צפו: אחמדינג'אד מלגלג על נתניהו ומגיב לקריסת הכלכלה

ברקע הדיווחים על צלילת ערכו של הריאל האירני וקריסת הכלכלה האיראנית בגלל המצב הכלכלי - מכנס נשיא איראן תדרוך עיתונאים מיוחד בו הוא מתייחס לנושא

נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד מתכוון לגייס את כוחות הביטחון באיראן כדי להפסיק את סחר המטבע בשוק השחור, שלדבריו גורם לריאל האיראני לאבד הבוקר מערכו עוד 9%, מעבר ל-17% שאיבד רק בשבוע האחרון. הנשיא האיראני מכנס בצהריים תדרוך עיתונאים מיוחד בו הוא מתייחס למצב הכלכלי ברפובליקה האסלאמית.

"המעצמות עושות כל שביכולתן כדי לפגוע בכלכלה האיראנית, כבר 60 שנים", אמר הנשיא האיראני. "הקהילה הבינלאומית פוגעת בתכנית הגרעין שלנו". אחמדינג'אד נשאל אילו צעדים מתכוון לבצע הממשל האיראני על מנת להתמודד עם צלילת ערך המטבע - והשיב: "זה זמן רב שערך המטבע עולה ויורד, דבר המושפע מבחוץ ומבפנים. האויב מטיל סנקציות על תעשיית הנפט האיראנית - והבנקים לא צוברים מאגרים במטבע החוץ".

"יום יבוא ועוד אספק נתונים ומספרים על מצבה של הכלכלי של המדינה", המשיך אחמדינג'אד והתייחס להשפעות - החומריות והפסיכולוגיות על הכלכלה האיראנית. "גורמים שונים נעזרים במשבר האיראני כדי להגביר את הלוחמה הפסיכולוגית נגד איראן. כך זה היה ב-50 השנים האחרונות, וכך זה גם היום. הבנק המרכזי של איראן אינו מצליח לענות על הצרכים הכלכליים של המדינה".

"השאלה הנשאלת היא האם הגענו למצב הכלכלי הזה בגלל פעילות הממשל - והתשובה היא לא", הדגיש אחמדינג'אד. "איראן דווקא משפרת את כמויות הייבוא שלה, והבנק האיראני המרכזי ומשרד הנפט יילחמו במלחמה הפסיכולוגית שמפעילות המעצמות. אבל המצב בו שרויה איראן לא יימשך עוד זמן רב, אנחנו נצליח להתמודד עמו".

"האויב משקר כשאומר שהסנקציות משפיעות על איראן", אמר אחמדינג'אד. "אין שום סיבה כלכלית למשבר הנוכחי, הכל מבוצע במסגרת מלחמה פסיכולוגית. אנחנו צריכים להיות רגועים, אנחנו אומה עצומה שתתמודד עם הבעיות הללו, זה אפשרי".

"אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם כל הגורמים, על מנת לטפל במשבר", המשיך נשיא איראן. "אין מה לדאוג, הוא לא נובע מצרכים כלכליים. אין לנו בעיה של ייבוא, אין לנו בעיה של ייצוא - הכל כאן זה מלחמה פסיכולוגית שמפעיל האויב".

אחמדינג'אד נשאל האם המצב הנוכחי יוביל למלחמה עם ישראל או עם המערב והשיב: "לממשל האמריקני יש את הכלבים באמצעותם הוא מאיים. כששאלו אותי על כך בניו יורק, קראתי לכולם לשים לכך לב ועל כך לשים את הדגש".

"איראן יודעת כיצד לפעול, מעולם לא היינו מדינה תוקפנית ומעולם לא יזמנו שום מתקפה", טען נשיא הרפובליקה האסלאמית. "אבל תמיד ידענו להגן על עצמנו. לימדנו את כל אלה שתקפו אותנו להתחרט על כך, כמו סדאם חוסיין. ניסינו לקדם פיתרון - אבל הם ממשיכים במדיניות האיומים. אני מאמין שהקהילה הבינלאומית מתרכזת יותר במלחמה הפסיכולוגית ולא במלחמות אחרות".

"אף פעם לא אמרתי שאין לנו חולשות", טען אחמדינג'אד. "אבל אף פעם לא אמרתי שצריך לפחוד. ככל שהממשל האמריקני יהיה אגרסיבי יותר - כך לא יהיה להם מקום בעולם".

"לא ניסוג מתכנית הגרעין שלנו למרות הסנקציות ולמרות המצב בו אנו שרויים", הבהיר הנשיא בהמשך. "הלחץ לא יביא לפיתרון כלשהו. איני רואה מצב בו הלחץ הזה מוביל לשיחות ישירות עם ארצות הברית. אם מנהיגי המערב חושבים שנוותר במשא ומתן הם טועים, שישנו גישה".

"ישראל רוצה ללחוץ עלינו באיומים שלה, ובנוסף להטיל עלינו את האחריות לכך", אמר אחמדינג'אד בהתייחסו לנאום ראש הממשלה באו"ם. "הציור של ראש הממשלה היה אמצעי פרימיטיבי. הישראלים חושבים שהם עליונים, אך אלו אנשים חסרי תרבות, שאין להם שורשים באזור. אנחנו לא נופלים למלכודות שלהם, ולא רוצים לדבר על מלחמה. מזה 33 שנים שאנחנו חיים תחת איום. המשטר הציוני שולט בארצות הברית וראש הממשלה של היישות המדומה הזאת אומר לממשל האמריקני מה לעשות. עלינו להיות מוכנים וערוכים תמיד, לכל תרחיש".