מי תהיה "חטופים" הבאה בשוק הטלוויזיה הבינלאומי?

עשרות פורמטים ישראליים יוצגו בשבוע הבא ביריד הטלוויזיה מיפקום בצרפת; חלקם טרם שודרו בארץ, ואילו אחרים כבר הפכו להצלחה בעולם ■ סקירה מיוחדת

על רקע הזכייה של "הומלנד" בטקס האמי בסוף החודש שעבר בהוליווד, יערך בשבוע הבא יריד הטלוויזיה מיפקום בקאן שבריביירה הצרפתית. הזכייה של "הומלנד" רק מגבירה את תשומת הלב שיקבלו הנציגים הישראלים שבשנים האחרונות הפכו לפופולריים במיוחד בקרב התעשייה העולמית. הנוכחות הישראלית בשוק הטלוויזיה החשוב מסוגו רק הולכת וגדלה, כשמכון היצוא הממשלתי לוקח חלק משמעותי בתהליך.

"בשנים האחרונות, הפכו הפורמטים למנוע הצמיחה של השוק ולחברות הישראליות יש היצע מגוון וייחודי שעונה על צרכים טלוויזיוניים שונים", אומרת מירה גשל מנהלת ענף תוכן, קולנוע, טלוויזיה ומוזיקה במכון. הדוכן של מכון הייצוא, שתופח מיריד ליריד, יאכלס 14 חברות ישראליות ובהן חברות מרכזיות כמו ענני תקשורת, אולפני הרצליה, רות דיסקין הפצה, הופ, תנין, מטר הפקות וטלית הפקות. כולם יקוו השנה למשוך חלק ניכר מ-12 אלף המבקרים מלמעלה מ-100 מדינות שיגיעו לאירוע. מיקומו של הביתן הישראלי ימוקם, גם השנה, בלב הביתנים הלאומיים לצד ארה"ב, קנדה, גרמניה והולנד.

הישראלי עמרי מרכוס יגיע לכינוס בשני כובעים. האחד, כאיש קריאייטיב שהגה ופיתח פורמטים ובכובע השני הוא שותף התוכן של תאגיד המדיה האירופי "פרוזיבן". בסיום היריד ישתתף מרכוס בפאנל שימפה את מפת הצפייה העולמית. "מה שטוב בישראל, ביחס לאחרים, זו המחשבה הישראלית שמסתכלת על הדברים באופן רחב יותר", אומר מרכוס ל"גלובס", "חברות אירופאיות או אמריקניות מפתחות פיתוחים של דברים שכבר ראינו. במקרה הישראלי, מה שיפה בפורמטים שמגיעים מארמוזה, קשת או דורי מדיה, היא העובדה שהם מצליחים להביא חשיבה מופשטת של למצוא את הקהל במקום הרלוונטי לו ולדאוג שהצופה ירגיש שהוא קיבל ערך מוסף".

הערך המוסף הוא שיעמוד בבסיסו של השוק, לפחות בכל הנוגע לנציגים הישראלים בו. "תוכנית שאני עושה שתוצג בשוק, היא סיפור על דלתות מסתובבות - לאחד להקות תיכוניות אחרי עשרות שנים. אנשים ינסו לענות 'מה היה קורה איתי אם הייתי נשאר רוקר'. לכל אחד היו חלומות בתיכון. אנחנו טובים במה שאנחנו עושים, כי אנחנו תופסים את הקהל, במקום שהוא צריך אותם".

ארמוזה בדוכן עצמאי

אולפני הרצליה, בראשותם של יואב פרץ ואפרת דרור, מקווים השנה לפריצת דרך רצינית בתחום מכירת הפורמטים, אסטרטגיה שמובילים באולפנים זה מספר שנים. הפורמט העיקרי שיוצג שם הוא "כלוב הזהב", שעשועון שפיתח הישראלי הצעיר שי ברמלי ואשר צפוי לעלות בקרוב ברשת, ערוץ 2. הפורמט כבר נרכש על-ידי סוני העולמית, שכבר חתמה על הסכם אישי מול ברמלי לפיתוח פורמטים נוספים. פורמטים נוספים בפיתוח שמקווים באולפנים למכור הם "KIDDING AROUND", תוכנית מתיחות לילדים מבית היוצר של יגאל שילון, "ביקור בית" תוכנית ריאליטי בהנחיית פרופ' רפי קרסו, שתופץ על-ידי ארמוזה פורמטס.

אבי ארמוזה וצוותו הם גורם משמעותי ביריד, בפעמיים שבו הוא מתקיים בשנה. לחברה שבבעלותו דוכן, המנותק מיתר התעשייה הישראלית, שהולך ומתרחב מדי שנה.

שניים מהפורמטים המרכזיים שיציגו ארמוזה פורמטס מהווים שיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים. אחד הפורמטים הוא פיילוט שפיתחה ארמוזה בשיתוף עם TF1 ערוץ הטלוויזיה המסחרית הגדול ביותר בצרפת, פרי רעיון של השחקנית מיכל ינאי. הפורמט, Back to the Date, פונה לזוגות נשואים שחיי השגרה שחקו אותם פיזית ונפשית, ומציע להם תהליך makeover שיחזיר אותם לרגע בו הם התאהבו. באמצעות שחזור הפגישה הראשונה שלהם, מנסה התוכנית להחזיר את הניצוץ לחייהם.

פורמט נוסף עם פן בינלאומי אותו תשיק ארמוזה בקאן הוא הפורמט החדש של טריני וסוזנה המכונה Trinny and Susanna: Inside Out שפותח והופק על-ידי אבוט המאירי עבור ערוץ 10. כוהנות הסטיילינג אף יגיעו לפסטיבל קאן במיוחד כדי להשיק את הפורמט.

