איראן: נשתלט על הספקולנטים האחראים לצניחת הריאל

(עדכון) - הריאל צנח היום ב-9% לשפל חדש מול הדולר האמריקני, איבד שליש מערכו בשבוע ■ הנפילה מאותתת: העיצומים מערערים את יציבותה ופוגעים ביתרות המט"ח של איראן ■ מדינות באירופה שוקלות סנקציות נוספות

הריאל האיראני צנח היום (ג') ב-9% לפחות לשפל חדש מול הדולר האמריקני. הריאל נסחר בכ-37,000 לדולר, ירידה מ-34,200 לדולר בסגירת יום העסקים אתמול, מסר חלפן מט"ח בטהרן לרויטרס. סוחרים אחרים דיווחו שהריאל צנח עוד יותר, ל-38,000 או ל-40,000 לדולר. האיראנים הגיבו בהתנפלות על מט"ח והמרת החסכונות שלהם למטבעות קשים, מה שליבה את צניחת הריאל.

המטבע האיראני איבד כשליש מערכו מאז יום ב' לפני שבוע, שבו הממשלה השיקה "מרכז חליפין" חדש שנועד לייצב את הריאל באמצעות אספקת דולרים ליבואנים, אך נראה שהניב תוצאה הפוכה.

מרכז המט"ח נועד לספק דולרים ליבואנים של כמה מוצרים בסיסיים בשער מיוחד וזול במעט משער החליפין בשוק. אך במקום לשכך את החששות מפני הידלדלות יתרות המט"ח, המרכז ליבה כנראה בהלה בכך שהוא הצמיד את שער החליפין לשער השוק, מה שאומר שאפילו יבואנים מועדפים יצטרכו לשלם יותר תמורת מט"ח.

כלכלת איראן נפגעה קשה השנה מן העיצומים הכלכליים נגד תוכנית הגרעין שלה. העיצומים פגעו בייצוא הנפט האיראני ובודדו את המדינה מהמערכת הבנקאית העולמית.

נפילתו החופשית של הריאל מאותתת שהעיצומים שהוטלו על איראן מערערים את יכולתה להרוויח מט"ח, וכי יתרות המטבע הקשה שלה אולי מדולדלות. ארה"ב ובעלות בריתה הידקו השנה את העיצומים נגד איראן, בעיקר באמצעות אמברגו של האיחוד האירופי על יבוא נפט איראני, ועיצומים אמריקניים על בנקים שעושים עסקים עם הבנק המרכזי האיראני.

בוושינגטון אמרה דוברת משרד החוץ, ויקטוריה ניולנד, שהעיצומים "פוגעים עמוק יותר ויותר בכלכלה האיראנית", וקראה להנהגת המדינה לשנות את מדיניותה בתחום הגרעיני.

אין עדיין הוכחה חותכת לכך שהכאב הכלכלי שאיראן חשה הגיע לרמה שתניע את ממשלתה להתפשר בנושא תוכנית הגרעין, שממשלות המערב טוענות שהיא צבאית. אך משבר המטבע חושף את הנשיא, מחמוד אחמדינג'אד, לביקורת מצד אויביו בפרלמנט.

עיצומים נוספים

כעת, בריטניה הודיעה לראשונה על שורה חדשה של סנקציות שברצונה שהאיחוד האירופי יטיל על איראן, על רקע סימנים שעד סוף השנה יהיה קיפאון במאמצי הדיפלומטיה הבינלאומית ביחס לתוכניתה הגרעינית של איראן.

ממשלות בריטניה, צרפת וגרמניה לוחצות לנקיטת חבילת צעדים חדשה שתוסכם באיחוד האירופי - ייתכן שכבר בשבועיים הבאים. ב-12 החודשים האחרונים יישמו ארה"ב והאיחוד האירופי את שורת הסנקציות האנטי-איראניות המשמעותיות ביותר עד כה, שחסמו את ייצוא הנפט האיראני למדינות המערב והגבילו מאוד את העסקאות הבנקאיות. כעת, לראשונה, מזהירות ארה"ב ובנות בריתה את איראן שסירובה לנהל מו"מ על תוכניתה הגרעינית יוביל לסנקציות חדשות.

בתחום הפיננסים רוצות שלוש המדינות שהאיחוד האירופי יסכים על צעדים נוספים לאיסור עסקאות פיננסיות עם בנקים איראניים. בתחום הסחר רוצות שלוש המדינות שהאיחוד האירופי יסכים לאיסור על ייבוא סחורות שיקשה עוד יותר על איראן להשיג חומרים שלהם היא זקוקה לתוכניתה הגרעינית . בתחום האנרגיה מדברים הדיפלומטים על "מאמץ גדול" של האיחוד האירופי להבטיח שאיראן לא תוכל לעקוף את אמברגו הנפט ולהשתמש בהכנסות האנרגיה למימון תוכניתה הגרעינית. בתחום התחבורה רוצה האיחוד האירופי לדון בצעדים שימנעו מאיראן לעקוף את המגבלות על פעילות ההובלה הימית שלה.

איראן: נעקור מן השורש את הספקולנטים

איראן מעריכה ששירותי הביטחון במדינה יעקרו מן השורש את הספקולנטים האשמים בצניחת הריאל לשפל חסר תקדים. כך אמר היום (ג') אחד משרי הממשלה, לאחר שהמטבע איבד שליש מערכו בשבעת הימים האחרונים.

הממשלה מייחסת את ההידרדרות המואצת בשווי הריאל לפעילותם של ספקולנטים בשוק המטבע, והשנה היא ניסתה ללא הצלחה למגר את הסוחרים בשוק השחור.

"יש לנו ציפיות גדולות יותר ששירותי הביטחון ישתלטו על המקורות שמפריעים לשוק המט"ח", אמר שר התעשייה, המכרות והמסחר האיראני מהדי גזנפארי, לפי סוכנות הידיעות פארס, "גם הברוקרים בשוק דוחפים את הפיחות הזה מפני שהוא רווחי מבחינתם, ואין מי שישתלט עליהם". גזנפארי לא מסר פרטים על זהותם של הספקולנטים או על האופן שבו ירסנו אותם הרשויות.

אנשי עסקים ואזרחים רבים באיראן מאשימים את הממשלה במשבר שאליו נקלע המטבע הלאומי. זה יותר משנה שהריאל הולך ונחלש, ומיוני 2011 הוא איבד שני שלישים מערכו. אף על פי שאין סימן שמשבר המטבע יגרום לשינויים בממשלה, הוא מעניק תחמושת למבקריו של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד בפרלמנט, שמאשימים אותו בהססנות ובחוסר יעילות.

היום (ג') עורך אחמדינג'אד מסיבת עיתונאים. כך דיווחה התקשורת האיראנית, מבלי לנקוב בנושא שבו תעסוק מסיבת העיתונאים.

מוחמד רזא בהונר, סגן יו"ר הפרלמנט, טען היום (ג') בתוקף שלרשויות יש מספיק כוח אש פיננסי לייצוב הריאל. "לממשלה אין מחסור בכסף, והיא יכולה להזרים אותו לשוק במשך תקופה ממושכת", אמר בהונר על פי דיווחה של סוכנות הידיעות מאהר.