דמבו בעורף האויב: הפיל המעופף שמפתחת אלביט מערכות

הפיל המעופף שמפתחת אלביט ישנע ציוד ללוחמים בשדה הקרב

צו השעה מאלץ את צה"ל לגייס לשורותיו פיל מעופף, כדי לספק ציוד לכוחות בחזית. הפיל ימריא משטח ישראל, יישא מטענים במשקל של עד טונה, יטוס בשקט וינחית את המטען המרופד בדיוק של כמה עשרות מטרים מהכוח. לאחר מכן, הוא ימריא באופן עצמאי ויטוס - כל הדרך לעוד כוח מרוצה. לטובת הסדר הטוב נבהיר שלא מדובר בגיבור האנימציה דמבו, אלא ב"פיל" ממשי.

במשרד הביטחון, במפא"ת (מרכז פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות), באגף הלוגיסטיקה וביחידות הרגלים של הצבא חושבים כבר שנים על אמצעי שיעביר אספקה לכוחות שנמצאים באזורי לחימה.

מפא"ת וצה"ל אפיינו את הצורך למהנדסי אלביט מערכות ומאז, הפיל המעופף חי ונושם - בעיקר על לוחות השרטוט ובצורה של אב טיפוס מוקטן. קציני צה"ל, שעוקבים אחר הפיתוח, מעריכים שבתוך שנתיים - בכפוף לתקציב הולם - אפשר יהיה לראות אב טיפוס שיבצע טיסות מבחן ראשונות.

אם הכול יתנהל כשורה, בתוך 4-5 שנים הוא כבר יהיה כלי מבצעי. "זה לא הולך לקרות מחר בבוקר אבל זה יקרה. וכשזה יקרה, יהיה כאן דבר שאין זהה לו באף צבא בעולם. מערכת כזאת תגלם את החדשנות בשדה הקרב המודרני", מספר קצין בכיר באגף הטכנולוגיות והלוגיסטיקה של צה"ל.

מטען של טון

כלי בלתי מאויש לאספקה בהיטס אמור להיות התשובה לאיום הגובר שאליו חשופים כלי טייס שמצניחים אספקה לכוחות באזורי לחימה, כמו גם מענה לקושי לפרוץ מסדרונות קרקעיים בטוחים לתנועת משאיות, עם ציוד שנחוץ לכוחות הפרוסים בשטח להמשך הלחימה.

כשימריא מלוחות השרטוט, הפיל המעופף ייראה כמו מצנח רחיפה. בפועל, הוא יהיה אמצעי מתוחכם, רב עוצמה ובעיקר - כזה שיציל חיים של רבים: הוא ימריא עצמאית בסיוע של מנוע חזק, מערכותיו המתקדמות יאפשרו לו לנווט בדיוק מרשים לטווח של כמה עשרות קילומטרים באמצעות GPS. מערכת ההנחיה, שעל פיתוחה שוקדים כעת באלביט, תאפשר לו לדעת היכן להוריד את המטען ולאן לטוס מאותה נקודה.

האתגר הגדול שעומד לפני מפתחי המערכת, הוא במשקל: כיצד לייצר את הפלטפורמה שתוכל לשאת למרחקים ארוכים מטען במשקל כולל של לא פחות מטון, אולי קצת יותר: "זה אחד האתגרים הגדולים שלנו בפיתוח הזה", אומר הקצין הבכיר, "כולנו יודעים איך עובדים מצנחי רחיפה. אבל צריך משהו שהוא הרבה מעבר למצנחים הקלים והמוכרים ואת זה אפשר יהיה להשיג רק באמצעות מנוע חזק, שיאפשר לו לשאת מטען גדול בצורה יציבה ולנוע במהירות של כמה עשרות קילומטרים בשעה".

"מתארים שונים"

הפיל המעופף עוד לא המריא וכבר אפשר להתקיל אותו בשלל מצבים ותגובות: אפשר לטעון, ואולי במידה של צדק, שמערכת הביטחון ואלביט מערכות מייצרות עבור חיזבאללה ועבור הצוררים העתידיים שעוד יקומו עלינו - מטרה אווירית קלה ליירוט. אלא שבצה"ל מרגיעים, אומרים שזאת בדיוק הסיבה שעדיף שהכלי שינוע עמוק אל שטח האויב, יהיה בלתי מאויש כי אחת המעלות של כלים מסוג זה, היא שאין להם אבא ואמא: "אנחנו לוקחים את הכול בחשבון, גם את העובדה שבסופו של דבר מדובר בכלי פגיע. זאת הסיבה שעיקר התנועה בו עתידה להיעשות בשעות הלילה, חתימת המכ"ם שלו אמורה להיות מינימלית וכמובן, אנחנו משקיעים מחשבה רבה בהבטחת השרידות שלו במתארים השונים", מרגיע הקצין הבכיר.

כשיהיה מבצעי, הפיל המעופף אמור להוות נדבך נוסף במערך שלם של אמצעים בלתי מאוישים שעומד כיום לרשות צה"ל ומתפתח מדי שנה - במיוחד בידי חיל האוויר: מטוסים מתקדמים ללא טייס שמחוברים למערכות של תקשורת לוויינית ומאובזרים במיטב הטכנולוגיה, כולם מתוצרת חברות ביטחוניות מקומיות תופסים יותר ויותר מנפח הפעילות השוטפת של החיל, במשימות שגרתיות של סיור, איסוף מודיעין וצילום. הם עושים, כמובן עוד כמה דברים מופלאים שלפחות בינתיים השתיקה יפה להם. במלחמתו באפגניסטן, צבא ארה"ב עושה שימוש תדיר במל"טים חמושים למשימות תקיפה וחיסול של טרוריסטים. ולפחות בזה, הצבא האמריקני לא המציא שום דבר חדש.