ספרד הציגה התקציב: 2012 תסתיים בהתכווצות של 1.5%

הממשלה הספרדית הציגה את התקציב הספרדי לשנת 2013, והתשואה על האג"ח ירדה ■ שר התקציב העריך כי יעד הגרעון של 2012 - 6.3% מהתקציב - יושג, וכי בשנת 2013 יעמוד הגרעון על 4.5%

ממשלת ספרד הציגה היום (ה') את התקציב הספרדי לשנת 2013 במסיבת עיתונאים לה ציפו בימים האחרונים השווקים בכיליון עיניים, כאשר ספרד שמה לה למטרה לשכנע את מנהיגי גוש האירו והמלווים לה כי היא יכולה לעמוד ביעדים שלה.

שר התקציב אמר כי ב-2013 צפוי מיתון קל כאשר המשק יתכווץ בשיעור של 0.5%, ואילו השנה הנוכחית תסתיים בהתכווצות של 1.5%. שר התקציב העריך כי יעד הגרעון של 2012 - 6.3% מהתקציב - יושג, וכי בשנת 2013 יעמוד הגרעון על 4.5%.

לפני שר התקציב אמרה סגנית ראש ממשלת ספרד, סוראיה סאנז דה סנטמריה, כי בתקציב 2013 יושם דגש רב יותר על קיצוצים מאשר על העלאת מסים, וכי הסעיפים החברתיים בו יהוו 63.5% מהתקציב. עוד אמרה כי הפנסיות והמענקים יוגדלו בשנה הבאה.

בימים האחרונים מתגברת המחאה העממית במדינה לאור המדיניות הכלכלית, תוכנית הצנע והקיצוצים הנרחבים, כאשר עשרות אלפי מפגינים יצאו להפגין מול בניין הפרלמנט במדריד.

למרות הערכות האנליסטים כי הקיצוצים בספרד הינם הקדמה לבקשת חילוץ, נראה כי ראש הממשלה הספרדי, מריאנו ראחוי, עומד על דעתו לפיה הוא יפנה למוסדות הבינלאומיים רק בתור מוצא אחרון לפתרון המשבר בספרד. אתמול אמר ראחוי כי ספרד תבקש סיוע רק במידה והתשואות על אגרות החוב שלה יהיו גבוהים משמעותית למשך תקופה ארוכה. כעת, לאחר הצגת התקציב, ירדה התשואה על האג"ח ל-10 שנים אל מתחת ל-6%.

מוקדם יותר היום ביקש מחוז קסטילה לה-מאנצ'ה בספרד סיוע של 800 מיליון אירו מהממשלה, על מנת לעמוד בתשלומים של אגרות חוב שמועד הפרעון שלהן מתקרב. מדובר במחוז החמישי בספרד שמבקש סיוע אחרי קטלוניה, אנדלוסיה, ולנסיה ומורסיה.

מחר צפוי להתפרסם הדוח של שני פיירמות ראיית החשבון שנשכרו על ידי הממשלה הספרדית על מנת להעריך את היקף הסיוע שצריכים הבנקים במדינה, וזאת לאחר שהמדינה קיבלה חבילת סיוע של עד 100 מיליארד אירו לבנקים שלה. בנוסף על כך, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס תפרסם מחר דוח על ספרד כשעל פי ההערכות היא צפוייה להוריד את דירוג האשראי של המדינה לרמה של "זבל".