ספרד: נקח הלוואות בהיקף של 207 מיליארד אירו ב-2013

(עדכון) כך אמר היום שר התקציב הספרדי במהלך מסיבת עיתונאים במדריד ■ ההודעה באה על רקע לחצים הולכים וגוברים על ראש הממשלה הספרדי לפנות לקרנות הסיוע של אירופה לקבלת הכספים ■ ההפגנות במדינה נמשכו גם היום

משרד התקציב הספרדי פרסם היום (שבת) הודעה לפיה הממשלה הספרדית מתכוונת ללוות כ-207 מיליארד אירו במהלך השנה הבאה, וזאת פחות מ-48 שעות אחרי שהוצג התקציב של המדינה לשנת 2013. כעת השאלה שנותרה פתוחה היא: מאיפה היא תקבל את הכסף הזה? מקרנות החילוץ של האיחוד האירופי או באמצעות הנפקות אג"ח?.

לאחר קבלת הסכום הזה יחס החוב-תוצר של המדינה יעמוד על 90.5% וזאת לאחר שהמדינה תספוג את עלות הצלת מערכת הבנקאות והחשמל שלה, שגם היא קורסת, בנוסף גם את עלויות הסיוע ליוון, אירלנד ופורטוגל. הגירעון התקציבי של המדינה יעמוד בשנת 2013 על 7.4%. אך במסיבת עיתונאים שקיים שר התקציב הספרדי כריסטובל מונטורו היום אמר השר כי המדינה תצליח לעמוד ביעד הגירעון, שעומד על 6.3%, שכן המדינה יכולה להוציא מהחישובים את עלות חילוץ מערכת הבנקאות שלה.

הסכום שספרד מתכננת ללוות בשנה הבאה עלול להעמיד במבחן את מידת האמון של המשקיעים בכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, בזמן שהבנק המרכזי האירופי מוכן להתערב בשוק האג"ח ולרכוש אגרות חוב ממשלתיות של ספרד במידה והיא תסכים לענות לדרישות שלו. מנגד, גובר הלחץ על ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי לוותר על השווקים בתור אמצעי לגיוס הון ולפנות לקרנות החילוץ של האיחוד האירופי.

"התקציב החדש של המדינה מצביע על כך שהמדינה מתכננת לבקש סיוע פיננסי כלשהו בעתיד הקרוב", אמרה מייגן גרין, ראש המחלקה האירופית בחברת Roubini Global Economics. "כבר עכשיו קיים לחץ פוליטי כבד על ספרד".

בשבוע האחרון חשפה הממשלה הספרדית מעל ל-40 תוכניות שיובילו לעידוד הצמיחה במדינה. ראש הנציבות הכלכלית והמוניטארית של האיחוד האירופי אולי רן, אמר לאחר חשיפת התוכניות כי הצעדים הללו הם מעל ומעבר למה שהאיחוד האירופי עשוי לבקש מספרד על מנת שתקבל חבילת סיוע עבור המדינה.

בתוך כך, היום נמשכו ההפגנות בספרד נגד הקיצוצים בתקציב המדינה לשנת 2013 כשעשרות אלפי מפגינים התאספו מול הפרלמנט הספרדי וקראו קריאות נגד תוכניות הצנע במדינה. בנוסף לספרד, גם בפורטוגל נרשמו הפגנות ברחבי המדינה במחאה על המצב הכלכלי הרע של המדינה

נזכיר כי אתמול נחשף עומק הבור של מערכת הבקנאות בספרד. הסקטור הפיננסי במדינה מוכת החובות זקוק ל-60 מיליארד אירו (77 מיליארד דולר) כדי לכסות את חובותיו ולחזור לפעילות בריאה, כך עולה מדוח שפורסם לאחר מבחני לחץ שנערכו לבנקים בספרד. על פי הדוח, מרבית הבנקים בספרד הם בעלי יכולת פרעון וברי קיימא. עוד נודע כי 7 בנקים מהווים 62% מכלל הצרכים הפיננסיים.

הדוח הוזמן על ידי ממשלת ספרד לאחר שמוסדות גוש האירו העניקו לה לפני מספר חודשים מסגרת אשראי של 100 מיליארד אירו עבור שיקום המערכת הבנקאית שלה. הממשלה הספרדית, עם זאת, לא תאלץ ככל הנראה להשתמש ב-60 מיליארד אירו מהאשראי, לאור צעדים כלכליים נוספים שהיא ביצעה לאחרונה, כך לפי מקור ממשלתי. אותו מקור אמר לרויטרס כי הסכום שיימשך יהיה ככל הנראה סביב 40 מיליארד אירו.