תופעה: בכירים במשק משלמים הון לפגישות עם "מכשפים"

שרי אריסון לא לבד: בזירה סמויה, שמגלגלת עשרות מיליוני שקלים, שמות של "מכשפות" ו"נביאים" מועברים מפה לאוזן כסוד שמור ■ "אני אומרת - והם עושים"

מירי פלד הייתה בין 150 האורחים שהוטסו באוגוסט 2009 למיקונוס שביוון לחתונה הפרטית של עידן ובתיה עופר. כמה שנים קודם לכן היא פגשה את בתיה כשזו עבדה כעוזרת של שי אגסי במיזם בטר פלייס, ועופר היה המשקיע הראשי בו.

"ראיתי בחורה יפהפייה, אמרתי לה שתהיה לה אהבה יפה. כמה זמן אחרי זה היא פגשה את עידן. מעבר לכך לא אספר דבר", היא אומרת. פלד, מספרים מקורבים, נתנה את האור הירוק לחתונה, בין היתר, כשהבטיחה לאם הכלה שזו אמנם חתונתו הרביעית של עופר, אבל האחרונה. היא עוסקת בחיזוי עתידות ומיוחסים לה כוחות מנטליים יוצאי דופן.

- איך גילית את הכוחות שלך?

"עוד כילדה התעניינתי בנסתר. כשאני יושבת עם מישהו נוצר בינינו קשר מיסטי. האנרגיה בכל פגישה מאפשרת לי לקלוט את הרבדים האישיים והאינטימיים ביותר. אנשים באים אליי, כי הם רוצים לדעת מה יהיה בעתיד. כל אחד מכיר את הסבל הפרטי שלו ורוצה לדעת לאן כל זה הולך, ומתי יגיע האושר, אם בכלל. אני מודעת לכך שאני הקשר הסודי למחשבות הפנימיות של האדם".

לפני שלוש שנים סיפרה שרי אריסון בראיון ל"ליידי גלובס" על יכולות התקשור שבזכותן שרדה את המשבר הכלכלי. הטענה על יכולותיה העל טבעיות גרמה להרמת גבה אצל הקולגות, אולם בעוד היא היחידה שהעזה לדבר על כך בפומבי, אנשי עסקים, משפטנים, פוליטיקאים ואנשי רוח, מחפשים מאחורי הקלעים את אישורם של יועצים, המייחסים לעצמם יכולות על-חושיות. מומחים מסבירים, כי התופעה קיבלה חיזוק כעת, משום שבעידן של אי ודאות, כמו משבר עולמי פיננסי, אנשים מחפשים ביטחון במקומות אחרים.

השוק הזה מגלגל בישראל עשרות מיליוני שקלים בשנה. בעוד שישנם מאות יועצים המייחסים לעצמם כוחות-על מנטליים, יש רק כעשרה ששמם עובר מפה לאוזן ואליהם נוהר הרוב.

"ברגע שהם מתיישבים מולי הם מפסיקים להיות אנשי עסקים קרי רוח וקשוחים, הם יושבים במתח וקשובים לכל מילה. אני רואה את החרדה בעיניים שלהם", אומרת דמות בולטת בתחום, המכנה את עצמה "הנביאה". "מגיעים אליי באופן קבוע מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות מובילות במשק, שופטים ועורכי דין, מנהלים של בתי השקעות, והם עושים מה שאני אומרת להם לעשות. אם אומר להם לדחות חתימת עסקה לתאריך מסוים הם יעשו זאת. הם יודעים שאחרת העסקה לא תצלח. דרך אגב, אם אילן בן דב היה שומע למתקשר שלו, שאמר לו לא למכור אג"ח, היום הוא היה במצב אחר.