שלטי ענק של סדרות ישראליות

פורמטים אחרים שיפיץ ארמוזה הם "How to be" שהופקה בשיתוף ארצה הפקות - תוכנית ראיונות מקורית בה מתחלף המרואיין במראיין. התוכנית כבר זוכה לעניין רב בחו"ל.

בתחום הדרמות, תשיק ארמוזה את תוכנית הדגל של הכבלים "הבורר", וכן את "פפדיזי" ששודרה ביס.

דורי מדיה היא חברה ישראלית מרכזית נוספת בשוק העולמי. החברה תציג השנה 60 כותרים שהם כ-5,500 שעות שידור למכירה. בהם, פורמטים חדשים לחלוטין. "פרט לדוכן הקבוע שלנו יהיו על הפאלה המוכר של קאן שני שלטי ענק שלנו האחד של הסדרה 'ניורק' ששודרה ב-yes ומצד השני 'משאבת הכסף' שודרה ברשת", מתאר נשיא ומנכ"ל דורי מדיה נדב פלטי.

"ב-3 השנים האחרונות אנחנו עוסקים רבות בתחום לא מתוסרט, משהו שהוא חדש יחסית אצלנו. אנחנו נשווק גם את 'מפונקים' שעלתה באחרונה בהצלחה ברשת ולראשונה נפיץ גם שתי סדרות איטלקיות שהצליחו מאוד. העובדה שאנחנו משמשים כחברת הפצה למדינות נוספות פרט לישראל, היא משמעותית מאוד עבור התעשייה שלנו".

בניגוד להרבה חברות אחרות, דורי מדיה מוכרת גם סדרות כפי שהן - ולא רק את הפורמט. כך למשל "גאליס" שהופקה על-ידי החברה בעבור ערוץ הילדים אשר זוכה להצלחה בדיבוב באיטליה וכבר עושה דרכה לדיבוב לאנגלית ולהינדית, בהודו.

גם "בטיפול" שהופקה מחדש בארגנטינה נמכרת ברחבי אמריקה הלטינית, עוד לפני היריד. בין הפורמטים הנוספים שתציג דורי, "Smart Face" של עודד מנשה שכבר נמכרה לספרד ותעלה לשידור בארגנטינה בשבוע הבא. השעשועון נמכר לאחרונה גם להולנד וצ'ילה. "Wrong Numbers", עלתה לאחרונה לשידור בפורטו ריקו ותעלה בברזיל ב-2013.

זכיינית ערוץ 2 קשת תעמיד זו השנה השלישית דוכן עצמאי יחד עם חברת הבת שלה SCREENS.

נציגי קשת במיפ השנה יהיו עמי גלאם, מנהל תחום בידור וראליטי, אלון שטרוזמן, מנהל המחלקה הבינלאומית של קשת ונלי ובר-פלד, מנהלת המכירות של המחלקה הבינלאומית של קשת.

"יצאת צדיק יוצאת לעולם

הפורמטים" החדשים שיוצגו לראשונה למכירה מטעם הזכיינית, הם "יצאת צדיק" ו"יום האם" המוכרות לצופים בארץ ושתי תוכניות שטרם עלו כאן לשידור: "מרתון", סדרת דוקו ריאליטי שתלווה אנשים אשר לראשונה בחייהם ירוצו מרתון, של קופרמן הפקות, ו"צ'קאאוט", פורמט שעשועון חדש המשלב שופינג ומשחק טלוויזיה.

מעבר לזה תמשיך קשת להציע את "בית ספר למוסיקה", "תא גורדין", "חטופים", "פלפלים צהובים", ו"בת השכן".

חברת "מטר פורמטס" תגיע למיפ עם פיילוט חדש של DATE THE FAMILY, מעין פורמט דייטינג בהפקה עצמאית של החברה ובהשקעה קנדית.

רות דיסקין תפיץ בתערוכה שני סרטים דוקומנטריים, "הדירה" של ארנון גולדפינגר המתעד סודות הנחשפים מפינוי תכולת דירת קשישים בתל-אביב ו"דיוויד" של ג'ואל פנדלמן.

חברת הערוצים הישראלית הדומיננטית, "ענני תקשורת" תשווק השנה בפסטיבל את ערוץ הלייף סטייל ברוסית "סטיל" שעלה לאוויר ב-yes באוגוסט וכן את העונה השנייה לקופרודוקציה ישראלית-צרפתית "אוכל רחוב", שכבר נמכרה למדינות רבות בעולם.

גם השנה יעמוד בראש המשלחת מנכ"ל ענני תקשורת, אודי מירון. יחד עמו ייקחו חלק גם סיגל שלדג, מנהלת התחום הבינלאומי של ענני תקשורת וקרוליין גולדמן, מנהלת הרכש הבינלאומי של החברה.

במסגרת הפסטיבל, מקיימות החברות המייצגות ערוצים זרים בישראל את הפגישות הדו שנתיות עם ספקיהן ולקוחותיהן.

כך למשל חברת טלית הפקות שמנכ"לה עומרי בץ, יעסוק בעיקר בזאת בשהותו בצרפת בשבוע הבא. בץ ימשיך במכירות של הפורמט הישראלי המצליח "קופיקו", המשודר ב-yes ובשיווק שלו בחו"ל.

חברת פוקס, השותפה בערוץ בייבי העולמי, תמשיך בהפצת הערוץ הפופולרי.