אל תבנו עליו

לכל מי שכבר מתחיל לחגוג את שובו של אולמרט לפוליטיקה: חכו עם השמפניה

מי ששוחח עם פרשנים פוליטיים בשבועיים שקדמו למתן גזר דינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, גילה כי המערכת הפוליטית כולה מתכוננת להכרזה על הקדמת הבחירות; כמו שאירע לפני כ-5 חודשים, רק בלי שאול מופז שיצטרף לממשלה ברגע האחרון וידחה את המהלך.

אפילו בלשכת ראש הממשלה נתניהו, לחשו הפרשנים, מתכננים את הקדמת הבחירות בשל שלל סיבות - ואחת המרכזיות שבהן היא ההערכה הוודאית שאולמרט תיכף מקפץ בחזרה לפוליטיקה, גם אם לא בהכרח כשחקן ראשי, אלא אולי מאחורי הקלעים, כמניע מהלכים רב-השפעה.

הדבר הזה בא לידי ביטוי ביתר שאת עם מתן גזר הדין ביום שני, כאשר כל הכותרות מיהרו לציין בחגיגיות כי הקנס והמאסר על-תנאי שהושתו על אולמרט - משמעותם שהוא יוכל לחזור לפוליטיקה ואף לרוץ לכנסת.

זה היה אחד מאותם רגעים שבהם המערכת הפוליטית התבססה, עד השבוע, על מידע שגוי, או לפחות על תמונה חלקית. הפרשנים והעסקונה הפוליטיים האמינו באמת ובתמים שהעובדה שבית המשפט לא קיים דיון בשאלת הקלון, בעבירה שבה הורשע אולמרט, פירושה שנסללה לפניו הדרך לשוב לזירה הפוליטית בשירה ובריקודים.

לפעמים זה קורה, לא כל יום, אבל יש רגעים שבהם קיר בלתי נראה חוצץ בין מה שידוע, או אמור להיות ידוע, לכתבי המשפט ולפרשניו, לבין מה שידוע לפרשנים הפוליטיים. הקיר הזה יכול להיות רישול מקצועי או הר של מניפולציות תקשורתיות. אבל אילו מישהו היה טורח לבדוק ברצינות את מצבו המשפטי, הוא היה מגלה כי רחוקה עדיין דרכו לשוב לפוליטיקה.

ראשית, כי הימנעותו של בית המשפט מלדון בשאלת הקלון, אין פירושה שמישהו קבע כי בעבירה שבה הורשע, אין קלון. מראש כבר היה ידוע שבקונסטלציה מסוימת, שאלת הקלון תשוב ותתברר בהמשך - בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. ושנית, למקרה שמישהו שכח, הוא עדיין נאשם בלקיחת שוחד במשפט הולילנד.

אבל לקמפיין פוליטי יכולות להיות פנים רבות, כפי שאנחנו למדים כל יום מחדש. ובכל מקרה, מי שמנסה לסלול את דרכו של ראש הממשלה לפוליטיקה, על גבם של הפרקליטות ושל בית המשפט, יכול ללמוד משהו מידידו של אולמרט - אריה דרעי.