מנופים (12%) למרקוס וובר ואברהם נניקשוולי תמורת כמעט 100 מיליון שקל, לפי מחיר של 80 אגורות למניה.

ככל הידוע הוצע גם לרביבו, המחזיק ב-7% מהמניות, להצטרף למכירה, שהייתה מעשירה אותו בכ-60 מיליון שקל, אך הוא בחר שלא לעשות כן. מאז, התדרדר מצב החברה, מניותיה צללו, ושווי החזקותיו של רביבו עומד כעת על כ-14 מיליון שקל בלבד.

"מנופים הייתה בדרך הנכונה וחשבתי שניתן להם צ'אנס, אבל הם עשו עבודה פחות טובה ממה שהערכתי", אמר רביבו ל"גלובס" בתחילת השנה. "אם המניה הייתה עולה, לאף אחד לא היו טענות". רביבו אינו מרוצה מתפקוד ההנהלה, ובחודש מארס אף שלח באמצעות עו"ד שחר בן-עמי מכתב לחברה שבו פירט את טענותיו, כולל דרישה להתמנות לדירקטור ולקבל מידע כיצד התקבלו החלטות שונות.

זאת ועוד: אחותו של רביבו, אוולין אוחנה, פוטרה על ידי ההנהלה החדשה של מנופים "בצורה משפילה" לטענתו. אוחנה עבדה כמזכירה בחברה בעלות שכר חודשית של 10,600 שקל.

רביבו, 40, הוא חלק מקבוצת אנשי עסקים מאשדוד שכללה בעבר גם את בן זקן ונניקשווילי. את החזקותיו במנופים קיבל בעסקה שבה יצקו השלושה בשנת 2009 את חלקם במתחם המסחר "סטאר סנטר" באשדוד, תמורת הקצאת מניות ששיקפה לקניון שווי של כ-180 מיליון שקל.