הבחירות בוונצואלה: מאבק צמוד בין הוגו צ'אבס לבין יריבו

על פי הסקרים מדובר באחת ממערכות הבחירות היותר צמודות שידעה המדינה ■ צ'אבס הבטיח לבוחרים להמשיך במדיניות שלו ■ יריבו הפוליטי השווה את המאבק בין שניהם לקרב בין דוויד לגוליית

בחירות גורליות יתקיימו היום בוונצואלה לבחירת נשיא המדינה שינהיג את המדינה הדרום אמריקאית עד שנת 2019. הבחירות הפעם מרכזות תשומת לבת תקשורתית רבה מהרגיל שכן יש סיכוי ריאלי שהנשיא הנוכחי הוגו צ'אבס יפסיד ליריבו הפוליטי ובכך לסיים תקופה של 14 שנים בתפקיד.

יותר מ-18 מיליון מצביעים רשומים בוונצואלה צפויים להצביע בבחירות הכי צמודות שידעה המדינה בשנים האחרונות, ובכך לקבוע אם להעניק לצ'אבס עוד 7 שנים בתפקיד או להחליפו במועמד צעיר יותר בן 40 העונה לשם אנריקה קפריליס, שהגדיר את קמפיין הבחירות שלו מול צ'אבס כקרב בין דוד לגוליית.

אם צ'אבס ייבחר הוא צפוי להמשיך במדיניות ההלאמה שלו שבעזרתה הוא כבר הלאים יותר מאלף חברות, ושימוש בהכנסות הנפט של המדינה על מנת לממן את השירותים הציבוריים במדינה. המודל הכלכלי של המדינה אומנם הוריד את שיעור העניים במדינה, אך מנגד הוביל לעלייה באינפלציה, מה שהרחיק את המשקיעים הזרים מהמדינה.

"אני יודע שעשיתי טעויות, כמו כל אחד אחר, אבל אני מבטיח לכם שאני אהיה נשיא טוב יותר כבר ב-8 באוקטובר", אמר צ'אבס בעצרת בחירות במרכז עיר הבירה קראקאס מול עשרות אלפי נוכחים. "העתיד של המדינה נמצא בידיים שלכם, ואני אמשיך לעמוד לצידכם".

מול צ'אבס, מתמודד כאמור, אנריקה קפריליס בן 40 שמתבסס בקמפיין הבחירות שלו על הטענה כי הוא מעולם לא הפסיד בבחירות מאז שהחל את הקריירה הפוליטית שלו בתור מחוקק במדינת מירנדה ועד שהגיע לתפקיד המושל של המדינה. קפריליס טוען שהוא יטפל בכל התחלואות של הממשלה שהובילו לעיכובים בביצוע פרוייקטים, חוסר יעילות, הפסקות חשמל תכופות ברחבי המדינה והצבת וונצואלה במקום הראשון בדרום אמריקה בשיעור מקרי הרצח.

"הנשיא צ'אבס, הזמן שלך הסתיים, אני רוצה להודות לך ממעמקי ליבי על כך שהראית לי את הדרך שאני צרך לקחת, דרך של אהבה ולא של שנאה, דרך של אור ולא של חושך", אמר קפרליסים בעצרת הבחירות שלו. "השתמשת לרעה בסמכויות שלך, אבל המאבק הזה היה תמיד מאבק רוחני, דוד מול גוליית, ואנחנו יודעים שדוד ניצח".

הסקרים שנערכו במדינה הצביעו על מירוץ צמוד בין שני המועמדים אולם רוב הסקרים הצביעו על יתרון קטן לצ'אבס. הקלפיות במדינה ייפתחו בשעה 6 בבוקר, שעון מקומי ויסגרו ב-6 בערב, אלא אם כן יהיו תורים ארוכים בקלפיות ואז יידחה מועד הסגירה.