"הם באים אליי ומספרים בעיקר על הבדידות בצמרת. כשהם הולכים לרבנים כולם רואים אותם. לפה הם מגיעים בידיעה שכשהדלת נסגרת, אף אחד לא רואה ולא יודע שהם פה. כשהם חוזרים לעולמם עם העצה שנתתי להם, הם מציגים אותה כפרי המחשבה שלהם. לא נוח להם להגיד 'המכשפה שלי אמרה לי לעשות את זה', הם חוששים מתגובת העובדים. המשותף לכל אנשי העסקים שמגיעים אליי הוא שברגע שהם פה, ההיגיון מפנה את מקומו לאמונה בי וזהו. זה נשמע ונעשה".

2,000 שקל לכישוף

כשהייתה בת 45, ביקרה ר', אחת מנשות ההון הידועות במדינה, בסין. כבת לאחת המשפחות העשירות בישראל היא נמצאה באותה תקופה במאבק שליטה על חלקה בחברה המשפחתית, והלכה להיוועץ עם אחד "החוזים" הידועים שם. היום, כשהיא ישובה בסלון ביתה רחב הידיים בתל אביב, היא נזכרת במפגש עם איש קטן קומה שהביט בה בעיניים חודרות. היא התיישבה מולו, כבקשתו, ושתקה. האיש, שלא הכיר אותה כלל, גולל את סיפור חייה במדויק, אבל הבשורה שציפתה לשמוע לא הגיעה. הוא הודיע לה שצפויות לה 15 שנים קשות, שבהן תיאלץ להיאבק במשפחתה על העסקים המשפחתיים. אבל, הבטיח בלי פקפוק, הכול יתהפך והיא תגיע לשיאה האישי והמקצועי לקראת גיל 60.

"כמה שהוא צדק", היא אומרת היום. "בשנים האלו התאלמנתי, ניהלתי מאבקים קשים עם בני משפחה על השליטה בחברה, הייתי מיואשת. פתאום, בלי הסבר רציונלי, הכול התחיל להסתדר. את יום הולדתי ה-60 חגגתי כשבעלי השני לצדי, וכשהחלק שלי בחברה בשליטתי" .

אנשי עסקים מובילים במשק, שנעזרים באופן קבוע ביועצים בעלי כוחות-על מנטליים, הפכו מושגים כמו עין הרע ו"רוחות רעות", להסבר לגיטימי לדחיית עסקה או לקביעת מועד שונה לחתימה על הסכמים. אחד הסיפורים המרכזיים של הזמן האחרון הוא על טייקון מוכר שדחה חתימת עסקה גורלית בשבוע ימים, כי המכשפה שאיתה הוא מתייעץ באופן קבוע הזהירה מפני אנרגיות לא טובות.

טווח המחירים לייעוץ אישי נע בין 1,000 ל-2,000 שקל לפגישה ראשונה, שאורכת בין חצי שעה לשעה. על פגישות ייעוץ ארוכות יותר, הדרכה שבועית, ובחינת מהלכים עסקיים, הסכומים גבוהים בהרבה. אחת הדמויות המרכזיות בתחום גובה 3,000 שקל לפגישה, ואנשי עסקים ידועים משלמים לה סכומים אלה לאחר שהתוודאו ליכולותיה המאגיות. יש בין היועצים מי שעובדים עם אנשי עסקים מהארץ או מחו"ל על בסיס ריטיינר חודשי, שנע סביב 2,000 דולר בחודש. מקור מהימן סיפר לנו על אישיות בכירה מהממשל האמריקני, שכיום מכהן כראש אחת הערים הגדולות בארה"ב, שמטיס אליו במיוחד מכשפה מישראל והיא מנבאה לו לפני קבלת החלטות חשובות.

"אני יודעת שאני גובה הרבה כסף", מודה ה"נביאה", "אבל זה שווה כל אגורה. הוא מקבל הדרכה נכונה, אני משחררת אותו מהמתח, מדריכה איך להתנהג ומדגימה איך ייראו וינהגו המתחרים שלו. זה נותן שקט נפשי ששום פסיכולוג לא יכול לתת". בין היועצים ששוחחנו איתם יש גם כאלה שהודו שבתמורה לסכום כסף גדול הטילו כישוף לבקשת הלקוח שלהם על מי שיכול לחבל לו בעסקה, או לנצח בתחרות מולו. "נכון", אומרת אחת מהן, "האיש ביקש ועשיתי את הכישוף. עשיתי את הטקס והמתחרה הפסיד".

