ההפגנות בספרד: אלפים צעדו במרכז מדריד נגד הצנע

המפגינים מוחים על תוכניות הצנע החדשות של הממשלה שלטענתם יפגעו במערכת הבריאות במדינה ■ המפגינים החזיקו שלטים שנכתב עליהם: "לא לקיצוצים ולהפרטות" ■ רוב המפגינים הינם עובדים של המגזר הציבורי במדינה

לאחר שנראה כי ההפגנות בספרד, נגד תוכניות הצנע שהממשלה מתכוונת ליישם, דעכו מעט, יצאו היום אלפים אל רחובות עיר הבירה במדריד במחאה על תוכניות הצנע של הממשלה שלפי המארגנים ייפגעו במערכת הבריאות הציבורית במדינה וכוללות הפרטת שירותים ציבוריים. רוב המפגינים, שנשאו שלטים שנכתב עליהם "לא לקיצוצים ולהפרטות", הינם עובדי ציבור שעלולים להיתקל בהקפאת שכר בשנה הבאה.

"אני עובדת בבית חולים, אבל בקרוב אני אהפוך למובטלת", אמרה ויקטוריה גוטיירז, בת 58, שעובדת כאחות. "בסוף החודש הנוכחי חוזה העבודה שלי בבית החולים מסתיים והם לא מתכוונים לחדש לי אותו". גוטיירז גם תיארה את מצב בית החולים שהיא עובדת בו בעקבות הקיצוצים: "מספר העובדים בכל קומה הינו תמיד במינימום האפשרי. אך הקיצוצים לא פוגעים רק בבתי החילום, אלא גם במערכת החינוך ובעצם בכל השירותים הציבוריים".

מאז שנכנסה הממשלה הנוכחית בספרד לתפקידה לפני כ-9 חודשים, הממשלה מציגה תוכניות קיצוץ שנועדו לעזור לכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו להתגבר על משבר החובות שנקלעה אליה. גם המחוזות השונים במדינה נמצאות בקשיים כלכליים קשים שעד היום, 5 מחוזות במדינה כבר ביקשו מהממשל המרכזי סיוע.

אולם בניגוד למחוזות שכן ביקשו חבילת סיוע, הממשלה הספרדית עדיין מהססת מלפנות לאיחוד האירופי על מנת לבקש חבילת סיוע למדינה כולה. ההתעקשות של ראש הממשלה הספרדי בנושא הזה גוררת לחצים כבדים מצד גורמים בינלאומיים על המדינה לבקש את הסיוע המדובר, אך במדינה חוששים שאם יבקשו חבילת סיוע הממשלה תצטרך לציג תוכניות צנע נוספות, מהלך שלא צפוי להתקבל בעין יפה בקרב אזרחי המדינה שכבר הביעו את דעתם בנושא.

סגנית ראש הממשלה סוראיה דה סנטה-מריה חשפה היום לראשונה את הסיבה בגינה המדינה עדיין לא פנתה לאיחוד האירופי. סנטה-מריה אמרה כי המדינה מהססת לפנות לאיחוד האירופי לסיוע בשל חששות מאופן התנהלות התהליך, ואם בכלל הוא יעבוד. זאת הפעם הראשונה שבה גורם רשמי בספרד חושף את המניעים האמיתיים מאחורי התנהגות הממשלה בסוגייה הזו.

"אנחנו צריכים שכל האלמנטים של המהלך הזה יהיו על השולחן, ואנחנו גם צריכים את הוודאות שאכן מהלך כזה יצא אל הפועל, לפני שאנחנו נגיש בקשה רשמית לסיוע", אמרה סנטה-מריה, במהלך מסיבת העיתונאים.