הקו האדום של נתניהו: "העשרת אורניום לרמה מספקת; בקיץ הבא איראן תגיע לשלב האחרון"

ראש הממשלה נאם בעצרת הכללית של האו"ם ושרטט את הקו האדום שלו ביחס להתגרענות של איראן ■ פנה לדעת הקהל האמריקנית: "המטרה הזו מאחדת את העם בישראל ואת האמריקנים - רפובליקנים ודמוקרטים כאחד"

"מי מכם ירגיש בטוח במזרח התיכון, מי יהיה בטוח באירופה, באמריקה או בכל מקום בעולם, עם איראן גרעינית?", כך פנה הערב (ה') ראש הממשלה בנימין נתניהו אל העצרת הכללית של האו"ם, בנאום שעסק רובו בנסיונות ההתחמשות הגרעינית של איראן ובאיום הנשקף ממנה לישראל. ראש הממשלה קרא שוב לקהילה הבינלאומית, ולנשיא אובמה, להציב לאיראן "קו אדום" - שהוא העשרת האורניום על ידי איראן לרמה של מעל ל-90%, מרחק שבועות מפצצה גרעינית לטענתו.

"לפני 3,000 שנה המלך דוד שלט במדינה היהודית, בבירתנו הנצחית ירושלים", פתח נתניהו את נאומו. "אני אומר את זה לכל אלה שטוענים שלמדינה היהודית אין שורשים באזור שלנו ושבקרוב היא תעלם".

נתניהו דיבר ארוכות על התקווה של העם היהודי לחזור לארץ ישראל, על החזרה מהגלות ועל בניית מדינת ישראל מחדש. הוא הדגיש כי לא ניתן לערער על זכותו של העם היהודי בישראל.

"ביום כיפור שהיה אתמול אנחנו חושבים על העבר והעתיד שלנו, זוכרים את הצער והרדיפות שעברנו. אנחנו זוכרים את הקשיים ואנחנו מתאבלים על ההשמדה של 6 מיליון יהודים בשואה. בסוף יום כיפור אנחנו חוגגים את הלידה מחדש של ישראל. את הגבורה של צעירינו שהגנו על העם שלנו. אנחנו חוגגים את הפלא הזה שהוא השגשוג של המדינה הישראלית המודרנית.

"אבל זה לא המקרה במדינות אחרות, למרבה הצער. היום יש קרב אדיר בין כוחות של ימי הביניים לבין כוחות מודרניים. הכוחות המודרניים מחפשים עתיד בהיר עם זכויות מובנות לכולם. עולם שבו החיים של כולם קדושים. הכוחות של ימי הביניים רוצים לדחוק את הידע ולדכא נשים, לפאר את המוות ולא את החיים.

"הכוחות האלה חיים בכל הגלובוס. אנחנו, לעומת זאת, מגינים על הזכויות של כל אזרחינו: מוסלמים, יהודים, נוצרים. ישראל הופכת את העולם למקום טוב יותר. הטכנולוגיה שלנו נמצאת בכל מחשב, המדענים שלנו זוכים בפרסי נובל. בבתי החולים שלנו רופאים ישראלים מטפלים בפלסטינים וערבים מכל המזרח התיכון.

"ישראל מקדשת את החיים ואת השלום. חשוב לנו לכבד ההסכמים עם ירדן ומצרים וחשוב לנו שלום עם הפלסטינים. מחמוד עבאס דיבר כאן ואני אומר לכם: אנחנו לא נפתור את הסכסוך הזה עם הוצאת דיבה נגד ישראל. לא נפתור אותו עם הכרה חד צדדית במדינה פלסטינית, חייבים לשבת יחד ולהגיע לפשרה הדדית, שבה מדינה פלסטינית מפורזת תכיר במדינה היהודית היחידה.

נתניהו התייחס למהומות בעולם המוסלמי ואמר כי המוסלמים רוצים "להרוס את ישראל ואת ארה"ב". נתניהו אמר כי לאסלאם הקיצוני הרבה שלוחות: "איראן, אלקאעדה ותאי טרור על כל הגלובוס".

"האזור שלנו בסוף לא יונהג על ידי פנאטים קיצונים אלא על ידי תבונה וסובלנות", המשיך ראש הממשלה. "השאלה היא לא אם הפנאטים יובסו אלא כמה חיי אדם נאבד לפני כן. לפני 70 שנה העולם חזה באידיאולוגיה קיצונית אחרת שרצתה לכבוש את העולם. היא עלתה בלהבות, אך לא לפני שהיא הרגה מיליוני אנשים. העולם חיכה יותר מדי זמן עד שהוא פעל. אסור לתת לזה לקרות שוב. אתם מבינים, מה שעומד על כף המאזניים זה לא רק המדינה שלי אלא עתיד העולם כולו. שום דבר לא מסכן את העולם יותר מאיראן גרעינית. כדי להבין איך יראה העולם עם נשק גרעיני בידי איראן - דימיינו איך ייראה העולם עם אל-קאעדה גרעינית. לשניהם יש אותה השנאה המניעה אותם, אותה תשקוה לאלימות.