"למרות הרצון להסתיר, אני מעריך שלא ייקח עוד הרבה זמן עד שנהיה פה כמו באנגליה, ארץ שבה כישוף הוא משהו ידוע", טוען אחד היועצים. "רק בישראל ייעוץ מסוג זה נעשה בחדר צדדי, וזה ישתנה בקרוב. גם התופעה הזאת תצא מהארון. עתיד הכלכלה הישראלית לא ממש נמצא בידי אנשי העסקים, אלא בידי היועצים הרוחניים שאומרים להם מה לעשות. מוזר? אולי, אבל זו המציאות".

מצוקת אנשי העסקים

לני נזרי נולדה בניו יורק ומגיל צעיר הרגישה אינטואיציות חזקות לגבי אנשים ואירועים. "לפני עשר שנים, בברית המילה של הבן שלי, ניגש אליי הרב איפרגן, הרנטגן, והורה לי לעשות משהו עם הכוחות המיוחדים שיש לי. אף אחד מהסובבים לא הבין על מה אנחנו מדברים, אבל אחרי טקס הברית הוא ניגש אליי שוב, ואמר לי שזה הייעוד שלי בחיים, וכמו שהוא עוזר בדרכו שלו, מחובתי לסייע לאנשים. דברי הרנטגן אוששו תחושה שמלווה אותי עוד מהילדות.

"הייתי ילדה ופניתי לילד בכיתה שלי ואמרתי לו שאני כל כך מצטערת על אח שלו. הוא הביט בי ולא הבין על מה אני מדברת. בערב סיפרו לנו שאחיו נהרג בצבא. לא מזמן דיברתי עם חברה בטלפון. פתאום אמרתי לה לעצור ולעמוד מיד במקום. היא עמדה לחצות את הכביש ובדיוק באותו רגע עברה מכונית באור אדום. אם הייתה חוצה, היא הייתה נדרסת".

- את מפחידה.

"לא רק. קורים גם הרבה דברים טובים. נסעתי עם נהג מונית ואמרתי לו שיעצור בצד וימלא כרטיס גירוד של מפעל הפיס. הוא עצר וזכה ב-50,000 שקל. אלו דוגמאות פיקנטיות. אני ממלאת את הייעוד שלי מילדות. עם השנים למדתי להיות יותר אחראית ולהגיד רק את הדברים שאני חייבת להגיד.

"מגיעים אליי מנהלים ובעלי חברות ענק, שנושאים אחריות עצומה על גבם. הם מודעים לכך שכל החלטה שלהם משפיעה ישירות על מאות ואולי אלפי אנשים, והם מרגישים צורך לקבל חיזוקים, עצות והארות לגבי ההחלטות האלה. יש פניות לעצות ממוקדות יותר, כמו לפני עסקה גדולה או שינוי מהותי".

- מה משותף לכל הבכירים שבאים אלייך?

"הקו המשותף הוא תסמונת של חוסר שביעות רצון עצמית. מאפיין אותם בעיקר שילוב של אגו וחרדה, רבים מהם אנשים חרדתיים ומאוד בודדים. ההצלחה לא תמיד נמדדת עבורם בכסף. הרבה פעמים הם אומללים ביותר ומבקשים לדעת מה יקרה איתם בתקופה של חוסר ודאות כלכלית. לא פעם הם שואלים על כאבי ראש ובטן שלא נמצאה להם סיבה רפואית, ולרוב זה מהחרדה שהם לא מספיקים לעשות מה שהם רוצים, ומהפחד הקשה שאם ירפו, משהו יקרה. אני מרגישה את המצוקה שבה הם מצויים. אני לא חוסכת מהם מילים, מציגה מולם את המראה בצורה בוטה, ומייעצת להם מה לעשות בעתיד. הם מקשיבים ועושים".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר גם בחנויות סטימצקי