מקורב לבן-צבי: קומץ עובדים ב"מעריב" מסית את כלל העובדים למחאה

(עדכון) - המקורב: אם ימשיכו כך - נבטל את העסקה ■ השופטת ורדה אלשיך נתנה צו הקפאת הליכים לעיתון "מעריב" למשך 30 יום ■ הכשרת היישוב מתעקשת: ביצענו את כל ההפרשות לעובדים כחוק, אך "אם נפל דופי כלשהו - נפעל כמתחייב"

בסביבתו של שלמה בן-צבי הביעו היום (א') מורת-רוח לאור פעילות המחאה של עובדי "מעריב" וכוונתם לשבות. בכיר בהירש מדיה אמר ל"גלובס" כי פעילות זו, גם אם היא נובעת ממחאה נגד העבר של חברה, פוגעת בעתידה.

על-פי אותו גורם, לא מן הנמנע כי אם יתברר שהעובדים ממשיכים לפגוע במותג "מעריב", בן-צבי יסוג מהעסקה.

אותו גורם טען גם כי עובדים רבים מתנגדים למהלכים, אולם "קומץ" מוביל אותם. התחושה בקבוצה, בעלת האוריינטציה הימנית-דתית, היא כי קומץ רדיקלי של פעילי שמאל מנסה להוביל את העובדים לפעילות מחאה נגד בן-צבי, מסיבות אידיאולוגיות בלבד.

המאבק על כספי הפיצויים

בתוך כך, הכשרת היישוב הוציאה היום הודעה לתקשורת, בה טענה כי ביצעה את כל ההפרשות הנדרשות לעובדים, אך אם יתגלה כי נפלו פגמים - היא "תבחן אחריותה לעניין".

"הכשרת היישוב אינה בעלת השליטה ב'מעריב' מזה כשנתיים. אנו חוזרים ומדגישים כי בתקופת היותה בעלת השליטה ב'מעריב' במשך כ-18 שנה, בוצעו ב'מעריב' בהקפדה כל ההפרשות הנוגעות להתחייבויות כלפי העובדים במלואן וכסדרן, והכול על-פי המתחייב בדין.

"יצוין כי ניתן לבדוק נושא זה בנקל מול חברות הביטוח ומנהלי קרנות הפנסיה בידיהם הופקדו כספי העובדים לאורך השנים. יתרה מכך, ההפרשות האמורות אף נבדקו על-ידי רואי החשבון החיצוניים של 'מעריב' לצורך פרסום הדוחות הכספיים, ואף אושרו לאחר בדיקה קפדנית במסגרת בדיקות הנאותות שביצעו ב'מעריב' רואי החשבון הבודקים בתהליך ההשקעה על-ידי מר זקי רכיב ופעם נוספת, לאחר מספר חודשים במסגרת בדיקות הנאותות לקראת ההשקעה של דיסקונט השקעות, מקבוצת אי.די.בי. על-ידי רואי חשבון מטעמה", נכתב בהודעה.

עם זאת, החברה מציינת כי "במקרה שבכל זאת יתברר כי בתקופה בה שלטה הכשרת היישוב ב'מעריב' נפל דופי כלשהו בהפרשות לעובדים (דבר שאינו מתקבל על הדעת), תבחן הכשרת היישוב את אחריותה לעניין, ותפעל כמתחייב על-פי החוק".

אלשיך החליטה: הקפאת הליכים

בתוך כך, עיתון "מעריב " נכנס להקפאת הליכים לתקופה של 30 ימים מהיום. זאת, על מנת לאפשר את בחינת עסקת מכירת העיתון לשלמה בן-צבי, ולבחון האם לא קיימת חלופה טובה יותר עבור הנושים והעובדים בעיתון.

לצורך כך הוציא בית המשפט המחוזי בתל-אביב צו הקפאת הליכים לחברות בקבוצת "מעריב". כן, מונו עורכי הדין שלמה נס וירון ארבל לנאמנים לעיתון בתקופת ההקפאה.

סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך, ציינה בהחלטתה כי "אין ספק כי עניין לנו במשבר עמוק, קשה ומורכב, אשר הביא את החברה למצבה הנוכחי. זאת עד כדי כך כי עולה תהייה האם תיקונים וייעול שניתן לעשות בהקפאת הליכים עשויים אכן להבריא את הקבוצה ולהביאה למצב רווחי - או שמא מדובר במשבר עמוק ויסודי עוד יותר, אשר מטיל צל כבד על יכולת הקבוצה לערוך הבראה אמיתית".

ביקורת על העיתוי

אלשיך ביקרה היום את אופן הגשת בקשת ההקפאה על-ידי קבוצת "מעריב" ואת העיתוי בו הוגשה - לאחר שנחתמה עסקת המכירה לשלמה בן-צבי.

לדבריה, "ישנה יותר מבעייתיות בחלק נכבד מן המהלך העסקי אשר עומד ככל הנראה מאחורי בקשת ההקפאה בעיתויה הנוכחי. הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח החששות שציינתי קודם לכן (החשש כי הבנקים ירוקנו את חשבונות החברות בקבוצת "מעריב", א' ל"ו), המשבר בו נתונה לא רק הקבוצה אלא גם הגורמים שמחזיקים בה, כמו גם הטענות של צדדים כאלה ואחרים למהלכים שלא כדין שייתכן ונעשו באורח שתרם להידרדרות הקבוצה ומצבה העגום דהיום".

הביקורת החריפה ביותר של אלשיך התייחסה להצבת העובדות המוגמרות בנוגע לעסקת המכירה בפני בית המשפט. "בעייתי במיוחד הוא האופן שבו נראה כי החברה כבר נשאה ונתנה, סיכמה ולמעשה כמעט השלימה עסקת רכש עם קונה ספציפי, ורק לאחר מכן היא פונה לבית המשפט, וזאת כמו היה בית המשפט של חדלות פירעון 'עט', שכל תפקידו אינו אלא לרשום אישור פורמלי למהלך, ושמא אף להשתיק או לדחוק טענות של גורמים שייתכן ויתנגדו לו".

לדבריה, די היה בכך בכדי לדחות בקשת ההקפאה. ואולם, קבעה אלשיך, הקפאת הליכים לזמן קצר יחסית של מספר שבועות ראויה, בכדי לבצע בדיקה מעמיקה ואובייקטיבית של הקבוצה ולבדוק האם הרכש המוצע תקין, ואם לא ניתן למצוא דרך הבראה או עסקת רכש טובים יותר, לקבוצה וגם לעובדים.

"אין עסקינן בחברת החזקות או בגוף ערטילאי אחר חסר תוכן כלכלי עצמאי, אשר שאלת אישור הסדר או שליחתו לפירוק אינה אלא שאלת כדאיות כספית גרידא עבור מחזיקי אגרות חוב ונושים אחרים", כתבה אלשיך, והוסיפה כי "עניין לנו בגוף תקשורת בעל היסטוריה ארוכה של פעילות שמעסיק מאות רבות של עובדים, אם לא יותר מכך...

"הדברים מתחדדים עוד יותר נוכח העובדה כי מדובר בגוף תקשורתי משמעותית בנוף הישראלי אשר אינו משופע בגופי תקשורת עצמאיים, וזאת בלשון המעטה. במצב כזה 'הערך הסגולי' שבקיום העיתון נובע לא רק מערכו לשעצמו ומהרצון לשמור על מטה לחמם של לפחות חלק מעובדיו, אלא גם בשל תרומתו לחופש הביטוי לחברה ולדמוקרטיה בישראל".

עו"ד פורר לא ישמש כנאמן

חרף בקשת "מעריב", השופטת ורדה אלשיך, נמנעה מלמנות את עו"ד דוד פורר לנאמן בתקופת ההקפאה, עקב הקשרים המקצועיים שלו ושל המשרד בו הוא שותף, גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, עם קבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר וקבוצת "מעריב".

