איראן: חלפני הכספים מבצעים עסקאות "מתחת לשולחן"

הקריסה בערך המטבע המקומי גרמה לבנק המרכזי האיראני לקבוע את שער החליפין מול הדולר על 28 אלף ריאל לדולר ■ בשל כך הקפיאו חלפני הכספים את העסקות באופן רשמי

כמעט קיפאון במסחר במט"ח באיראן זאת לאחר קריסה של כ-40% בערך המטבע המקומי מול הדולר בימים האחרונים, מה שהוביל להתפרצות הפגנות ב"גראנד בזאר" בעיר הבירה טהראן. חלפני הכספים המשיכו לפעול גם היום, אך סירבו לציית לשער החליפין שנקבע על ידי הבנק המרכזי האיראני שעומד על כ-28 אלף ריאל לדולר.

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת שבשל המגבלה של הבנק המרכזי, שנועדה לבלום את הקריסה של המטבע המקומי, רוב עסקאות החליפין בוצעו "מתחת לשולחן" כשרוב העסקאות היו בטווח של 30 עד 32 אלף ריאל איראני לדולר.

המהלך שנקט בו הבנק המרכזי האיראני ביום שבת נועד לעזור למטבע המקומי להתאושש בכ-25%, לאחר, שכאמור, ירד בכ-40% מאז יום רביעי. אולם בתגובה להחלטת הבנק החליטו חלפני הכספים להקפיא את כל העסקאות בטענה שמסחר לפי השער שנקבע על ידי הבנק המרכזי יגרום להם להפסדים.

מאז תחילת השנה איבד המטבע האיראני קרוב ל-60% מערכו, הודות בעיקר לסנקציות שמובילה ארצות הברית נגד המדינה בנסיון למנוע ממנה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה, אולם הירידה החדה בשער המטבע המקומי החריפה מאוד בימים האחרונים.