עומק הבור של הבנקים בספרד: גרעון של 60 מיליארד אירו

על פי מבחני הלחץ שנערכו לבנקים בספרד, 7 בנקים מחזיקים 62% מכל הצרכים הפיננסיים ■ מרבית הבנקים "בעלי יכולת פרעון וברי קיימא" ■ הממשלה הספרדית תוכל להשתמש במסגרת האשראי בהיקף 100 מיליארד אירו שהוענקה לה

עומק הבור של מערכת הבקנאות בספרד נחשף. הסקטור הפיננסי במדינה מוכת החובות זקוק ל-60 מיליארד אירו (77 מיליארד דולר) כדי לכסות את חובותיו ולחזור לפעילות בריאה, כך עולה מדוח שפורסם היום (ו') לאחר מבחני לחץ שנערכו לבנקים בספרד.

על פי הדוח, מרבית הבנקים בספרד הם בעלי יכולת פרעון וברי קיימא. עוד נודע כי 7 בנקים מהווים 62% מכלל הצרכים הפיננסיים.

הדוח הוזמן על ידי ממשלת ספרד לאחר שמוסדות גוש האירו העניקו לה לפני מספר חודשים מסגרת אשראי של 100 מיליארד אירו עבור שיקום המערכת הבנקאית שלה. הממשלה הספרדית, עם זאת, לא תאלץ ככל הנראה להשתמש ב-60 מיליארד אירו מהאשראי, לאור צעדים כלכליים נוספים שהיא ביצעה לאחרונה, כך לפי מקור ממשלתי. אותו מקור אמר לרויטרס כי הסכום שיימשך יהיה ככל הנראה סביב 40 מיליארד אירו.

בימים האחרונים מתגברת המחאה העממית במדינה לאור המדיניות הכלכלית, תוכנית הצנע והקיצוצים הנרחבים, כאשר עשרות אלפי מפגינים יצאו להפגין מול בניין הפרלמנט במדריד. אתמול הוצג התקציב בספרד לשנת 2013, כאשר שר התקציב אמר כי ב-2013 צפוי מיתון קל כאשר המשק יתכווץ בשיעור של 0.5%, ואילו השנה הנוכחית תסתיים בהתכווצות של 1.5%. שר התקציב העריך כי יעד הגרעון של 2012 - 6.3% מהתקציב - יושג, וכי בשנת 2013 יעמוד הגרעון על 4.5%.

אתמול גם הצטרף מחוז קסטילה לה-מאנצ'ה בספרד לבקשות הסיוע של המחוזות השונים במדינה. הוא ביקש סיוע של 800 מיליון אירו מהממשלה, על מנת לעמוד בתשלומים של אגרות חוב שמועד הפרעון שלהן מתקרב. מדובר במחוז החמישי בספרד שמבקש סיוע אחרי קטלוניה, אנדלוסיה, ולנסיה ומורסיה.