אחמדינג'אד נאם באו"ם ושגריר ישראל עזב את האולם

נשיא איראן נאם בפורום על שלטון החוק ■ "פרושאור: לתתת לאחמדינג'אד לנאום על שלטון החוק זה כמו למנות פירומן למפקד מכבי אש"

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, עזב הערב (ב') פורום של או"ם לאחר שנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, החל לשאת דברים בכנס. הפורום עסק בנושא "שלטון החוק" ודברי אחמדיניג'אד שם לא היו הנאום שהוא אמור לשאת בעצרת הכללית, ביום כיפור.

בצאתו מן האולם אמר פרושאור: "אין דין ואין דיין. מנהיג של מדינה פורעת חוק ומפרה סדרתית של עקרונות יסוד של שלטון החוק, אין לו מקום באולם הזה. זו בושה וכלימה שנותנים לאדם כמוהו פתחון פה בסוגיה חשובה כל כך. להתיר לאחמדינג'אד לנאום באו"ם על שלטון החוק זה כמו למנות פירומן למפקד מכבי אש".

בנאומו הערב אמר אחמדינג'אד כי תכנית הגרעין של ארצו נועדה למטרות שלום בלבד ותקף בחריפות את גוש המדינות המערביות במועצת הביטחון על האופן שבו הן מנצלות לרעה את זכות הווטו שלהן במועצה. כדבריו: ארה"ב, בריטניה וצרפת "מפרות את הזכויות הבסיסיות שמקנות חרויות למדינות ריבוניות". הוא גם טען שהמערב מתיר חילול קודשי האיסלם.

ההתייחסות לישראל בנאום היתה הפעם קצרה יחסית ובאופן נדיר היא לא כללה שום איום לחסל את "הישות הציונית": "יחסן הבלתי צודק (של החברות המערביות במועצת הביטחון) והמוסר הכפול שלהן נרשמים בהיסטוריה, ובמיוחד כשמדובר בהתנהלותו של משטר הכיבוש הציוני נגד העם הפלסטיני במשל 60 השנים שחלפו".

"הקהילה הבינלאומית כולה, ללא יוצא מן הכלל, חייבת להטיל את האחריות על הכובשים, להתאמץ להחזיר את השטחים הכבושים לבעליהם החוקיים ולהחזיר למדינות (שמהן נלקחו השטחים) את זכויותיהן", אמר אחמדינג'אד.

הוא השווה את יחסן "הבלתי צודק" של המדינות המערביות במועצת הביטחון לאיראן ליחסן לישראל, כך: "אנו עדים לכך שחברות מסוימות במועצת הביטחון, עם זכות וטו, מעדיפות להחריש נוכח ראשי חץ גרעיניים של משטר מזויף ובה בעת הן מסכלות התקדמות מדעית במדינות אחרות".

בראיונות עם עיתונאים לפני הנאום הוא תקף, כהרגלו, את ישראל. הוא אמר למשל כי לישראל "אין שורשים" במזרח התיכון וכי היא תחוסל בסופו של דבר מפני שקיומה "מפריע" למדינות האיסלם.

משלחת ישראל לא תהיה נוכחת בנאום אחמדיניג'אד בעצרת מפני שהוא יינשא ביום כיפורים. עיתוי הנאום שולל מהמשלחת את פעולת המחאה של עזיבת האולם עם תחילת נאומו של אחמדינג'אד.