זלמן שובל: ישראל תתקוף את איראן בעוד 6-8 חודשים

זלמן שובל, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, שמבטא דעותיו של נתניהו, בראיון לאתר The Cable: "החדשות הטובות הן שלא פרצה מלחמה בין ישראל לאמריקה" ■ עם זאת, הוא מדגיש כי עדיין יש צורך בהצבת "קו אדום" לאיראן

המתיחות בין ירושלים לוושינגטון שככה, אולי מפני שראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו יכול להתעלם מהאפשרות הממשית שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ישוב וייבחר בנובמבר, אבל המסר החדש של נתניהו לדייר הבא בבית הלבן, יהיה זה אובמה או מיט רומני, המועמד הרפובליקני, חד וחותך: ישראל לא זנחה את תכניותיה לתקוף את איראן אם זו לא תחדל ממאמציה לפתח נשק גרעיני. המסר נוקב מועד יעד, כחצי שנה, ומכריז: ישראל מסוגלת לבצע את המשימה.

הדבר היחידי שהשתנה: ירושלים מבקשת למחוק את ההתרשמות בדעת הקהל האמריקנית כאילו היא מנצלת את הבחירות לנשיאות בארה"ב כמכשיר ללחוץ על אובמה. לכן, הבהרה מודגשת במסר: לא תהיה פעולה לפני אפריל 2013.

נושא המסר הוא זלמן שובל, שכיהן פעמיים כשגריר ישראל בוושינגטון, ושלעתים תכופות נותן ביטוי להשקפותיו של ראש הממשלה, בפומבי או בשיחות עם מקבלי החלטות ומעצבי דעת קהל בארה"ב. הפעם הציג שובל את המסר של נתניהו בראיון לבלוג המשפיע The Cable, באתר המקוון של פורין פוליסי מגזין. הבלוג נקרא בשקידה בקרב פקידי ממשל, בעיקר אלה שעוסקים במדיניות חוץ. כמעט ודאי שדברי שובל תואמו עם לשכת רה"מ.

בראיון אומר שובל, שישראל עדיין מתכננת לפעול כדי לפגוע ביכולות הגרעיניות של איראן, קרוב לוודאי בתוך שישה עד שמונה חדשים ושהיא מאמינה, שתצליח במשימה כזו. (בנאומו בעצרת הכללית באו"ם אמר נתניהו, כי צריך למתוח קו אדום "לפני שאיראן תשלים את השלב השני בהעשרה גרעינית, שתספיק לייצור פצצה", ושהשלב הזה יסתיים "עד האביב הבא, או לכל המאוחר בקיץ").

שובל מציין, שדעכו חילוקי הדעות הפומביים בין נתניהו לאובמה על קריאת רה"מ שממשל אובמה יציב קו אדום לפני איראן. אבל אי-ההסכמה הבסיסית בשאלה היכן להציב אותו קו אדום, שחריגה ממנו תחשוף את איראן להתקפה צבאית, אי הסכמה זו נותרה בעינה.

"הבשורה הטובה היא, שלא פרצה מלחמה בין ישראל לאמריקה", אומר שובל. "(המתיחות) שככה קמעה, כלומר החלק המילולי שלה, וזה טוב. אבל ההשקפה האסטרטגית הבסיסית של ישראל לא השתנתה. אנו עדיין מאמינים שהצבת קו אדום, במונחים של נקודת ציון, היא הצעד החשוב שיש לנקוט עתה".

השגריר לשעבר דחה הצעה של איראן, שפורסמה בראשונה ב"ניו יורק טיימס", ושלפיה תשעה איראן בהדרגה העשרת אוראניום, אך רק לאחר הסרת כל הסנקציות נגדה. שובל אמר עוד, שהקו האדום של ארה"ב (שאיראן לא תורשה להחזיק בנשק גרעיני), קו אדום זה אינו מספיק מבחינת ביטחונה של ישראל.

"ישראל אינה קובעת תאריכים, אך אם, בשלב מסוים, הסנקציות לא ישיגו את המטרה המבוקשת, אזי יהיה צורך לבחון צעדים אחרים באופן פרקטי ביותר", אמר שובל. "אנחנו מדברים במונחים של שישה עד שמונה חודשים".

הוא ציין, כי מבחינת ישראל הקו האדום הוא השלב שבו יצרו האיראנים מספיק חומר בקיע שממנו ניתן להפיק לפחות "פצצה מלוכלכת" אחת בתוך זמן קצר. ככל הזכור, ישראל אינה עושה אבחנה בין נשק גרעיני "סטנדרטי" לבין "פצצה מלוכלכת" בהצהרותיה הרשמיות.

שובל הדגיש, כי ישראל תקדם בברכה סנקציות קשות יותר שארה"ב ואירופה שוקלות עתה להטיל על איראן, אך ממשלת ישראל אינה רואה שום הוכחה שסנקציות אלה ישכנעו את מנהיגי איראן לשנות את מהלך תכנית הגרעין שלהם. הוא ציין, שאפילו קריסת הריאל, המטבע האיראני, לא תגרום למשטר בטהראן לזנוח את מאמציו לפתח נשק גרעיני.

"זה לא יהיה מספיק מבחינת המשטר האידיאולוגי הפנאטי באיראן, משטר שלא אכפת לא כל כך (ממה שמתרחש), אלא אם כן נשקפת סכנה לעצם קיומו", הוסיף השגריר לשעבר. "... כל עוד הם יכולים, האיראנים יעשו כל מיני דברים, אבל הם לא יבלמו את המאמץ הגרעיני. הם רואים בכך את חגורת ההצלה שלהם".

הוא אמר, כי ישראל משוכנעת שתוכל לרשום הצלחה בהתקפה "סולו" על מתקני הגרעין של איראן, כל עוד המונח 'התקפה' יוגדר כהלכה.

"ישראל אינה מעמידה פנים שיעלה בידה להשמיד כליל את תכנית הגרעין של איראן", אמר שובל. "אבל ההשקפה הכללית בישראל היא, שנוכל לבלום ולעכב את המאמץ האיראני בשלוש עד חמש שנים. במזה"ת, תקופה של שלוש עד חמש שנים אינה זמן קצר כל כך, כפי שראינו. והאמריקנים יוכלו להיכנס למשחק, אם ירצו, במשך תקופה זו". הוא ציין שהשתתפות של ארה"ב בכל התקפה צבאית, ובוודאי החלטה אמריקנית להוביל את היזמה יגדילו את סיכויי ההצלחה, אך זו החלטה שארה"ב צריכה לקבל.

על היחסים בין אובמה לנתניהו אמר שובל: "יחסים אישיים חשובים, אך הם אינם מס' 1 בסולם העדיפויות. מס' 1 ברשימת העדיפויות של כל מדינה הוא האינטרסים שלה. על בסיס יום-יומי, על בסיס טכני ומקצועי, המגעים בין ישראל לארה"ב ידידותיים מאוד וזה נמשך כבר זמן רב".

השגריר לשעבר אמר עוד, כי ציור הפצצה האטומית שהציג נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של או"ם היה הצלחה גדולה. "הציור נועד למשוך תשומת לב", אמר שובל. "נתנהיו לא עלה על במת או"ם בציפיה להצבעה פרו-ישראלית. שייקספיר אמר, 'כל עולם במה', ואו"ם הוא הבמה הגלובלית".