"מדד הפחד" זינק ב-16% השבוע; להיכנס לפאניקה?

מצד אחד מדובר בשיעור עלייה משמעותי ב-VIX, אך מצד שני הוא שהה ברמה נמוכה למדי ועדיין רחוק מאוד מהממוצע ההיסטורי

תשואות האג"ח של ספרד שוב עולות בעוד המדינה טרם פנתה לקבלת סיוע מהבנק המרכזי האירופי, ההמונים מפגינים ביוון וספרד נגד צעדי צנע נוספים ובכיר בפד טוען שתוכנית QE3 לא תסייע לכלכלה אלא תפגע באמינותו של הבנק המרכזי האמריקני. מדדי המניות בארה"ב ובעולם כולו יורדים, ובמקביל ה-VIX, הידוע בכינויו "מדד הפחד", מזנק. האם זו סיבה להיכנס לפאניקה? לא בהכרח.

ה-VIX קפץ ב-16% בשבוע האחרון, מה שמראה כי הסוחרים צופים עלייה בתנודתיות בתקופה הקרובה. מצד שני, המדד שהה ברמות שפל כך שעלייה מרמות אלו לא אומרת בהכרח שהשווקים לקראת תקופה של תנודתיות חריפה וירידות חדות.

ב-19 בספטמבר סגר ה-VIX ברמה של 13.88 נקודות. זו הפעם השלישית בלבד ב-5 השנים האחרונות שהמדד סגר מתחת לרמה של 14 נק'. ב-21 בספטמבר הוא סגר ברמה של 13.98 נק'.

אולם, מהיום (ה') המדד נסחר שוב מעל 16 נק'. מדובר אמנם בזינוק מבחינת שיעור העלייה, אך עדיין המדד נמוך מהממוצע ארוך-הטווח של 20.5 נקודות.

מדד ה-VIX מופק משערי אופציות על מדד S&P 500 ומעיד על רמת הפאניקה בשווקים. הוא בדרך כלל יורד כשהמניות עולות, ולהיפך. הוא נחשב מדד תנודתי במיוחד.

"ה-VIX נוטה לנוע מהר מדי לכל כיוון", אומר רנדי פרדריק מצ'ארלס שוואב. "הוא היה ברמה מאוד נמוכה בשבוע שעבר וכעת הוא עלה קצת מהרמה הזו".

פרדריק טוען שהמהלך הנוכחי מזכיר לו את תנועת המדד באוגוסט, אז הוא ירד גם כן מתחת ל-14 נקודות: ב-17 באוגוסט ה-VIX ירד לשפל שלא נראה מאז יוני 2007 ולאחר מכן הוא זינק ל-17.98 נק' ב-4 בספטמבר, ואז צנח שוב.

הירידה של ה-VIX לרמה כה נמוכה בשבוע שעבר נבעה משיא של כמעט 5 שנים במדדי המניות בוול סטריט לאור תוכנית QE3 של הפד, וכן לאור השקת האייפון 5 של אפל שתרמה לחיזוק הסנטימנט החיובי בשוק. לדברי פרדריק, כעת מביטים הסוחרים בדאגה לעבר ה-6 בנובמבר, יום הבחירות בארה"ב שאחריו יוכרעו נושאים הרי גורל כמו למשל סוגיית "הצוק הפיסקאלי".