נאום אובמה באו"ם: סוגיית איראן נדחקה - אין קווים אדומים

הבית הלבן אינו מוציא מכלל אפשרות פגישת אובמה-נתניהו ■ בנאום אובמה באו"ם, נדחקה סוגיית איראן לסוף דבריו; במוקד הנאום: ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי ■ על איראן: "ארה"ב תעשה מה שהיא חייבת לעשות" ■ קו אדום לא שורטט

הבית הלבן אינו מוציא מכלל אפשרות פגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, אולי ביום ו', למחרת נאומו של רה"מ במליאת העצרת הכלית של או"ם. נתניהו עמד להמריא לניו-יורק במוצאי יום כיפורים.

בתדרוך לכתבים לאחר נאום אובמה בעצרת, אתמול (ג'), שאל עיתונאי את בן רודז, סגן היועץ לביטחון לאומי, האם אובמה ייפגש עם נתניהו ביום ו'. הכתב לא פירט מה היה הבסיס לשאלתו. רודז לא הכחיש והשיב: "אין לי שום עדכונים ללוח הזמנים (של הנשיא). ראש הממשלה נתניהו מתוכנן להיפגש עם שרת החוץ קלינטון ביום ו'".

הדברים נאמרו בעקבות ביקורת שהוטחה באובמה בגין החלטתו לא להיפגש עם ראשי מדינות בעצרת הכללית. הסיבה הבלתי רשמית שנתנו חוגים דמוקרטיים היא, שאובמה נמצא עתה בעיצומו של מסע בחירות קשה והוא רוצה להקדיש זמן רב ככל האפשר לקמפיין. בכל זאת, אובמה הקדיש כמעט שעה, לאחר הנאום, להופעה בתכנית השיח הפופולרית The View, בהנחיית השדרית הוותיקה ברברה וולטרס. השאלה שחזרה ונשאלה בפורומים משודרים ומקוונים היתה: האם לאובמה יש זמן לברברה וולטרס ולא לביבי נתניהו?

מעבר לטיעון הרפובליקני המוכר, שהסירוב להיפגש עם נתניהו מאותת לאויבי ישראל שהממשל משליך את ישראל לכלבים, אמרו אתמול אנליסטים רבים, שדווקא עתה, בתקופה רוויית מתיחות בין ארה"ב לעולם המוסלמי, אובמה היה חייב לנצל את העובדה שראשי מדינות מוסלמיים נמצאים עתה בניו-יורק, לרגל העצרת, ולהיפגש עם חלקם. "אין תחליף לפגישות אישיות, ליצירת כימיה עם השחקנים הראשים בזירה הערבית והמוסלמית, והנשיא שלנו החמיץ את ההזדמנות הזו", אמר אנליסט ב-CNN. מאוחר יותר גילה הבית הלבן, שאובמה נפגש במרכז או"ם עם נשיא תימן והודה לו על החלטתו להגן על הדיפלומטים האמריקניים במדינה.

החלק הארי של נאום אובמה בעצרת הוקדש לתקרית בנגזי, שבה נרצחו ארבעה דיפלומטים בקונסוליה האמריקנית בעיר, ובהם שגריר ארה"ב בלוב, כריס סטיוונס. סוגיית מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני נדחקה לחלקו האחרון של הנאום, ומוצתה בשני משפטים. כצפוי, אובמה לא הציב לפני איראן שום קו אדום בנאומו. במרכז הקטע האיראני עמדה ההכרזה, שארה"ב "תעשה מה שהיא חייבת לעשות" כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, נשק שיאיים על קיומה של ישראל.

"אנו מכבדים זכותן של מדינות אחרות לעשות שימוש בכוח גרעיני לצרכי שלום, אך אחת ממטרות או"ם היא לדאוג לכך שכוח גרעיני יירתם לצרכי שלום", אמר אובמה. "שלא תהיה לכם טעות. איראן חמושה בנשק גרעיני אינה אתגר שניתן להכילו".

"ארה"ב רוצה לפתור את הבעיה באמצעים דיפלומטיים, ואנו מאמינים שיש עדיין זמן ומקום לעשות זאת, אך הזמן אינו בלתי מוגבל", הוסיף הנשיא.

הוא אמר, כי בנשק גרעיני בידי איראן צפון "איום על קיומה של ישראל, על ביטחון מדינות המפרץ הפרסי ועל יציבות הכלכלה הגלובלית".

אובמה הזהיר, כי אם איראן תצליח לפתח נשק גרעיני, הדבר יצית מירוץ להשגת נשק כזה במזה"ת ויביא ויעקר את האמנה למניעת הפצתו של נשק להשמדה המונית. "זו הסיבה לכך שקואליציה של מדינות מטילה על ממשלת איראן את האחריות. וזו הסיבה לכך שארה"ב תעשה מה שהיא חייבת לעשות כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

הנשיא כבר אמר בעבר, כי ארה"ב לא תהיה מוכנה להכיל איראן גרעינית, אך זו הפעם הראשונה שהוא קשר באופן מפורש וישיר נשק גרעיני בידי טהראן לאפשרות השמדתה של ישראל.

נשיא ארה"ב הרחיב את הדיבור על המהומות במדינות מוסלמיות לאחר שסרט וידיאו שפוגע בנביא מוחמד עלה לרשת. "אין מילים שיכולות להצדיק הרג חפים מפשע", אמר אובמה. "אין שום וידיאו שמצדיק התקפה על שגרירות. שום השמצה אינה מהווה מחילה להעלות באש מסעדה בלבנון, או להרוס בית-ספר בטוניס, או לגרום מוות והרס בפקיסטאן". הוא מתח ביקורת קשה על הקלטת, אך אמר, כי שחירות ההבעה היא דבר שיש להגן עליו, כפי שנהוג בארה"ב. לבד מזאת, בעידן המודרני אין שום אפשרות לבלום הפצת דעה.

"כאן, באמריקה, אין ספור פרסומים מפזרים עלבונות", אמר אובמה. "כמוני, רוב האמריקנים הם נוצרים, ובכל זאת, אנו איננו מטילים איסור על פגיעה באמונות המקודשות ביותר שלנו. כנשיא הארץ הזו וכמפקד עליון של הצבא, אני מקבל (את העובדה) שאנשים יאמרו עלי דברים איומים ונוראים כל יום, ותמיד אגן על זכותם לעשות זאת".

אלה שמגנים את קלטת הווידיאו צריכים לגנות גם את אלה שמכחישים את השואה, הוא הוסיף.

הנשיא התייחס בקצרה לסכסוך הישראלי פלסטיני וקרא שוב ליישום פיתרון של שתי מדינות לשני עמים: "בקרב הישראלים והפלסטינים, העתיד שייך לא לאלה שמפנים גבם לשלום. בואו נותיר מאחור את אלה ששואבים חיות מעצם קיומו של הסכסוך, ואלה שמתנגדים לזכות קיומה של ישראל. הדרך קשה אך המטרה ברורה: מדינה יהודית בטוחה, מדינת ישראל, ומדינת פלסטינית משגשגת. ארה"ב מבינה ששלום כזה חייב להיות מושג רק באמצעות הסכם צודק בין הצדדים, והיא תצעד עם כל אלה שמוכנים לצאת לדרך הזו".