חוקרים בארה"ב גילו חיידק שיכול להפריש זהב טהור

חוקרים גילו חיידק שמסוגל להפוך זה כלוריד למתכת בעלת ערך רב תוך פרק זמן של שבוע ■ באוניברסיטת משיגן, המקום בו התבצע הניסוי, טוענים שלמרות הגילוי עדיין מדובר בתהליך יקר

מאז ימי קדם ניסו האלכימאים למצוא דרך להפוך מתכות זולות לזהב, בשל כך ניסו כל הזמן למצוא את מה שמכונה "אבן החכמים" - חומר שלפי האגדות מסוגל להפוך כל מתכת לזהב או כסף. אולם קבוצת חוקרים מאוניברסיטת משיגן שבארצות הברית הודיעה בשבוע שעבר שהם גילו חיידק שמסוגל להפריש גושים של זהב טהור - 24 קראט.

החוקרים האכילו את החיידקים בעלי השם החינני Cupriavidus metallidurans ריכזוים גבוהים של זהב כלוריד (חומר רעיל וחסר ערך) וגילו כי כשבוע לאחר מכן מפרישים החיידקים זהב טהור במשקל של 24 קראט.

"אלכימיה חיידקית, זה מה שאנחנו עושים פה. אנחנו לוקחים סוג של זהב שאין לו כל ערך ומייצרים ממנו מתכת טהורה בעלת ערך רב", אמר קאזם קאשיפי, מרצה למיקרוביולוגיה וגנטיקה מולקולרית באוניברסיטת מישגן, שם מתקיים הניסוי הזה.

באתר של האוניברסיטה מנסים לצנן את ההתלהבות מהניסוי הזה וטוענים שעלות הפקת הזהב בתהליך הזה עולה המון כסף. אך מודים כי הגילוי הזה מעלה שאלות פילוסופיות ואתיות בנוגע לבצע האדם וליכולת שלו להתערב במשאבים של הטבע.