מורסי לאובמה: שלום עם ישראל? סייע למדינה פלסטינית

ערב ביקורו בניו-יורק, מציב נשיא מצרים תנאים לנשיא ארה"ב, בראיון ל"ניו יורק טיימס": ארה"ב צריכה לשנות מן היסוד גישתה לעולם הערבי, לגלות כבוד רב יותר לערכים מוסלמיים ולממש מחויבותה לשלטון עצמי של הפלסטינים

ערב בואו לניו-יורק, היום (א'), לעצרת הכללית של האו"ם, מציב נשיא מצרים, מוחמד מורסי, תנאים למארחו, ברק אובמה, בראיון ל"ניו יורק טיימס": ארה"ב צריכה לשנות מן היסוד את גישתה לעולם הערבי, לגלות כבוד רב יותר לערכים המוסלמיים ולסייע בהקמת מדינה פלסטינית. אם ארה"ב רוצה שמצרים תכבד את הסכם השלום שלה עם ישראל, אמר מורסי, היא חייבת לממש את מחויבותה, בהסכם קמפ דייוויד, לשלטון עצמי של הפלסטינים.

לדבריו, האמריקנים נושאים ב"אחריות מיוחדת" לפלסטינים מפני שארה"ב היא אחד מהצדדים החתומים על ההסכם. "כל עוד השלום והצדק לפלסטינים לא ימומשו, אזי הסכם קמפ דייוויד יוסיף להיות בלתי ממומש", אמר.

ארה"ב חייבת לכבד את ההיסטוריה והתרבות של העולם הערבי, גם אם אלה מתנגשים בערכים מערביים, הוסיף מורסי. וושינגטון היא שחייבת לתקן את היחסים עם העולם הערבי ולהפיח רוח חדשה בבריתה עם מצרים, אחד מעמודי התווך של היציבות במזה"ת.

מורסי, לשעבר ממנהיגי האחים המוסלמיים, מנסה בראיון להציג עצמו לפני הציבור האמריקני ולשנות את הפרמטרים של יחסי ארצו עם ארה"ב בעקבות נפילתו של משטר מובארק.

נשיא מצרים התייחס בביטול לביקורת של הבית הלבן, שלפיה הוא לא גינה במהירות מספקת את המפגינים מול שערי שגרירות ארה"ב בקהיר שהציתו את הדגל האמריקני במחאה על סרט וידיאו ששם ללעג את הנביא מוחמד. "פעלנו לפי לוח הזמנים שלנו" כדי להימנע מתגובת-נגד נפיצה, אמר מורסי, אך לדבריו, פעולת השלטונות המצריים נגד המפגינים היתה "החלטית".

"לעולם לא נמחל על אלימות מסוג כזה, אך אנו צריכים להתמודד עם המצב בתבונה", אמר מורסי.

הוא הבהיר, שארה"ב אינה יכולה לצפות שמצרים תתנהל לפי הכללים של וושינגטון. "אם אתם רוצים לשפוט את ביצועי העם המצרי לפי אמות המידה של התרבות הסינית, הגרמנית או האמריקנית, אז אין מקום לשיפוט כזה", אמר מורסי. "כאשר המצרים מחליטים (לעשות) משהו, קרוב לוודאי שזה לא מתאים לארה"ב. כאשר האמריקנים מחליטים (לעשות) משהו, כמובן שזה לא יתאים למצרים".

מדבריו עלה, כי מצרים לא תהיה עוינת למערב, אך גם לא תגלה צייתנות כפי שנהגה בתקופת מובארק. "הממשלים האמריקניים, זה אחר זה, קנו למעשה, בכספיהם של משלמי המיסים בארה"ב, את האיבה, אם לא את השנאה, של העמים באזור". הם גיבו משטרים עריצים, במקום תנועות ההתנגדות, ותמכו בישראל, במקום בפלסטינים.

"ניו יורק טיימס" מגלה, כי מורסי ביקש תחילה להיפגש עם אובמה בבית הלבן במהלך ביקורו בארה"ב, אך בקשתו התקבלה בצינה בבית הלבן, לדברי גורמים ממשלתיים בוושינטון ובקהיר. מורסי מודע למציאות הפוליטית של שנת בחירות לנשיאות בארה"ב ולכן ויתר על בקשתו.

בתשובה לשאלה האם הוא רואה בארה"ב בעלת ברית, השיב מורסי באנגלית (רוב השיחה התנהלה בערבית ותורגמה לאנגלית): "זה תלוי כיצד אתם מגדירים 'בעלת ברית'". זו היתה עקיצה שכוונה לדברי אובמה בשבוע שעבר, בראיון טלוויזיה, כי בשלב זה הוא אינו רואה במצרים בעלת ברית. אך מורסי הוסיף, כי הוא צופה ששתי המדינות יהיו "ידידות אמיתיות".

מורסי הפגין ביטחון רב בכוחו כנשיא. כאשר המתרגם אמר, שמפקדי הצבא במצרים "החליטו" לנטוש את הפוליטיקה, התערב מורסי, שוב באנגלית צחה (הוא למד באוניברסיטה בדרום קליפורניה): "לא, לא, זה לא שהם 'החליטו' לעשות זאת. זה היה רצון העם המצרי שמומש באמצעות נשיאו הנבחר, בסדר"?

הוא הוסיף: "נשיא מצרים הוא מפקד הכוחות המזוינים. נקודה. מצרים היא מדינה של ממשל אזרחי אמיתי. היא אינה תיאוקרטיה. היא אינה מדינה של הצבא. זו מדינה דמוקרטית, חופשית, תחוקתית, שומרת חוק ומודרנית. אנו מתנהלים על פי הרצון והבחירה של העם המצרי, שום דבר אחר. זה ברור"?

מורסי לא התנצל על שורשיו באחים המוסלמיים ואמר כיח "בהחלט אין שום ניגוד" בין נאמנותו ל"אחים" לבין התחייבותו להיות מנהיג של כל המצרים, לרבות המיעוט הנוצרי והחילוניים. הוא סיפר שהוא מעריץ את הרגלי העבודה של האמריקנים ואת דייקנותם, אך בשהותו בארה"ב הוא לא אהב את אלימות הכנופיות בלוס-אנג'לס ונחרד מהחירות המינית, למשל זוגות שחיים יחדיו, ללא נישואין, או מה שהוא כינה "המסעדות העירומות", כ-Hooters, שבהן המלצריות לבושות בבגדים חושפניים.