חברת הלוואות בריבית תעניק חסות לניוקאסל, באנגליה זועמים

חברת וונגה תשלם למועדון הכדורגל 8 מיליון ליש"ט בעונה במסגרת ההסכם איתו; אוהדים: "למנהלים של המועדון שלנו צריכה להיות גם אחריות חברתית"

קבוצת הפרמיירליג ניוקאסל יונייטד הודיעה על חתימת הסכם חסות חדש, שייכנס לתוקף החל מהעונה הבאה (2013/14), עם חברת ההלוואות בריבית וונגה (Wonga).

"הדיילי טלגרף" מפרסם כי ההסכם יכניס למועדון 8 מיליון ליש"ט בעונה, ויכלול פרסום על קדמת חולצות המשחק של "המגפייז". החברה, שמספקת הלוואות מיידיות באמצעות האינטרנט, תחליף את נותנת החסות הראשית הנוכחית של ניוקאסל - וירג'ין מאני של סר ריצ'ארד ברנסון.

עד כאן, סיפור עסקי שגרתי מליגת הכדורגל באנגליה. אלא שהעניינים התחילו להסתבך לאחר הודעת המועדון על חתימת הסכם החסות - בעקבות התדמית הגרועה של וונגה באנגליה והעובדה שהיא מעניקה הלוואות בריבית קצוצה במיוחד.

וונגה נותנת הלוואות קצרות טווח, של מקסימום 30 יום, עם אחוזי ריבית שנתיים מנופחים שמסתכמים במאות ואף אלפי אחוזים. מייקל מרטין, עורך מגזין אוהדים של ניוקאסל, הביע זעם כבד על ההסכם החדש עם חברה זו: "לאנשים שמנהלים את ניוקאסל צריכה להיות גם אחריות חברתית. אני רוצה לשאול את מייק אשלי (בעלי המועדון) - האם אתה היית ממליץ לאוהדים שלך לקחת הלוואה בתנאים כמו שמציעה וונגה?".

במקביל לאוהדים, גם התקשורת האנגלית מעלה סימני שאלה כבדים סביב העסקה - בעיקר בשל העובדה שוונגה החליטו להעניק חסות דווקא לניוקאסל, קבוצה מאזור מוכה כלכלית בצפון מזרח אנגליה. על-פי נתונים רשמיים, 35.2% מכל 10,000 תושבים בצפון מזרח אנגליה מתמודדים עם פשיטות רגל אישיות, לעומת 29.6% בצפון מערב אנגליה, ו-17.5% בלבד בלונדון.

במקביל, נשמעו גם קולות אחרים. לוק אדוארדס מה"טלגרף" כתב: "למה להתלונן על חברת הלוואות בריבית, בזמן שהפרמיירליג מזמן משועבדת לשייח'ים, כספים מפוקפקים, חברות הימורים, טלוויזיה ששולטת על לוח המשחקים ועוד רעות חולות רבות?".

אגב, וונגה משמשת כנותנת חסות גם של קבוצת בלקפול מליגת המשנה באנגליה, ושל קבוצת הארטס מהליגה הבכירה בסקוטלנד.