"ראו מה עשה המשטר באיראן עד כה ללא נשק גרעיני. ב-2009 הם דיכאו ביד קשה את ההפגנות נגד המשטר, והיום איראן תומכת בטבח בסוריה. הם הפכו את לבנון ועזה למעוזי טרור והם מכוונים אלפי טילים לאזורי אוכלוסיה.

"אני שואל אתכם, אם זה הרקורד של האיראנים - תארו לכם כמה אגריסיבית היא תהיה עם גרעין, עם רשתות הטרור שלה חמושות בנשק אטומי. מי מכם ירגיש בטוח במזרח התיכון, מי יההי בטוח באירופה, באמריקה או בכל מקום?

"מי שמאמין שאיראן גרעינית יכולה להיות מוכלת כמו ברה"מ - זו הנחה מסוכנת ביותר. ג'יהאד קיצוני הוא שונה מאוד. בכל פעם שלסובייטים הייתה דילמה בין אידיאולוגיה להשרדות - הם בחרו בהשרדות. אך זה לא יעבוד על איראן ברגע שיהיה להם נשק גרעיני.

"אני מדבר על זה עכשיו כי השעה כבר מאוחרת, מאוד מאוחרת. אני מדבר על זה עכשיו כי לוח השנה האיראני לא עוצר. זה ההישרדות של המדינה שלי, זו חובתי - לא רק זכותי.

"אני מאמין שזו חובה של כל מנהיג אחראי שרוצה לשמר את השלום. כמעט עשור הקהילה הבינלאומית מנסה לעצור את איראן - זה לא עוזר. איראן מנצלת את השיחות הדיפלומטיות כדי להאיץ את תהליך ההתגרענות. יותר משבע שנים מנסים סנקציות. תחת אובמה הקהילה הבינלאומית עשתה סנקציות חמורות מאוד. אני רוצה להודות לאמריקנים שעשו זאת ויש לזה השפעה - הכלכלה האיראנית ספגה מכה קשה. אבל עלינו להודות באמת - סנקציות לא עצרו את תוכנית הגרעין.

"לפי סבא"א, רק בשנה האחרונה איראן הכפילה את מספר הצנטריפוגות בקום, כך שכעת יש רק דרך אחת למנוע בדרכי שלום את הגרעין של איראן - וזה להציג קו אדום ברור לתוכנת הגרעין של איראן. קווים אדומים מוניעים מלחמה, לא מובילים אליה. המקום היחיד בו אפשר למנוע מאיראן גרעין הוא למנוע מהם להעשיר אורניום.

"כמה אורניום מועשר צריך בשביל פצצה?", שאל נתניהו והראה דיאגרמה של פצצה איתה הסביר את הדרך להגיע לפצצה גרעינית. "איראן השלימה את השלב הראשון של 70%. לקח להם שנים רבות. עכשיו הם בשלב השני, ובאביב הבא, מקסימום עד הקיץ, הם יגיעו לשלב האחרון. ואז יעברו חודשים אולי שבועות בלבד עד שיש להם מספיק אורניום מועשר.

"הקו האדום יבלום את איראן וייתן עוד זמן לסנקציות ולדיפלומטיה. אובמה אמר כאן שלא ניתן להכיל את האיום של איראן גרעינית ואני מעריך אותו על כך. המטרה הזו מאחדת את העם בישראל ואת האמריקנים - רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. מה שאמרתי היום יעזור לכך שהמטרה תושג. אני בטוח שנוכל, יחד, לשרטט את הדרך קדימה".

אובמה לא הציב קווים אדומים בנאומו

את הדברים אמר נתניהו לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא הציב קווים אדומים לאיראן בנאומו בעצרת. הוא אמר כי "אנו מכבדים זכותן של מדינות אחרות לעשות שימוש בכוח גרעיני לצרכי שלום, אך אחת ממטרות או"ם היא לדאוג לכך שכוח גרעיני יירתם לצרכי שלום. שלא תהיה לכם טעות. איראן חמושה בנשק גרעיני אינה אתגר שניתן להכילו.

"ארה"ב רוצה לפתור את הבעיה באמצעים דיפלומטיים, ואנו מאמינים שיש עדיין זמן ומקום לעשות זאת, אך הזמן אינו בלתי מוגבל", הוסיף הנשיא. הוא אמר, כי בנשק גרעיני בידי איראן צפון "איום על קיומה של ישראל, על ביטחון מדינות המפרץ הפרסי ועל יציבות הכלכלה הגלובלית".

אתמול נשא דברים בעצרת גם נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, וכמעט ולא הזכיר את ישראל, בנאום ארוך שהתמקד בקריאה לסדר עולמי חדש, סדר שישים קץ להגמוניה של המעצמות והקפיטליסטים. ישראל, לא בשמה כמובן, הוזכרה, כבדרך אגב, כחוליה אחת בשרשרת חוליי תבל, והנושא הפלסטיני נדחק לשוליים.

האזכורים המשמעותיים היחידים של ישראל בנאום היו הצגת איראן כמטרה לאיומים של "ציונים בלתי מתורבתים" וקריאה לאנושות "לשפוך אור על ההגמוניה והפעולות של הציונות העולמית".