אלשיך ציינה בהחלטתה כי "חרף מלוא הצער שבדבר, לא ניתן למנות את עו"ד פורר. בלא לפגוע כהוא זה ביושרתו של עו"ד פורר, הרי אין מחלוקת כי קיים קשר הדוק בין משרדו לבין הקבוצה, ואף המבקשות עצמן בהגינותן הודו בכך. אכן אינני מתעלמת מהעובדה כי בקשר כזה ישנו גם יתרון, אולם בנסיבות המקרה דומה כי השיקולים של מראית פני הצדק גוברים".
אלשיך הוסיפה כי "דבר זה נכון במיוחד בנסיבות המקרה ולא רק בשל הסכסוך החריף בין ההנהלה עובדים. שיקול מראית פני הצדק מתחזק עוד יותר נוכח התמיהה שעולה מהתנהלות החברה טרם בקשת ההקפאה... כמו גם, משום שבמקרה הנוכחי ייתכן מאוד שיהיה צורך לבצע חקירות אובייקטיביות של התנהלות הקבוצה ובעלי השליטה בה טרם קריסתה".

מחזיקי האג"ח במתקפה

בתוך כך, מחזיקי האג"ח של "מעריב" יוצאים למתקפה נגד הניסיון לאשר את עסקת מכירת העיתון לבן-צבי מבלי לשמוע את עמדתם: בבקשה שהוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי טוענים מחזיקי האג"ח כי קבוצת "מעריב" מנסה להפוך את בית המשפט ל"חותמת גומי" של עסקת המכירה שחתם נוחי דנקנר עם שלמה בן-צבי, מבלי לאפשר בחינה של העסקה ושל חלופות נוספות שעשויות להיות עדיפות על פניה.

בבקשה שהוגשה על-ידי חברת הרמטיק נאמנות, המשמשת כנאמן למחזיקי אגרות החוב בסדה ד' של מעריב החזקות, נטען כי במסגרת הבקשה למתן צו הקפאת הליכים לקבוצת מעריב "מתיימרים החברה ובעל השליטה בה להציב את בית המשפט ואת הנושים של החברה בפני עובדות מוגמרות, באופן שבית המשפט יהפוך לחותמת גומי לצורך הוצאה לפועל של עסקה שנקבעה ולכאורה נחתמה מראש על-ידי בעל השליטה בחברה".

באמצעות עו"ד אופיר נאור ממשרד נאור-גרשט, טוענים מחזיקי האג"ח כי נוחי דנקנר מבקש להציב בפני בית המשפט עובדה מוגמרת גם בנוגע לזהות הנאמנים שיוציאו לפועל את העסקה, גם בנוגע לתוצאה שתחול על הנושים ואפילו לגבי התוצאה שתחול ביחס לעובדי החברה - פיטורי 100% מהם והעסקה חלקית ומותנית של כ-20% מהם על-ידי הרוכש המיועד.

"בכדי לחסוך לבעל השליטה את ההתמודדות עם פיטורי העובדים ועם דירשות הנושים ביחס לעסקה ובכלל, מתבקש בית המשפט לאסוף אל חיקו את תפוח האדמה הלוהט הזה, וליתן צווים שיאפשרו להוציא לפועל את העסקה המוגמרת הזו, בלוחות זמנים קצרים ביותר", נכתב בבקשה.

ואולם, לטענת מחזיקי האג"ח, אין להיעתר לבקשה ללא שמיעת נושי החברה וללא מתן אפשרות לנושים לגבש את עמדתם בנוגע לעסקה הנוכחית, ואך ביחס לאופן שבו יש חובה לבחון חלופות אחרות על פני העסקה.

לא מפסיק להפסיד - מעריב
 לא מפסיק להפסיד - מעריב